29 Podcast tips voor een top podcast

24 sep 29 Podcast tips voor een top podcast

Wil je zelf een podcast beginnen maar heb je geen idee hoe? Lees dan hier deze podcast tips en begin vandaag nog met het maken van je eigen podcast.

Podcasten bestaat al sinds 2004 en is sindsdien erg groot geworden in Amerika. In Nederland is het podcasten nog niet helemaal wat het in Amerika is, maar het medium is nog steeds met zijn opmars bezig. Steeds meer mensen ontdekken hoe leuk het kan zijn om naar een podcast te luisteren. Zo levert podcasting het volgende op:

  • Bestaande klanten inspireren
  • Nieuwe klanten inspireren
  • Je ideale klant interviewen
  • En nog veel meer..

 

De podcast tips!

Podcast tips

Tip 1 | Just start

De allerbelangrijkste stap is om gewoon te starten. Er wordt altijd wel een reden verzonnen om het niet te doen, misschien herken je er een:

  • “Ik heb nog niet de juiste apparatuur” of
  • “Ik ken nog niet alle software die ik moet gebruiken”.

Ik heb mijn spullen ook 1,5 jaar laten verstoffen. Daar heb ik momenteel echt enorm veel spijt van… Als ik zie wat er allemaal is veranderd sinds ik mijn podcast kanaal ben begonnen is dit echt een gemiste kans…

Daarom is het super belangrijk om actie te ondernemen. Communiceer naar buiten dat je elke week of om de 2 weken een uitzending uitbrengt. Hierdoor moet je wel een uitzending maken. Wat ook helpt is gewoonweg het inplannen van interviews waardoor je wel een aflevering moet opnemen.

Tip 2 |De voorbereiding

Verdiep je van tevoren goed in de materie. Als je een gast in je uitzending hebt is het verstandig om jezelf eerst goed in te lezen. Op die manier weet je zeker dat je de juiste vragen kunt stellen.

Het is zonde om de hele tijd op de oppervlakte te blijven terwijl je waardevolle content naar boven zou kunnen halen. Een interview is dan ook een ideale manier om dieper in de metarie te gaan. Op die manier wordt een podcast aflevering nog waardevoller!

Tip 3 | Delen, delen & delen

De derde tip van de 29 podcast tips is delen! Zodra je een aflevering gemaakt hebt is het heel belangrijk om dit op zoveel mogelijk kanalen te delen. Je moet ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen je podcast uitzending luisteren. Hierdoor kun je een echte ‘fanbase’ met luisteraars opbouwen die elke week naar jouw content aan het luisteren zijn. Echt super!

Denk daarom goed na over de kanalen die jij kunt inzetten voor promotie. Zowel gratis als betaald. Maak in ieder geval gebruik van:

  • Je eigen website!
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Het is verstandig om de podcast aflevering ook op je eigen website te plaatsen. Dit kan op lange termijn ook zorgen voor meer websitebezoekers. Doe dit in de vorm van een blog met een ‘player’ waar men de podcast direct kunnen luisteren. Gebruik daarnaast slimme zoekwoorden, ook nog eens goed voor de organische vindbaarheid in Google ;).

Op Facebook kan jij een bericht maken in je tijdlijn met hier een korte introductie over de podcast. Op die manier weet de luisteraar precies wat hij of zij kan verwachten. Zet een link naar het blogbericht of iTunes kanaal onder het bericht en publiceer! Doe dit ook voor Twitter, hou alleen rekening met het aantal tekens. Op LinkedIn kan je het makkelijker delen omdat je in een bericht meer tekst kan zetten. Maar ben je daarnaast al bekend met LinkedIn Pulse? Dit is een platform van LinkedIn waarop artikelen gepubliceerd kunnen worden. Een ideale manier om ook jouw podcast onder de aandacht te brengen! Gebruik hier bijvoorbeeld jouw blogbericht voor.

Je kan er voor kiezen om voor elke podcastaflevering een visual op maat te maken. Dit om per aflevering meer bekendheid te hebben. Deze visuals kunnen snel gedeeld worden op Instagram. Plaats dan de link van een overzicht van alle afleveringen in jouw bio, zo is het niet mogelijk om een link onder een post te zetten.

Delen is dus erg belangrijk!! Gebruik elk kanaal waar jij actief in bent!

Podcast tips

Tip 4 | Taggen

Als je een interview met iemand gaat opnemen is het slim om dit persoon van tevoren even te taggen via Twitter of Facebook. Je kunt bijvoorbeeld iets schrijven als :

Vanmiddag interview met x-x. Zin in!

Grote kans dat dit een persoon jouw tweet of bericht van Facebook gaat reposten. Zijn of haar netwerk ziet dit en worden nieuwsgierig naar jou! Dit betekent gratis reclame :).

Tip 5 | Een natuurlijk gesprek

Probeer het gesprek tijdens de opnames natuurlijk te laten verlopen. Vaak zitten we met een standaard vragenlijstje in ons hoofd waardoor we niet door vragen naar de beste content. Bepaal van te voren alleen de grove lijnen en probeer standaard op elke vraag door te vragen. Hierdoor kom je vaak bij het echte goud dat je van te voren niet kunt uitwerken. Op deze manier kun je vaak extra waardevolle informatie uit het persoon trekken. Luister echt naar je gast.

Daarnaast is het ook slim om tijdens onderzoek naar je gast niet te vragen naar informatie die je kunt vinden op het internet. Als jij het kan vinden kunnen anderen ook. Zorg dan ook voor een unieke interview en kom achter informatie dat nog niet wordt gedeeld!

Tip 6 | Call to action

Zorg voor een goede call to action in je podcast. Je wil de luisteraars namelijk aanzetten tot actie. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat mensen zich kunnen abonneren op je podcast kanaal. Als iemand dan voor de eerste keer aan het luisteren is kun je hem meteen binden aan je podcastkanaal zodat hij altijd de laatste afleveringen automatisch op zijn smartphone, tablet of  laptop krijgt.

Daarnaast kun je er ook voor kiezen om een giveaway in je podcast aflevering weg te geven. Bijvoorbeeld een ticket naar een evenement of een gratis cursus. Zo kies ik ervoor om regelmatig mijn podcast cursus te noemen in mijn afleveringen.

Wat ook leuk is om de geïnterviewde mensen iets te vragen of zij iets hebben voor jouw luisteraars. Vraag dit alleen wel van tevoren en niet tijdens het interview om ongemakkelijke situaties te voorkomen.

Tip 7 | Terugluisteren en leren.

Luister je afleveringen terug. Hierdoor kun kritisch naar jezelf en de vragen luisteren. Probeer verbeterpunten te noteren voor de volgende aflevering. Zo wordt elke uitzending beter.

Podcastluisteren

Tip 8 | Sterke titel

Denk goed na over de titel van je podcast aflevering. Dit is namelijk meestal de eerste trigger die mensen krijgen. Zorg dus voor een goede pakkende titel die aansluit bij je doelgroep. Het is meestal het slimste om de titel na het interview te bedenken.

Laat in de titel zien wat er wordt besproken. Gebruik zoektermen waar mensen binnen jouw branche op zoeken en speel hier slim op in. Een aantal voorbeelden :

  • Koude acquisitie en bewust contact leggen, de succesfactoren van Martijn
  • Hoe je op afstand jouw online business flink kan laten groeien met Stijn Zeeman
  • Meer passief inkomen verdienen met Hugo Bakker

De titel laat goed zien wat de luisteraar kan verwachten in de podcast aflevering. Hierdoor kan de luisteraar eerder geneigd zijn om een podcast aflevering te luisteren. Wanneer je als titel alleen de naam van de geïnterviewde gebruikt weet men niet wat men kan verwachten en is de kans klein dat de podcast geluisterd wordt.

Tip 9 | Live, On air!

Laat de omgeving weten dat je live bent tijdens het opnemen van een podcast. Niets is zo vervelend als gestoord worden in een interview. Hierdoor kun je namelijk uit de ‘flow’ gaan en raak je de draad van het interview kwijt.
Daarnaast is het natuurlijk ook professioneler als luisteraars geen externe geluiden horen. Een aantal geluiden kan natuurlijk wel, echter constant geruis kan enorm gaan afleiden waardoor men niet goed kan luisteren naar de inhoud van de podcast.

Tip 10 | Telefoon uitzetten

Een kleine tip met betrekking tot de vorige tip, zorg er voor dat je telefoon uit staat. Niets is zo vervelend dan gestoord worden tijdens je opname. Interview je iemand? Vraag dan ook of diegene haar/zijn telefoon ook wil uitzetten, een microfoon kan storen wanneer er berichtjes naar een telefoon in de buurt worden gestuurd. Het signaal wat een smartphone uitstraalt kan zorgen voor een kraak in het geluid. Dit is niet ten goede van de kwaliteit van de aflevering.

Tip 11 | Oefenen

Als je onzeker bent over je geplande opname, oefen de uitzending dan. Helemaal wanneer je een presentatie geeft (in plaats van een interview) kun je makkelijk oefenen. Neem je oefenpresentatie op en luister deze terug zodat je zelf kunt horen waar je de fout in gaat.

Houd je een interview? Probeer dan te bedenken hoe het gesprek gaat lopen en bedenk slimme vragen zodat jij tijdens de opname van de podcast precies de juiste vragen stelt.

Podcast tips

Tip 12 | Shownotes

Maak elke aflevering een blogbericht met shownotes. De shownotes is een kleine samenvatting met punten waarom iemand zou moeten luisteren. Een goede manier om de twijfelende luisteraar alsnog over te halen om naar jouw podcast te luisteren! Daarnaast staan er handige links in die zijn benoemd in de aflevering.

Verder kun je in je podcast al verwijzen naar je shownotes. Manier om extra waarde te bieden en mensen op je website te krijgen.

De shownotes als blogbericht gebruiken is daarnaast enorm slim voor de SEO-strategie. Bloggen is een goede strategie wanneer je organisch goed vindbaar wilt zijn binnen Google. Gebruik dan wel zoekwoorden die relevant zijn voor jou. Google zal jou belonen met een goede plaats binnen Google wanneer er continue waardevolle informatie wordt gedeeld. Dit zijn dan geen korte blogberichten met een player er in van de podcast, maar een artikel van 300-700 woorden.

Tip 13 | Podcast hosting

Kies voor goede podcast hosting. Dit kan namelijk ook gratis, maar als je een professionele podcast wil opzetten moet je uiteindelijk toch betalen. Als je dan alles over moet zetten moet je maar hopen op een goede samenwerking met Apple voor iTunes. Daarom is mijn advies, ga meteen voor goede hosting. Wij maken zelf gebruik van Libsyn.

Lees het artikel ‘De beste podcast hosting‘ wanneer jij je wilt verdiepen in de hosting van je eigen podcast. Maak een goede keuze!

Tip 14 | Overnieuw

Heb je een podcast waarin je iets presenteert? Ben dan niet bang om je presentatie een keer opnieuw te doen wanneer je achteraf niet helemaal blij bent met het resultaat. Vaak kun je een klein deel opnieuw doen door wat slim knip en plak werk.

Tip 15 | Intro muziek, branding uniek

Geef je podcast uitzending net iets extra’s door gebruik te maken van een intro muziekje. Dit muziekje is voor luisteraars uiteindelijk heel herkenbaar en je werkt dus echt aan je branding. Luisteraars krijgen namelijk een band met je afleveringen en jouw als persoon.

Tip 16 | Passie

Zorg voor een podcast in combinatie met je passie. Anders zul je het maken van podcasts zeker niet volhouden. Het is echt belangrijk dat je luisteraars de passie ook kunnen horen in de gesprekken anders ga je nooit een vaste groep luisteraars opbouwen.

Tip 17 | Podcast proces

Werk alle stappen die je doet uit in een proces. Hierdoor weet je zeker dat je geen belangrijke onderdelen overslaat. Zorg er dus voor dat je een template hebt voor processen die je voor iedere podcast moet uitvoeren.

Podcast

Tip 18 | Stick to the schedule you pick

Communiceer naar buiten dat je elke week een uitzending gaat uitzenden. Nu je een publiekelijke commitment hebt gemaakt is het belangrijk om je hier aan te houden.

Tip 19 | Wees jezelf

Het is belangrijk om jezelf te zijn. Ga je niet anders gedragen als je achter de microfoon zit. Mensen prikken hier doorheen. Op die manier zul je nooit een hechte groep volgers op gaan bouwen. Wees jezelf.

Tip 20 | Laat statistieken los

Kijk niet constant naar je statistieken van je Podcast, maar probeer te focussen op het bouwen van een relatie met je luisteraars. Zorg ervoor dat je onderdeel wordt van hun wekelijkse activiteiten, mooie statistieken komen vanzelf als je het niveau van je podcast hoog houdt.

Tip 21 | Over voorbereiding

Zorg ervoor dat je altijd meer vragen/informatie hebt dan je eigenlijk nodig zou hebben voor een volledige podcast. Hiermee verzeker je jezelf ervan dat je altijd genoeg vragen hebt om de tijd vullen. Het zou zonde zijn als het gesprek bijvoorbeeld na 25 minuten stil valt.

Tip 22 | Voorzichtig

Ben voorzichtig met het praten over klanten, familie en vrienden. Heb je hun toestemming voor het gebruik van de verhalen die je verteld? Zodra het op het internet staat kun je namelijk niet meer terug.

Tip 23 | Laatste voorbereidingen

Voordat je begint is het belangrijk dat je goed voorbereid het gesprek in gaat. Update al je programma’s voordat je begint met opnemen zodat je niet hoeft te wachten op vervelende, verplichte updates. Zorg ervoor dat je een bezoekje langs de wc hebt gebracht zodat je niet tijdens het opnemen moet stoppen voor hoge nood. Zet verder een glaasje water neer (of thee met honing als je last hebt van je keel) zodat je altijd een slokje kunt drinken.

Tip 24 | Vraag om feedback

Wil je graag je podcast verbeteren maar heb je geen idee hoe? Vraag je luisteraars om feedback op je opnames. Uiteindelijk weten je luisteraars namelijk als beste wat er mis is aan je podcast. Ben hierbij niet bang dat het onprofessioneel is om feedback te vragen, het is juist heel professioneel om te laten zien dat jij feedback goed kunt verwerken in je komende podcasts.

Podcast tips

Tip 25 | Maak duidelijke afspraken

Interview je iemand tijdens je podcast? Zorg voor duidelijke afspraken met degene die je interviewt. Geef voldoende informatie vooraf zodat hij/zij weet wat het interview precies inhoud en waarvoor het gebruikt wordt. Zo voorkom je mogelijke problemen achteraf.

Bespreek dus van tevoren goed wat je wilt gaan vragen. Op die manier voorkom je ongemakkelijke situaties wanneer er vragen naar voren komen die de geinterviewde eigenlijk niet wilt beantwoorden. Weet dus goed wat wel en niet besproken mag worden om het interview zo vloeiend mogelijk te laten verlopen. Dit draagt ook bij de kwaliteit van de podcast aflevering.

Tip 26 | Snel uniek zijn

Mensen zijn snel afgeleid en wanneer je een intro hebt van 2 minuten waarin niets unieks wordt verteld is de kans aanwezig dat mensen afhaken en je podcast niet verder luisteren. Zorg er dus voor dat je complete intro niet langer dan 45 seconden is. Mensen willen zo snel mogelijk iets nieuws horen.

Tip 27 | Tease je publiek

Om de aandacht van mensen vast te houden kun je in het begin van je aflevering vertellen wat er precies gaat komen. Bij een interview kun je van te voren natuurlijk moeilijk voorspellen wat er gaat komen, gelukkig kun je dit verwerken in je intro die achteraf kunt opnemen. Het is slim om je publiek niet alleen te ‘teasen’ voor wat er gaat komen in deze afleveringen, maar ook wat er gaat komen in volgende afleveringen. Hiermee vergroot je de kans dat mensen de volgende keer weer gaan luisteren naar jouw podcast.

Tip 28 | Twee microfoons

Heb je een belangrijke interview? Zorg voor een back-up microfoon zodat je twee geluidsbestanden hebt voor wanneer er één microfoon gaat storen. Je kunt je telefoon gebruiken als tweede microfoon wanneer je geen extra microfoon hebt, dat de kwaliteit van de tweede opname wat minder is is geen probleem; het is toch een back-up. Zorg er wel voor dat je telefoon op vliegtuigstand staat!

Interview je iemand via Skype? Laat diegene zichzelf opnemen als dat mogelijk is. Je hebt dan een betere geluidskwaliteit dan wanneer alleen jij de opname maakt. Nadeel hiervan is wel dat je wat meer moet bewerken achteraf.

Tip 29 | E-mail promotie

Niet iedereen gebruikt iTunes of Soundcloud. Ook niet iedereen volgt je op Facebook of Twitter en dus zien deze mensen niet wanneer jij een nieuwe podcastaflevering hebt. Zet daarom een aparte nieuwsbrief op zodat jij deze mensen kunt e-mailen.

Kan jij nu niet wachten met het opstarten van een podcast? Kijk eens naar onze Podcast Service. Of neem contact op.