Alles over Instagram marketing; een complete gids

27 aug Alles over Instagram marketing; een complete gids

De social media schieten als paddenstoelen uit de grond. Kleine media met allemaal de droom om groot te worden. In 2010 waren er twee jongens die dachten dat het wel leuk was om een platform op  te zetten dat helemaal gefocust was op foto’s, Instagram was geboren. Tegenwoordig is Instagram een van de grootste social medium ter wereld.

Instagram wordt tegenwoordig door meer dan een biljoen mensen gebruikt en wordt voor vele verschillende doeleinden gebruikt. Doordat het platform zo groot is, kan het voor beginners soms erg overweldigend overkomen. Om mensen te helpen die graag wat willen leren over Instagram (van beginner tot Instagram gebruikers van het eerste uur) hebben wij hier een compleet overzicht van alles over Instagram gemaakt.

Het eerste deel is gefocust op Instagram in normaal gebruik. Hier vertellen we allerlei interessante dingen zoals redenen om Instagram te gebruiken, hoe je meer volgers krijgt en wat leuke statistieken over Instagram. In het tweede deel van deze gids gaan we dieper in op Instagram Marketing. Instagram marketing is het gebruik van Instagram als medium voor reclamedoeleinden. Heb je nog nooit iets met Instagram gedaan, maar wil je beginnen met Instagram marketing, dan raden we je aan om te beginnen met het eerste deel van deze gids. Wil je meer weten over Instagram marketing, kijk dan toch even over het eerste deel heen of je niet nog wat interessante delen mist. In deel twee wordt de basis uit deel één niet meer besproken.

Deel 1: Wat is Instagram?

In dit eerste hoofdstuk zullen we een uitgebreid overzicht presenteren van Instagram. Zo leggen we je uit hoe je Instagram kunt gebruiken en waarom je Instagram zou kunnen gebruiken. Verder geven we je nog wat interessante statistieken en geven we je tips hoe je het optimale uit Instagram kunt halen. Dit niet alles is, er staat je nog meer te wachten, maar laten we maar eens beginnen!

De geschiedenis van Instagram

Laten we beginnen bij het begin, de geschiedenis van Instagram. Kevin Systrom en Brazilian Krieger zijn de oprichters van Instagram. Op zes oktober 2010 lanceerde zij de eerste versie van Instagram voor iOS (iPhone en iPad). De eerste versie van Instagram leek al best veel op de huidige versie. In onderstaande video zie je de eerste versie van Instagram. Je herkent al direct de tijdlijn en de menu balk met daarin knoppen naar dezelfde vijf hoofdschermen als in de huidige versie van Instagram.

In januari 2011 voegde Instagram de optie toe om hashtags te gebruiken. Hiermee werd het een stuk makkelijker om foto’s en personen te vinden op het sociale netwerk. Iets verder in het jaar, in september, lanceerde Instagram de tweede versie van haar app. Met deze versie konden er hogere resolutie foto’s geupload worden en werden live filters toegevoegd aan de app. Hiermee konden gebruikers filters toevoegen aan de foto, terwijl ze de foto aan het maken waren. Deze functie is een jaar later weer verwijderd, omdat het volgens het bedrijf ‘niet goed was voor de Instagram experience’.

April 2012 was een belangrijke maand voor Instagram. In deze maand werd de Android versie van de Instagram-app uitgebracht waardoor de markt voor  Instagram ineens veel groter werd. Nog geen tien dagen later kreeg Instagram bericht van Facebook: Facebook wou Instagram overnemen voor 1 miljard dollar. Deze deal werd uiteindelijk in september 2012 afgesloten en pas in oktober 2013 kwam er een Windows Phone app van Instagram.

.

Beginnersguide to Instagram

Nu we beetje achtergrond hebben over het bedrijf Instagram, is het tijd om de service zelf in te duiken. Instagram is een service die je kunt gebruiken via een internetbrowser of via de mobiele applicatie. Als introductie in Instagram zullen we je eerst meenemen naar de interface van Instagram waarbij uitgelegd zal worden hoe jij Instagram kunt gebruiken. Vervolgens leggen we uit hoe jij Hashtags kunt gebruiken om je posts interessanter te maken. Ten slotte laten we zien hoe je Instagram met Facebook kunt verbinden.

Interface

Het eerste wat opvalt als je Instagram op zowel je computer als je telefoon opent, is dat de interface totaal verschillend is en ook verschillende functionaliteiten heeft. Daarom splitsen we dit hoofdstuk op in twee delen: eerst bekijken we de app, vervolgens de dekstop versie.

App

De app van Instagram is te downloaden voor iOS en Android.

Als je de app voor het eerst opstart kom je in het inlogscherm. Hier kun je kiezen voor het registeren van een nieuw account of het aanmelden met een bestaand account. Heb je nog geen account, maar wel een Facebook account? Log dan in via je Facebook account (als je dat wilt), dat is een van de voordelen van de overname van Instagram door Facebook.

Na het inloggen kom je op je tijdlijn terecht. Net als bij Facebook, Twitter en veel andere social media platformen is dit de plek waar je de meeste tijd zal doorbrengen. Hier zie je namelijk de berichten van andere gebruikers die jij volgt. Ook zie je hoeveel likes iedere post heeft en zie je reacties op de foto’s.

De tijdlijn is de eerste van vijf knoppen op de menubalk onder in beeld. De tweede knop is de zoekfunctie. Wanneer je deze pagina opent zie je Instagram-posts van andere gebruikers die populair zijn en wellicht interessant zijn voor jou. Natuurlijk kun je op de zoek-pagina binnen de app ook zoeken. Ga opzoek naar top-posts, personen, tags of plaatsen. Op deze manier kun je gemakkelijk opzoek naar nieuwe interessante kanalen om te volgen.

Na de zoekknop, komt wellicht de belangrijkste knop van de gehele app: de fotoknop. Hiermee kun je foto’s (of videos!) uploaden naar je eigen tijdlijn. Wanneer je op de knop klikt krijg je de optie om foto’s uit je galerij te uploaden of eerst een foto te maken om deze vervolgens te uploaden. Ook kun je video’s uit je galerij uploaden of zelf eerst een video maken voordat je deze gaat uploaden. Als je een foto of video hebt geselecteerd, is het tijd om je bestand te gaan bewerken (meer over het bewerken van je foto’s/video in de volgende paragraaf).

De vierde knop in de menubalk is de activiteitknop. Deze knop laat alle activiteit rondom jouw account zien. Zo staat er op dit scherm wie er op jou berichten heeft gereageerd, wie ze heeft geliket en wie jou heeft gevolgd. Op een ander tabje op deze pagina staat er welke berichten zijn geliket door mensen die jij volgt. Met deze pagina krijg je dus een goed overzicht over wat er zoal gebeurd is.

De laatste knop is de profiel knop. Hierop kun jij je profiel bekijken. Allereerst krijg je wat basisinformatie over je profiel te zien zoals het aantal berichten dat je in totaal hebt geplaatst op Instagram en het aantal volgers dat je hebt. Verder zie je al je berichten die je gepost hebt, kun je je profiel bewerken en kun je naar de instellingen navigeren.

Daarnaast kun je vanaf je tijdlijn ook naar links of rechts swipen. Wanneer je het scherm naar links swiped kom je terrecht in je berichtenbox. Vanuit hier ontvang en verzend je berichten naar je volgers. Wanneer je naar rechts swiped kom je terecht op de Story functie. Hier kun je foto’s (of video’s) uploaden naar je Story. Je kunt een foto of video maken of een uploaden vanuit je galerij. Na het uploaden is er de mogelijk om de Story te bewerken en vervolgens te plaatsen.

Desktop versie

Nu we een kijkje hebben genomen in de apps van Instagram, is het tijd om naar de desktop versie onder de loep te nemen. Ga naar www.instagram.com en log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.  De desktop versie is er in de afgelopen jaar flink vooruit opgegaan. Zo zijn bijna alle functionaliteiten van de mobiele app mogelijk op de desktop versie. Het enige wat niet mogelijk is, is het uploaden van foto’s en video’s voor op je tijdlijn of story.

Instagram Story

Instagram heeft met de komst van Instagram Story de manier waarop we Instagram gebruiken veranderd. Het is meer geworden dan alleen een online fotoalbum. Instagram Story is geschikt voor mobiel gebruik. Instagram Story is vergelijkbaar met Snapchat. Je plaatst een tijdelijke foto die na 24 uur wordt verwijdert. Het geeft je de mogelijkheid om de leuke kant van een merk of van je bedrijf te laten zien. Ondanks dat een story maar tijdelijk is, gaat er veel tijd en aandacht inzitten om een ‘leuke’ story te maken.

Een story kan een foto, een video of een Boomerang (een GIF) zijn. Daarbij geeft Instagram verschillende tools om de story te bewerken: filters, stickers, schrijftools en tekst. Afhankelijk van je doel van de story kun je een of meerdere van deze tools gebruiken. En onthoudt dat een story maximaal voor 15 seconden wordt afgespeeld!

IGTV

Op 20 juni 2018 lanceerde Instagram een nieuw videoplatform: IGTV. IGTV is bruikbaar in zowel de reguliere Instagram app als in de apart IGTV app. Met IGTV kun je verticale video’s van maximaal 10 minuten delen (grote accounts 60 minuten). Het is een nieuwe en authentieke manier om in contact te komen met je volgers.

IGTV is vergelijkbaar met het videoplatform YouTube. Het grote verschil tussen de platforms is dat de video’s op IGTV verticaal zijn opgenomen, waardoor het heel je smartphone beeld vult, en een IGTV video hoeft niet perfect te zijn. Het gaat niet om de details, zolang het maar ‘echt’ is. Een belangrijke side note is dat je in IGTV geen video’s kan opnemen, maar alleen kan uploaden.

Wanneer je een IGTV plaatst op jouw account kun je deze ook delen op je tijdlijn. Door het gebruik van IGTV gaat je organisch bereik omhoog.

Foto’s en video’s bewerken

Zit je in de app en heb je zojuist een leuke foto of video gemaakt en wil je deze posten op je Instagram account? Voordat je je foto uploadt krijg je de mogelijkheid om je bestanden te bewerken. Allereerst kun je een hoop diverse soorten filters toevoegen. Met deze filters kun je je foto’s een unieke touch geven. Verder kun je het contrast en de helderheid van je foto’s/video’s aanpassen. Ook kun je de foto’s draaien en schalen en de structuur en warmte van je foto’s bewerken. De overige opties zijn: het aanpassen van de kleur, het vervagen van de kleuren, het toevoegen van schaduws en accenten, een vignet toevoegen, focus op een bepaald onderdeel leggen m.b.v. tilt shift en scherp stellen. Nadat je je foto optimaal hebt bewerkt kun je foto uploaden zodat iedereen deze te zien krijgt.

Hashtags gebruiken

Een belangrijk onderdeel van Instagram zijn hashtags. Het gebruik van hashtags zoals we vandaag de dag doen, is begonnen bij Twitter. Op 2 juli 2009 begon Twitter met het linken van alle woorden met een hashtag ervoor. Hierdoor werd het mogelijk om berichten te zoeken die relevant waren aan een onderwerp, je typte simpelweg de hashtag in de zoekfunctie in. Dezelfde functionaliteit als hashtags hebben in Twitter, hebben hashtags in Instagram ook. Door je berichten te taggen met hashtags kunnen gebruikers jou berichten makkelijker vinden.

Hashtags gebruik je dus om je posts vindbaar te maken, maar hoe je hashtags nu in de praktijk gebruikt vertellen we je hier. Allereerst is het goed om je hashtags specifiek te gebruiken. Heb je een foto van je middageten, gebruik dan niet alleen de #eten, maar ook #middageten of zelfs #tosti’s. Hierdoor kunnen mensen die opzoek zijn naar inspiratie voor middageten (of tosti’s) erg gemakkelijk jou post vinden. Misschien vinden ze je profiel wel zo interessant, dat je een nieuwe volger erbij hebt!

Behalve je hashtags specifiek maken, is het ook erg belangrijk dat je hashtags relevant zijn aan je posts. Heb je een foto waarop jij met je vrienden staat te voetballen? Gebruik dan niet een hashtag als #pizza (tenzij er natuurlijk een pizza op de foto staat!). Dit klinkt natuurlijk heel erg logisch, maar er zijn best een aantal mensen die hashtags verkeerd gebruiken. Natuurlijk kun je expres een hashtag verkeerd gebruiken. Dit kan als grapje zijn, maar ook als manier om bekender te worden. Heb je een leuke foto en is er bijvoorbeeld net een groot evenement aan de gang? Neem bijvoorbeeld de Olympische Spelen. Wanneer je je Instagram-post voorziet van een hashtag als #olympicgames is de kans groot dat meer mensen je foto te zien krijgen dan wanneer je je foto uploadt met #voetballenmetvrienden. Het creatief gebruiken van hashtags kan daarom ook goed zijn voor de bekendheid van jouw Instagramprofiel.

Tenslotte is het ook belangrijk om te observeren hoe andere hashtags gebruiken. Neem het vorige voorbeeld, je wilt een foto uploaden tijdens de Olympische Spelen en gebruikt d#olympicgames. Waarschijnlijk zijn er best een aantal mensen die naar deze hashtag zoeken, maar als je wat foto’s bekijkt uit deze zoekresultaten, zie je dat de meeste foto’s ook #OG (afkorting van Olympic Games) gebruiken. Nu zijn er veel meer mensen die zoeken op #OG dan op #Olympicgames. Het is daarom slim om ook #OG in je post op te nemen. Kijk daarom bij andere Instagram posts en leer hoe jij het beste je hashtags kunt gebruiken.

Connect met Facebook

Wil je automatisch dat al je Instagram posts ook op Facebook te staan komen? Koppel je Instagram account dan met je Facebook account. Ga in de app naar Instellingen, klik vervolgens op Account en als laatst op Gekoppelde accounts. Vervolgens klik je op Facebook en koppel je je account door in te loggen op Facebook. Wanneer je nu een foto maakt en op Instagram post, komt deze automatisch ook op Facebook te staan. Dit kun je ook doen voor een pagina die je beheert. Dus heb je een bedrijfspagina, dan is dit ook mogelijk! Ga hiervoor wederom naar gekoppelde account en dan op Facebook. Wanneer je nu je account dat in beheer is van de pagina inlogt, kun je kiezen voor ‘delen met’ en kies je de pagina waarop je wilt posten. Moeilijker dan dit is het niet.

Eerste indruk

Nu je de basis van Instagram in een sneltreinvaart voorgeschoteld hebt gekregen, is het goed om Instagram even rustig in je op te nemen. Hierbij helpen we je door nog even op een rijtje te zetten wat je nu allemaal weet van Instagram en wat dit betekend voor jou als gebruiker.

Instagram foto voorbeelden

Allereerst, Instagram is een social medium gericht op het delen van foto’s. Gebruikers zorgen dus (net als bij iedere social media platform) voor de content van het platform. Dit betekent dat gebruikers aangemoedigd worden om content te uploaden, Instagram wil namelijk zo veel mogelijk content hebben want dan kunnen ze weer meer gebruikers aantrekken. Wil je Instagram optimaal gebruiken, dan zul je dus foto’s moeten uploaden. Je zult hierop likes en reacties ontvangen en je zult zien dat je volgersaantal zal stijgen!

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om niets op het platform te posten, je bent dan een zogenoemde ‘lurker’. Wat je doet is alleen het lezen of bekijken van posts op een social media platform en je voegt zelf niets toe. Dit heeft natuurlijk een aantal voordelen, zo kun je terwijl je lurkt de sociale normen van een gemeenschap ontdekken zodat als je besluit zelf te gaan posten, dat je weet wat de sociale normen zijn van het platform. Zo voorkom je vreemde posts op jou tijdlijn. Lurken heeft ook een nadelen. Zo voelen lurkers zich minder betrokken bij de gemeenschap op het platform waardoor ze minder tevreden zijn met het platform dan andere. Lurken op Instagram gebeurt ook veel, er zijn immers genoeg mensen die niet graag een foto posten, maar wel graag foto’s bekijken. Hier is over het algemeen niets mis mee. Dus wanneer jij beslist om op Instagram te gaan om alleen foto’s te bekijken, voel je dan niet schuldig, je bent echt niet de enige!

Wat verder opvalt aan Instagram is dat het echt gericht is op mobiele gebruikers. De desktop versie is meer beperkt in vergelijking met de apps. Je kunt hieruit concluderen dat Instagram zich focust op mobiele gebruikers. Dit is niet echt gemakkelijk voor gebruikers die graag via hun pc of laptop zouden willen Instagrammen, maar het is te begrijpen dat Instagram gericht is op smartphones. De foto’s die op het netwerk verschijnen zijn namelijk veelal foto’s van dingen die men tegen is gekomen tijdens de dag. Dat kan een mooie auto zijn, maar ook een lekker hapje of een vriendin. Onderweg heb je je laptop niet altijd bij, maar je smartphone zit vaak in je broekzak of tas. Even snel een foto maken en deze posten op Instagram is met je smartphone snel gedaan. Dat is de belangrijkste reden van Instagram om zich te focussen op smartphones maar met deze keuze sluiten ze wel een bepaald type foto’s uit. Professionele fotografen die gebruik maken van een camera (en dus niet een smartphone) om foto’s mee te maken, wordt het moeilijk gemaakt om hun foto’s te posten op Instagram.

Een laatste puntje wat we hier bespreken wat opvalt aan Instagram, is dat Instagram van Facebook is. Sinds 2012 heeft Facebook Instagram in bezit en dat is te merken. Allereerst is er gemakkelijk een koppeling tussen beide platformen te maken, maar dat is niet alles. Zo is Facebook natuurlijk berucht om zijn privacyvoorwaarde en dat imago leek even over te stromen richting Instagram. Drie maanden nadat Facebook Instagram had gekocht leek het er op dat het privacybeleid van Instagram namelijk zou veranderen. Adverteerder zouden de gegevens van gebruikers mogen gebruiken in reclame-uitingen. Gelukkig is dit beleid nooit doorgevoerd omdat er te veel commentaar vanuit de community op het beleid kwam. Toch maakt dit duidelijk dat Facebook nieuwe manieren zoekt om de gegevens van Instagram gebruikers te kunnen verkopen om zo meer winst te maken. Iets waar je als gebruiker niet blij mee moet zijn.

Waarom zou je Instagram gebruiken?

Nu je bekent bent met de interface en de gedachten achter Instagram is het tijd om te gaan bekijken waarom Instagram interessant is voor gebruikers. Op de eerste plaats wordt Instagram natuurlijk gebruikt om leuke, mooie, interessante of grappige foto’s te ontdekken. Afhankelijk van wat voor soort gebruikers jij volgt kan je tijdlijn vol staan met foto’s van mooie landschappen, honden die een grappig gezicht trekken of lekker eten. Doordat het zo makkelijk is om met je telefoon een foto te maken, bewerken en te uploaden naar Instagram krijg jij als gebruiker veel verschillende soorten foto’s te zien. Dat is natuurlijk de kracht van Instagram, sommige mensen maken iedere dag een foto van hun voeten terwijl andere uitsluitend foto’s maken van jugendstil architectuur, je kunt het zo gek niet bedenken of het staat op Instagram. Browse door de foto’s op Instagram en ontdek wat jij interessante kanalen vindt om te volgen.

Instagram wordt niet alleen gebruikt om foto’s te bekijken, maar ook om foto’s te uploaden. Upload je vaak foto’s, dan zul je merken dat je steeds vaker response krijgt van mensen die jou foto’s interessant vinden. Zo kun je een mooi aantal mensen om je heen verzamelen die geïnteresseerd zijn in jou foto’s waardoor je allereerst veel aandacht zult krijgen, maar misschien ook wel een product kunt verkopen (en dus geld verdienen met Instagram!). Ook komt het best ooit voor dat bedrijven populaire Instagrammers benaderen om reclame te maken voor hun product via een gratis sample. Je krijgt dan bijvoorbeeld een gratis setje thee en post daarover een foto op je kanaal als reclame. Als je veel foto’s post is het verder ook nog eens een leuke tijdlijn van jou leven. Maak je iedere dag meerdere foto’s van de plekken waar jij bent, dan is het leuk om eens terug te kijken waar jij een maand of zelfs een jaar geleden was. Zo krijg je een minidocumentaire van jou leven! Soms is het niet alleen leuk om een kijkje terug in jou leven te kijken, maar ook in het leven van een bekend persoon of een persoon uit een andere cultuur. Door het volgen van deze personen kun jij zien hoe iemand aan de andere kant van de wereld leeft of hoe jouw idool zijn dag doorbrengt!

Hoe krijg je meer volgers

Wanneer je hebt besloten om te foto’s en of video’s op Instagram te gaan posten, heb je natuurlijk volgers nodig die jou volgen. Zonder volgers ziet niemand jou foto’s en heeft het uploaden van foto’s naar Instagram weinig zin. Hieronder vindt je een uitleg hoe jij volgers krijgt.

Zoek je vrienden op

De makkelijkste manier om in het begin wat volgers te krijgen is door je account te koppelen met Facebook en de contactenlijst van je telefoon. Hierdoor krijgen jij te zien wie van jou vrienden Instagram al gebruiken en wanneer jij hun toevoegt, is de kans groot dat zij jou ook gaan volgen waardoor je je eerste volgers krijgt!

Wees actief

Actief zijn op Instagram is enorm belangrijk wanneer jij meer volgers wilt krijgen. Zorg ervoor dat je regelmatig een berichtje post op je account zodat mensen op jou kunnen reageren en jou niet vergeten. Dit is een van de belangrijkste onderdelen van het meer volgers werven op Instagram, maar onderschat de waarde van actief zijn binnen je community niet! Volg accounts die vergelijkbare foto’s en video’s maken als inspiratie, maar ook om je volgers te laten zien hoe geïnteresseerd jij bent in je onderwerp. Like en Reageer ook op berichten van vergelijkbare accounts zodat volgers van die accounts jouw naam voorbij zien komen en zo misschien wel doorklikken naar jou account. Vergeet ten slotte niet ook te reageren op je eigen berichten. Bedank gebruikers voor complimentjes en reageer op leuke berichten.

Zorg ervoor dat je profiel up-to-date is

Het is belangrijk dat gebruikers die op jou account komen, meteen kunnen zien waar jou account over gaat. Zorg er dus voor dat je biografie up-to-date is. Veel mensen lezen deze korte tekst even snel voordat ze het profiel bekijken en dus zorgt je biografie dus een groot deel van de eerste indruk van mensen van jouw profiel.

Post interessant

Het belangrijkste van je account is natuurlijk de content die je post. Zorg ervoor dat jij altijd leuke foto’s plaatst die jouw publiek interessant vinden. Voorzie je foto’s ook altijd van een goede omschrijving zodat gebruikers weten waar ze naar kijken en begrijpen wat jij wilt bereiken met de foto. Een goede foto met een goede omschrijving zorgt voor meer likes en reacties en die zorgen uiteindelijk weer voor meer volgers.

Zorg voor actieve volgers

Stel je hebt een foto van jouw ontbijt gemaakt, welke van de volgende omschrijvingen zou voor de meeste volgers zorgen? “Mijn ontbijtje met een lekker vers eitje! :)”of “Wat heb jij vandaag als ontbijt?”. De eerste omschrijving zal misschien wat reacties krijgen als “lekker!” of “ziet er goed uit”. De tweede omschrijving zal waarschijnlijk interessantere reacties uitlokken. Wanneer mensen vertellen wat hun ontbijt was vandaag, zorg je ervoor dat mensen meer betrokken worden bij jou profiel en zullen ze sneller weer reageren. Meer over het creëren van een community lees je in deze paragraaf.

Instagram hashtagsGebruik hashtags

Het gebruik van hashtags is erg belangrijk wanneer jij gevonden wilt worden door gebruikers die jouw niet persoonlijk of via-via kennen. In de paragraaf Hashtags gebruiken vertellen we je hoe jij op de beste manier gebruik kunt maken van hashtags. Bonustip: gebruik hasthags als #like4like of #comment4comment wanneer jij gebruikers een like of reactie terug wilt geven wanneer zij jou post liken of commenten.

Geotag je foto’s

Met Instagram is het mogelijk om je foto’s op een landkaart te plaatsen. Wanneer jij foto’s op de kaart plaatst, kunnen gebruikers jouw foto daar vinden. Hierdoor kunnen gebruikers bij jou account terecht komen waardoor ze jouw account kunnen gaan volgen. Zo krijg je nog wat lokale volgers erbij!

Bewerk je foto’s

Een mooie foto kan nog mooier gemaakt worden door het toevoegen van een filter of effect. Neem de tijd voor het bewerken van je foto. Een filter kan je foto veel goed doen. Maak een collage of bewerk je foto’s via een externe app om je foto beter te kunnen bewerken. Meer over foto’s en videos bewerken binnen Instagram lees je in de paragraaf Foto’s en video’s bewerken. Bonustip: gebruik niet te veel filters en soms zelfs helemaal geen als dat niet nodig is #nofilter.

Plaats niet te laat of te vroeg

Voor veel account is het een slecht idee om rond half 3 ’s nachts een foto op Instagram te posten. Er zijn maar weinig mensen op dat moment online en wanneer je volgers ’s ochtends wakker worden is jouw foto al weer een stuk naar beneden gespoeld op de tijdlijn door andere posts.

Koop volgers

Het kopen van volgers is een laatste redmiddel. Kun je op geen enkele andere manier volgers krijgen, dan is het kopen van volgers een optie. Via verschillende apps en websites kun je gemakkelijk volgers voor jou Instagram account kopen. Het kopen van volgers heeft twee grote nadelen. Allereerst kost het kopen van volgers geld. Dit klinkt natuurlijk heel logisch en dat is het ook, maar wanneer je volgers koopt, zul je geld moeten betalen. Volgers kopen hoeft eigenlijk helemaal niet nodig te zijn dus het is zonde om geld uit te geven aan volgers. Ten tweede zijn de gekochte volgers geen actieve gebruikers. De volgers staan goed op je account (zeg nou zelf, een kanaal met 100.000 volgers ziet er interessanter uit dan een kanaal met maar 10 volgers) maar voegen voor de rest weinig toe aan je account. Gekochte volgers zijn dus zeker niet zo waardevol als zelf verdiende volgers. Daarom raadt ik het ook niet aan om Instagram volgers te kopen, de voordelen wegen simpelweg niet op tegen de nadelen.

Wat kun je allemaal posten?

Een foto posten op Instagram is geen duistere magie, we kunnen het allemaal. Toch is het niet zo makkelijk om altijd interessante, grappige, mooie of leuke foto’s te posten. Om er voor te zorgen dat jij weet wat je eigenlijk wilt posten op je Instagram account, zetten we hier een aantal tips op een rijtje.

Bepaal je visie

Voordat je een foto of video op je account plaatst, is het goed om een visie voor je account te hebben. Wat voor einddoel heb je bij je account? Wil je een account met foto’s van allerlei gezonde dingen? Een account vol foto’s van grappige memes? Een account met grappige video’s? Of een account over jouw leven? Alle vier de opties zijn goede opties, maar het is goed om te weten wat jij wil met je account. Nu klinkt dit allemaal best wel zwaar terwijl jij gewoon simpel wat foto’s wilt uploaden op je Instagram account, maar het is goed om te weten wat je wilt. Als je doel is dat je gewoon wat foto’s gaat uploaden over van alles en nog wat, dan moet je dat doen! Verwacht echter niet heel veel volgers, want het is voor volgers niet echt duidelijk waarom ze jou zouden moeten volgen. Een account vol grappige foto’s heeft een veel grotere kans om meer volgers te krijgen. Maar misschien is veel volgers helemaal niet je doel en dan is het natuurlijk geen gek idee om gewoon wat foto’s die jij hebt gemaakt en leuk vindt te uploaden.

Ga mee met trends

Soms staat Instagram ineens vol met foto’s rond één onderwerp. Zo zie je iedere donderdag een aantal oude foto’s verschijnen met #tbt. Tbt staat voor ThrowBack Thursday waarmee bedoelt wordt op herinnering van vroeger. Kom je een leuke oude foto tegen? Wacht dan met posten tot de volgende donderdag zodat je de #tbt kunt gebruiken. Kom je een andere trend tegen? Doe mee met de trend en zorg ervoor dat je de juiste hashtags gebruikt. Dit is niet alleen een leuke manier om je profiel te vullen, maar zorgt vaak ook voor meer volgers!


Foto’s of video’s?

Een belangrijke vraag bij het posten over bijvoorbeeld jouw bezoekje aan de Eiffeltoren is: maak ik een foto of video? Een foto heeft als voordeel dat je makkelijker de foto kunt perfectioneren door goed te gaan zitten voor de foto. Bij een video is dit lastiger omdat je ook nog moet bewegen en je weet natuurlijk nooit wat mensen die op jou video staan voor gekke bewegingen kunnen maken die je video helemaal kunnen verpesten. Een video heeft echter wel als voordeel dat je meer kunt laten zien in één post en dat je natuurlijk beweging kunt laten zien. Sta je bijvoorbeeld langs de kant bij een voetbalwedstrijd, dan is een video van een goal natuurlijk een erg leuke post! Een nadeel van video’s is dan wel weer dat ze meer mb’s kosten. Ben je in het buitenland of heb je geen (grote) internetbundel? Dan kan het uploaden van video’s meer geld kosten dan het uploaden van een foto. Ook voor je volgers geldt dit natuurlijk. Mensen die een kleine internetbundel hebben zullen niet zo snel op een video klikken.

Privacy en Instagram

Een punt waar veel mensen niet bij stil staan wanneer ze zich op het internet begeven is privacy. Op internet kan extreem veel data over jou verzameld worden die bedrijven kunnen verkopen aan derde. Het is daarom soms goed om na te denken over privacygevolgen voor jou van jouw aanwezigheid op het internet. Ook bij Instagram is het goed om te weten wat mensen wel en niet mogen met jou foto’s en account.

Om te beginnen is het goed om te kijken wie jou account wel en wie jou account niet mag zien. Onder opties kun je het vinkje ‘privé-account’ aanvinken. Wanneer je dit doet krijgen alleen mensen die jij hebt goedgekeurd jou posts te zien. Gebruik je je Instagram account alleen voor jou en je vrienden? Dan is het misschien een goed idee om dit aan te vinken, niemand anders hoeft immers jouw foto’s te zien. Heb je echter een bedrijfsaccount of een ander soort pagina waarbij je graag hebt dat zoveel mogelijk mensen jou foto’s zien? Zorg er dan voor dat deze optie niet aan staat.

Is je profiel openbaar maar wil je dat iemand jouw profiel niet kan zien, omdat je bijvoorbeeld een stalker hebt of omdat je die persoon gewoon erg irritant vindt? Ga dan naar het profiel van de desbetreffende persoon en klik rechtsboven op de opties-knop. Kies uit deze opties blokkeren en deze persoon kan vervolgens jou account niet meer bekijken. Wil je iemand deblokkeren dan volg je dezelfde stappen maar kies je bij de opties niet voor blokkeren, maar voor deblokkeren.

Deel je automatisch al je foto’s op Facebook? Bedenk je dan ook wie jouw Facebook account kunnen bekijken. Heb je je Instagram account op privé gezet, maar heb je een openbaar Facebook account, dan kunnen mensen jou foto’s nog steeds zien (via Facebook).

Heb je een avondje iets te diep in het glas gekeken en wat beschamende foto’s op Instagram gezet? Of wil je om een andere reden een foto verwijderen? Ga dan naar de desbetreffende foto en klik op de puntjes rechts onder de foto. Klik vervolgens op verwijderen en klaar is kees!

Leuke Instagram-accounts om mee te beginnen

Tijd om eens echt aan Instagram te beginnen, maar waar moet je beginnen? Speciaal voor iedereen die geen idee heeft wat ie moet volgen zetten we hier een paar leuke Instagramaccounts op een rijtje om mee te beginnen.

@jamieoliver volg de grote chefkok op zijn Instagram account en leer hoe de meester zijn eten maakt!

Instagram Jamie Oliver

@wheresandrew Andrew werkt bij National Geographic en reist de hele wereld rond en deelt zijn belevingen maar al te graag met jou!

@yoyoha Josh tekent het liefst van alles op zijn koffiebeker en dat laat ie de wereld ook graag zien. Een Instagram vol leuke tekeningen!

@bestvines bekend van Twitter maar ook te zien op Instagram, vines! Deze korte video’s zorgen vaak voor een glimlach!

@miserable_men een account vol foto’s van mannen die aan het wachten zijn op hun shoppende vrouwen, meer is het niet, maar dat is ook niet nodig!

Instagram miserable men

@satiregram een account vol foto’s van teksten die op een erg sarcastische manier de standaard Instagram gebruiker beschrijven. Ook erg handig om te leren wat je als gebruiker niet moet doen!

Leuke Instagram statistieken

Nu we op het einde van de introductie in Instagram komen, is het tijd voor de statistieken! Meer dan 500 miljoen Instagram-gebruikers loggen dagelijks in en 71 procent van de Instagram-gebruikers jonger is dan 35 jaar. 50,3 % van de Instagram-gebruikers is vrouw en 49,7% is man.  Momenteel is het populairste Instagram account van Instagram zelf met 314 miljoen volgers. Gevolgd door Cristiano Ronaldo, Ariana Grande en Selena Gomez. Verder zijn Instagram gebruikers veel actiever bij de actiefste merken. Zo worden bij de populairste merken op Twitter rond de half miljoen interacties uitgevoerd met een post, terwijl dit aantal bij Instagram op meer dan 19 miljoen ligt! Verder is het interessant om te weten dat 50% van alle reacties binnen de eerste zes uur dat de post online staat geplaatst worden.

De meest gebruikte hashtag momenteel is #love. En met een Instagram filter worden de Instagram pictures namelijk gemiddeld 21% meer bekeken en krijgen ze 45% meer comments.

Deel 2: Instagram marketing

Nu we weten hoe Instagram in elkaar zit is het tijd om te gaan kijken naar Instagram marketing. Het echte werk kan beginnen!

Heb je geen bedrijf? Dan toch kan dit hoofdstuk interessant zijn voor jou! Er staan ook een hoop tips die ook leerzaam en bruikbaar zijn voor mensen die geen bedrijf hebben. Zo geven we je tips hoe je geld kunt verdienen zonder! zelf een product te verkopen.

Wat is Instagram marketing?

Wederom beginnen we bij het begin, wat is Instagram Marketing precies? Instagram marketing is het gebruik van Instagram voor marketing doeleinden. Tot dusver niets wat je zelf niet had kunnen bedenken. Als we wat dieper op het begrip Instagram marketing induiken komen toch al snel een aantal vragen naar boven drijven. Allereerst, hoe gebruik je Instagram als marketing middel en hoe kun je iets verkopen via Instagram? Welke stappen kun je ondernemen om populair te worden op Instagram en wat is de beste tijd om een post te plaatsen? Antwoord op deze en andere vragen vind je in dit deel.

Hier een voorbeeld van een bedrijf wat wil beginnen met Instagram: Restaurant ’t Plaatje is een gezellig restaurant dat graag wat meer interactie zou hebben met hun klanten en denkt dat via Instagram te kunnen bereiken. Na het aanmaken van een Instagram account worden ze een beetje overvallen door de mogelijkheden van het platform. “Wat moeten we nu eigenlijk posten en waarom wouden we ook al weer zo nodig een Instagram account?”, denken ze. We nemen je mee op reis in de wereld van Instagram marketing en laten zien hoe jij zelf een marketing strategie kunt opzetten met behulp van Instagram.

Waarom zou je Instagram gebruiken voor je marketing?

De krant, radio, tv, Google Adwords, Facebook, Twitter; allerlei kanalen waarmee jij als bedrijf reclame mee kunt maken voor jou product of service. Misschien gebruik je al deze manieren of heb je speciaal ervoor gekozen het ene kanaal wel te gebruiken en het andere kanaal niet omdat dat kanaal niet zo goed bij jouw bedrijf/wensen past. Instagram is een marketingkanaal dat voor veel bedrijven interessant is, maar ook voor sommige bedrijven niet. Wanneer is Instagram interessant voor jouw bedrijf? Nou, het blijk dat Instagram goed te gebruiken is voor best veel gebruiken. Een bekend gezegde stelt dat een plaatje meer dan duizend woorden zegt en welk bedrijf wil nu niet graag dat potentiële duizend woorden voorbij zien komen!

Verder is Instagram als marketing kanaal vooral interessant voor business-to-consumer bedrijven. Wanneer je je als bedrijf namelijk richt op bedrijven is Instagram vaak niet het juiste kanaal om je aandacht op te vestigen. Dit komt doordat Instagram grotendeels focust op visuele content en het dus belangrijk is dat je iets te laten zien hebt wanneer je Instagram als marketingkanaal wilt gaan gebruiken. B2B bedrijven hebben hier wat meer moeite mee dan B2C bedrijven omdat de producten van een B2B meestal niet zo makkelijk visueel weer te geven zijn. Toch is Instagram voor B2B niet onmogelijk, er zijn andere dingen die je kunt fotograferen en op je Instagram plaatsen dan je product. Zo kun je foto’s van je werknemers aan het werk posten, leuke plaatjes met voor jouw inspirerende quotes plaatsen en je Instagram tijdlijn versieren met een filmpje met wat droge kantoorhumor. Meer over wat je allemaal kunt posten op Instagram als bedrijf, vind je onder de volgende subkopjes.

Je hoeft Instagram niet per se te gebruiken voor het verkopen/promoten van producten, maar meer als kanaal om interactie tussen jouw bedrijf en jouw klanten te creëren. Doordat je op Instagram maar op één plaats kunt linken naar een website (in je biografie), is het voor bedrijven wat lastiger om sales te generen uit Instagram dan op andere social media. Dit betekend echter niet dat Instagram per definitie niet kan zorgen voor sales. Een bekende manier waarop je Instagram toch sales zou kunnen generen is door een leuke foto met bijvoorbeeld de tekst “Sale: nu 2 producten halen, 1 betalen!”, vervolgens zet je in de omschrijving van de foto de tekst “Klik op de link onze bio en ga direct naar deze actie!”, om tenslotte in de biografie natuurlijk de link naar de website over de actie te plaatsen. Alhoewel dit meerdere stappen zijn waarbij een gebruiker kan besluiten af te haken met het klikken op de link (meer dan op bijvoorbeeld Facebook), laat dit voorbeeld duidelijk zien dat het wel degelijk mogelijk is om geld te verdienen via Instagram. Toch is Instagram niet echt optimaal voor bedrijven die graag sales willen maken met het marketing kanaal. Instagram is veel beter te gebruiken als kanaal waarmee jij interactie creëert tussen jouw bedrijf en jouw klanten. Hoe je dit precies doet, lees je in onder het volgende subkopje (hier lees je ook hoe je interactie tussen jouw bedrijf en je klanten creëert).

Instagram voorbeeld post

Instagram is relatief gezien een goedkoop medium om gebruik van te maken. Posten op Instagram is helemaal gratis. Natuurlijk kost het loonuren om een Instagram-campagne op te zetten maar die loonkosten maak je ook bij ieder ander social medium. Misschien maak je nog wat kosten voor het aanschaffen van een camera omdat je graag foto’s post die gemaakt zijn met een professionele camera in plaats van de camera van je telefoon. Zoals in de vorige paragraaf beschreven is het ook wat lastiger om omzet te generen uit Instagram. Het is daarom belangrijk dat je ervan bewust bent dat Instagram een kanaal is waarmee je werkt aan de toekomst van je bedrijf en dat je de vruchten van je Instagramkanaal pas op een later moment kan plukken. Wil je snel omzet maken met een social media kanaal, gebruik dan bijvoorbeeld Facebook.

Restaurant ’t Plaatje maakt ook gebruik van Instagram. De belangrijkste reden voor het restaurant om gebruik te maken van het medium is omdat ze graag wat meer naamsbekendheid willen krijgen. Door aanwezig te zijn om Instagram hopen ze dat meer mensen het restaurant leren kennen. Verder willen ze ook mensen naar het restaurant lokken door foto’s te maken van nieuwe, mooie gerechten. Instagram is een ideaal medium om deze doelen te bereiken en daarom heeft ’t Plaatje besloten om Instagram te gaan gebruiken.

Hoe zet je Instagram in als marketing tool?

Een belangrijk deel in Instagram gebruiken als marketing tool zijn natuurlijk de afbeeldingen die je plaatst op jouw account. Voordat je lukraak wat gaat posten op je account, is het slim om te bedenken wat je allemaal op je Instagram kanaal wilt plaatsen. Houd hierbij het doel in oog wat jij voor je Instagram kanaal hebt.

Wil je mensen enthousiasmeren voor jouw product? Laat jouw product dan ook veel op je kanaal voorbij komen. Maak een leuke foto van jouw product waarbij je ingezoomd bent op een bepaald onderdeel van jouw product en vertel hier iets interessants over in de omschrijving van de foto. Maak een foto van jouw product en gebruik een leuke filter om jouw product een unieke touch te geven. Maak een foto van jouw product in gebruik. Maak een leuke infographic over jouw product en de unieke kenmerken van dat product. Wil je Instagram gebruiken om je product ook daadwerkelijk te verkopen? Plaats dan ook dergelijke foto’s en zet in je omschrijving dat gebruikers jouw product kunnen vinden in de link in je biografie (en vergeet deze link natuurlijk niet te plaatsen in jouw biografie!)

Wil je dat je klanten een bepaald gevoel krijgen bij jouw merk? Plaats dan niet alleen jouw producten (of zelfs helemaal niet!) op je Instagram maar ook foto’s die dat bepaalde gevoel oproepen. Wil je bijvoorbeeld dat mensen een vintage gevoel krijgen bij jouw merk? Maak dan gebruik van bruinere kleuren en filters om dat gevoel op te wekken. Voor inspiratie hoe je dit doet kunt doen kun je een kijkje nemen op vergelijkbare merken, voor dit voorbeeld kun je een voorbeeld nemen aan de Instagram van Starbucks.

Wil je Instagram gebruiken om naamsbekendheid te creëren? Plaats dan op iedere foto die je post een klein logo in de hoek zodat mensen die jouw foto op hun tijdlijn voorbij zien komen, jouw logo ook te zien krijgen. Dit is vooral interessant natuurlijk voor mensen die jouw merk nog niet kennen en jouw merk ontdekken via Instagram. Gebruikers kunnen dit doen door op de ontdekken-pagina van de Instagram-app. Wanneer iemand die zij volgen een foto van jou of jouw Instagram-pagina liked dan krijgt de gebruiker dit te zien op hun ontdekken-pagina. Hierdoor kan jouw pagina op een simpele manier ontdekt worden door andere gebruikers.

Een andere manier om Instagram te gebruiken is door Instagram te embedden (plaatsen) op jouw website waardoor bezoekers van jouw website gemakkelijk op jouw website jouw Instagram foto’s te bekijken. Een manier waarop dit succesvol is toegepast is bij het plaatsen van Instagram-foto’s op de productpagina’s van producten die jij online verkoopt. Door je Instagram-foto’s op je website te plaatsen voelen mensen zich meer betrokken bij jouw product en zijn ze eerder geneigd om jouw producten te kopen. Volgens een onderzoek kan dit zelfs tot 5% meer conversies leiden! Het embedden van een Instagram post is erg gemakkelijk. Ga (via de website) naar de Instagram post die jij op je website wilt plaatsen. Vervolgens klik je op de drie bolletjes rechtonderin de post en klik je op insluiten. Hier kopieer je de code die je vervolgens op je website kan plaatsen.

Ten slotte kun je Instagram gebruiken om interactie te creëren tussen jouw bedrijf en haar klanten. Op Instagram kun je een community (letterlijk vertaald: gemeenschap) om je merk heen bouwen waarbij jouw volgers ambassadeur worden van jouw merk. Door mensen zo te enthousiasmeren over jouw merk dat ze jouw Instagram-posts linken en een reactie achterlaten op een post, zorg je ervoor dat jouw merk bekendheid kan verwerven. De community kan verder ook zorgen voor de content op jouw Instagram-account. Meer over een Community om jouw Instagram-account lees je in de paragraaf ‘Zet een Instagram-community op’.

Hoe krijg je volgers?

Een erg belangrijk onderdeel van jouw Instagram-account is het aantal volgers.

Hoe meer volgers ->  hoe meer mensen met jouw bedrijf in contact kunnen komen -> hoe meer potentiële klanten -> hoe meer omzet… etc. etc.

Het aantal volgers op je Instagram is dus eigenlijk hoe succesvol jouw Instagram-campagne is. Het is daarom logisch dat je veel aandacht schenkt aan dit nummer. Toch is het volgersaantaal niet per se het belangrijkste getal op jouw account. Een account met 10.000 volgers klinkt misschien best interessant maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Stel je voor dat iedere keer wanneer dit account een foto post er maar 10 likes of reacties op de post komen terwijl een ‘klein’ account met maar 500 volgers bij iedere post wel 50 like of reacties krijgt. Een actievere fanbase op Instagram is erg belangrijk voor de effecten van jouw Instagram-campagne.

Waar je dus eigenlijk op moet focussen is niet op het aantal volgers dat je hebt maar op de participatiegraad van je volgers. De voorgaande vergelijking klopt dus niet helemaal en moet dus even aangepast worden:

Hoe meer actieve volgers -> hoe meer mensen met jouw bedrijf in contact kunnen komen -> hoe meer potentiële klanten -> hoe meer omzet… etc. etc.

Nu we weten dat actieve volgers belangrijker zijn dan volgers op zichzelf is het natuurlijk de vraag hoe je meer actieve volgers krijgt. Een simpel antwoord hierop bestaat niet. Dit gehele hoofdstuk is eigenlijk gefocust op een zo succesvolle Instagram-campagne (en dus ook op zo veel mogelijk actieve volgers krijgen). Door de kennis uit dit hoofdstuk toe te passen op jouw account, creëer je een Instagram account waarmee je zelf voor actieve volgers kunt zorgen.

Natuurlijk zijn er wat praktischere manieren om aan meer volgers te komen.

Zo kun je volgers krijgen door jouw volgers te belonen met dingen die niet-volgers niet krijgen. Als het goed is, zorgt jouw content ervoor dat jouw volgers beloont worden voor het volgen van jouw pagina. Doordat jouw pagina zo uniek/leuk/grappig/mooi/interessant is, is jouw pagina op zichzelf al een beloning voor het volgen van jouw pagina. Wederom is dit niet echt een praktische manier van mensen belonen, hier gaat immers veel tijd in zitten. Een praktischere manier om mensen te belonen voor het volgen van jou account is door ze bijvoorbeeld op de hoogte te houden van een uitverkoop. Volgers kunnen hierdoor zichzelf belonen door tijdens de uitverkoop geld te besparen bij aankoop van jouw producten. Een misschien nog wel effectievere en praktischere manier om aan volgers te komen is door klanten een korting aan te bieden wanneer zij jouw pagina volgen. Door te laten zien (fysiek in de winkel of online door een verificatie via het opvragen van de gebruikersnaam) als klant dat hij of zij jouw pagina volgt, krijgt hij een korting op zijn aankoop. Als je mensen hiervoor de mogelijkheid geeft wanneer ze voor de kassa staan zul je zeker meer volgers krijgen. De vraag bij deze methode is natuurlijk wel of mensen na het ontvangen van de korting jouw pagina niet direct ontvolgen. Dit kun je eigenlijk niet voorkomen en best een deel van je volgers zal je direct ontvolgen na het ontvangen van de korting maar een aantal mensen zullen je pagina ook blijven volgen. Doordat een deel van je klanten je direct ontvolgen is het slim om niet een te hoge korting te geven. Met een te hoge korting kost je actie je waarschijnlijk veel meer geld dan je eraan verdient, want zoals al eerder beschreven is het lastig om direct omzet te genereren uit Instagram. In plaatst van het weggeven van korting kun je ook een prijs verloten onder al je volgers. Deze actie promoot je in je winkel, op je andere social media en misschien zelfs wel in de krant of op de radio. Hierdoor worden gebruikers meteen gemotiveerd voor het volgen van jouw pagina en kunnen ze deze niet direct weer unfollowen doordat ze minimaal tot de prijsuitreiking moeten wachten met deze actie. De kans dat mensen na de prijsuitreiking direct jouw pagina ontvolgen is kleiner omdat ze daarvoor weer naar jouw profielpagina moeten gaan en dat kost tijd en moeite (niet veel, maar ieder obstakel is er eentje dat genomen moet worden voordat men jouw pagina unfollowed).

Een andere manier om aan volgers te komen is door je pagina te promoten. Laat je caissière bijvoorbeeld aan iedere klant vragen of zij jullie al volgen op Instagram. Hierdoor worden mensen zich ervan bewust dat ze jou bedrijf op Instagram kunnen volgen en worden ze aangemoedigd dit te doen. Promotie van je Instagram-account kan ook plaatsvinden door in al je marketing uitingen te verwijzen naar je Instagram-account. Dit kan heel simpel en klein door het Instagram logo te verwerken op een foldertje dat je uitdeelt maar ook op een meer expliciete manier door de zin ‘Volg ons ook op Instagram!’ toe te voegen. Natuurlijk kun je voor promotie van je Instagram-kanaal ook andere social media die je in gebruik hebt gebruiken. Heb je een Facebook-pagina over je bedrijf? Vraag d.m.v. een post op Facebook of gebruikers je Instagram account willen volgen en vertel hierbij ook waarom gebruikers dit zouden moeten doen. Als je op beide account precies dezelfde foto’s plaatst is het voor gebruikers niet interessant om beide accounts te volgen. Zorg er dus voor dat je campagne op Instagram anders is dan op Facebook wanneer je je Instagram account op deze manier wilt promoten.

Wat verder erg belangrijk is bij het verkrijgen van volgers is interactie met volgers. Interactie creëer je op twee plaatsen: je eigen pagina en op de pagina van je volgers. Allereerst je eigen pagina, door te reageren op reacties op je posts krijgen mensen het gevoel dat je aandacht aan ze besteed. Hierdoor zullen mensen enthousiaster worden over je Instagram waardoor je meer volgers, likes en reacties kunt krijgen. Ook je posts zelf kunnen voortkomen uit de interactie met je volgers, maar meer hierover in het hoofdstuk Gebruik je volgers als input. De andere plaats waarop je interactie kunt creëren is op de pagina van je (potentiële) volgers. Door te reageren op foto’s die dezelfde hashtags gebruiken of op foto’s van je volgers kunnen meer mensen jouw pagina ontdekken. Interactie met je volgers is een echte must voor pagina’s die groot willen worden. Het is natuurlijk ook heel leuk als je een reactie krijgt op je eigen post door een groot bedrijf. Grote kans dat je dit verteld aan je vrienden en familie en bingo! daar heb je je gratis mond-tot-mond reclame!

Een andere manier om aan volgers te komen is door het kopen van Instagram volgers. Op veel plaatsen op het internet kom je tegen dat je followers kunt kopen voor al je social media accounts. Het kopen van volgers is in principe niet illegaal, het kopen van nepaccounts als volgers is wel illegaal en doordat veel diensten die volgers verkopen gebruik maken nepaccounts is het kopen van volgers vaak illegaal. Buiten het feit om dat Instagram accounts kopen illegaal is, is het vaak ook niet effectief. De volgers die je op deze manier koopt zijn inactieve accounts die niet reageren op jouw posts of deze liken. Het enige dat je dus aan deze volgers hebt is het verhogen van je volgersaantal maar zoals we al eerder aangeven is het belangrijker dat je volgers ook actief zijn.

Natuurlijk zijn er andere manieren om aan volgers te komen, maar bovenstaande technieken zijn de meest gebruikte technieken. Met een creatieve kijk op je Instagram account kun je vast zelf een manier bedenken hoe jij je Instagram kunt promoten en misschien zorgt juist die ene manier er wel voor dat jouw Instagram-account die boost krijgt die het nodig heeft om echt effectief te worden. Tenslotte is het natuurlijk ook belangrijk om hashtags te gebruiken zodat gebruikers je kunnen vinden. Hoe je hashtags optimaal gebruikt lees je in de volgende paragraaf.

Hashtags gebruiken

Het gebruik van hashtags op Instagram kan verschillende redenen hebben. Allereerst worden hashtags gebruikt om meer likes te krijgen. Zo zal onderstaande foto’s meer likes krijgen wanneer je de #vakantie erbij zet omdat (sommige) mensen kunnen genieten van andermans geluk. Het gebruiken van hashtags zorgt ervoor dat mensen zich betrokken kunnen voelen bij een foto, om een foto kunnen lachen of een foto op een andere manier bekijken. Sommige hashtags zorgen op een vrij eenvoudige manier voor meer likes. Door #like4like of #likeforlike te gebruiken zul je veel likes krijgen. In ruil voor iedere like die je krijgt, like jij ook een post van diegene die jouw post heeft geliket. Dit is nog goed te doen voor wanneer je meeste posts rond de 50-100 likes krijgen, maar begin hier niet zomaar aan als je gemiddelde post meer dan 1000 likes krijgt. Een post met #likeforlike krijgt vaak meer likes dan een gemiddelde like en wanneer je normaal al 1000 likes krijgt, moet jij waarschijnlijk meer dan 1000 Instagram-pagina’s bezoeken om vervolgens een like uit te delen op een post. Veel werk voor het verkrijgen van veel likes op één post, maar als je dat het waard vindt, houdt niemand je tegen.

Hashtags zorgen ervoor dat jouw foto wordt geclassificeerd in het systeem aan de hand van die hashtags. Hiermee zorgt het gebruik van je hashtags ervoor dat je post in de zoekfunctie van Instagram naar voren komt wanneer je zoekt op de hashtag. Wanneer je zoekt op een hashtag zie je eerst negen populaire berichten. Vervolgens zie je de meest recente berichten die de hashtag gebruiken. Jouw bericht komt automatisch in de lijst met meest recente berichten te staan, maar om in de populairste berichten te komen moet je post veel geliket worden. Een groot voordeel hiervan is echter wel dat je post hier langer staat dan in de meest recente berichten en dus kan een populaire post ervoor zorgen dat meer mensen jouw pagina tegenkomen omdat ze eerder de kans groter is dat ze op de populaire post klikken dan op de meest recente post.

De effectiviteit van hashtags ligt niet alleen aan welke hashtags je precies gebruikt, maar ook aan hoeveel hashtags je gebruikt. Instagram staat het toe om 30 hashtags bij een post te plaatsen. Wanneer je 30 hashtags gebruikt heb je hierdoor de meeste kans om gevonden te worden, immers betekenen meer hashtags in je post dat je ook in meer zoekresultaten verschijnt. Toch raden veel experts het af om 30 hashtags in één post te gebruiken. Het gebruik van 30 hashtags kan namelijk erg wanhopig over komen alhoewel meer hashtags over het algemeen wel voor meer likes zorgen. Experts zeggen dat tussen de 2-10 hashtags het ideale aantal hashtags zijn. De beste manier om er achter te komen wat voor jou het beste resultaat heeft is door het uit testen: misschien maakt het voor jouw volgers niets uit wanneer je 30 hashtags gebruikt of misschien zijn jouw volgers wat kritischer en vinden ze het niet leuk als je zoveel hashtags gebruikt.

Instagram Hashtag

Je kunt als pagina je eigen hashtags gebruiken waardoor gebruikers kunnen interacteren met jou pagina. Het is al weer even geleden dat we restaurant ’t Plaatje hebben gebruikt als voorbeeld, maar in dit geval komt het restaurant ons goed van pas. ’t Plaatje wil namelijk ook graag een eigen hashtag opzetten waarmee ze herkend kunnen worden. Het restaurant heeft goed nagedacht over wat voor hashtag ze zouden kunnen gaan gebruiken, maar er is uiteindelijk gekozen voor de #prachtplaatje. De keuze voor deze hashtag is gemaakt omdat er nog niet zo veel berichten met de hashtag gemaakt zijn en omdat de hashtag natuurlijk relevant is aan de bedrijfsnaam. Verder is het erg belangrijk dat de hashtag ook toepasbaar is op situaties die niet per se relevant zijn aan het restaurant zelf maar ook relevant kunnen zijn voor andere mensen. ’t Plaatje gebruikt #prachtplaatje bij iedere post die ze plaatsen en gebruiken ook een klein watermerk met de hashtag als tekst bij iedere afbeelding die ze plaatsen. Ook vragen ze aan gasten in het restaurant of ze een foto willen maken van hun eten en deze willen posten met de hashtag. Na verloop van tijd zien de eigenaren van ’t Plaatje iets merkwaardigs gebeuren, de hashtag wordt gebruikt voor posts die niet gerelateerd zijn aan het restaurant. Eerst balen ze hier een beetje van want nu is hun hashtag niet meer uniek, maar na even denken komt de realisatie dat zij een populaire hashtag zijn begonnen. Dit betekend dat er meer mensen gaan zoeken naar de hashtag en dat de posts van het bedrijf waarschijnlijk bij de populaire posts staan in de zoekresultaten. En ja hoor, de pagina van ’t Plaatje wordt na het groeien van #prachtplaatje wordt steeds meer gevolgd! Meer volgers door het consistent gebruiken van een unieke hashtag, het is mogelijk.

Hashtags kun je op twee manieren plaatsen, in de omschrijving of in de reacties van de post. Het grote verschil hiertussen is dat wanneer je de hashtags in de omschrijving plaatst, deze voor altijd daar zichtbaar blijven. Plaats je echter de hashtags in de reacties, dan zullen de hashtags na een aantal reacties niet meer zichtbaar zijn omdat ze naar boven geschoven zijn. Hierdoor zien gebruikers je hashtags niet meer. Dit heeft zowel voordelen als nadelen en het is daarom aan afhankelijk van jouw campagne wat het beste bij jou past. Voordelen van het plaatsen van de hashtags in de reactie is dat gebruikers na verloop van tijd niet meer zien dat jij bijvoorbeeld 30 hashtags gebruikt. Mensen die kritiek hebben op het gebruik van zoveel hashtags zullen dit niet op jouw post hebben wanneer ze de hashtags niet meer kunnen zien. Een ander voordeel is dat je de eerste reactie op je bericht hebt geplaatst. De kans dat er dan meer mensen op die post reageren is groter want zij hoeven niet als eerste te reageren en waardoor de drempel om te reageren verlaagd is. Een nadeel aan het plaatsen van hashtags in de reacties is dat mensen jouw leuke/grappige/unieke hashtags niet meer zien. Hierdoor zullen mensen jouw posts misschien minder leuk vinden. Ook zullen mensen minder jouw eigen hashtags gebruiken wanneer ze niet weten dat die hashtags gebruikt worden.

De laatste tip voor het gebruik van hashtags is dat het slim is om populaire hashtags te gebruiken Door populaire hashtags te gebruiken kun je makkelijker gevonden worden en zullen ook meer mensen jouw posts bekijken.

Geld verdienen met Instagram

Nu wordt het voor veel mensen pas echt interessant, want deze paragraaf gaat over het geld verdienen met Instagram. Zoals al eerder vermeld is Instagram een sociaal medium waarmee je vooral aan klantenbinding doet, maar via Instagram kun je ook zeker geld verdienen. Je kunt op verschillende manieren geld in het laatje brengen met Instagram.

De eerste manier om is door mensen vanaf Instagram naar jouw website te sturen en dat vanaf daar jouw website alles overneemt. Je website zorgt er hier zelf voor dat mensen iets bij jou kopen. Door in jouw biografie een linkje te plaatsen naar jouw website kunnen mensen jouw website vinden. Je kunt naar je biografie verwijzen in de omschrijving van posts die je plaatst, maar ook in de afbeelding zelf. Ook kun je in de afbeelding de link weergeven waardoor mensen zelf naar de website kunnen gaan. Nadeel hiervan is echter wel dat mensen zelf de link moeten intypen en heb je een moeilijke en of lange URL dan is de kans aanwezig dat mensen hierbij een fout maken en het vervolgens opgeven. Ook kun je de link wel in je omschrijving van de foto plaatsen, maar mensen kunnen de link dan niet aanklikken. Smartphonegebruikers zullen hiervoor eerst de link moeten kopiëren, vervolgens Instagram afsluiten en hun browser opstarten en daarin de link moeten plakken. Best wat stappen die veel Instagram-gebruikers liever niet willen  uitvoeren.

Een uitbreiding op de vorige methode om klanten te werven is door je producten actief te promoten op Instagram. Door foto’s te plaatsen van jouw producten (in actie) kunnen mensen enthousiast worden over jouw product om vervolgens naar jouw website te gaan. Zorg ervoor dat je leuke en goede foto’s hebt van je product. Een goede kwaliteit foto en bijvoorbeeld een grappig setting kan ervoor zorgen dat mensen jouw product positief ervaren en het product graag willen kopen.

Met Instagram kun je ook op een directe sales maken. Door in je biografie een link te plaatsen naar een bepaalde actie krijgen mensen die op deze link klikken een pagina met korting te zien. Je kunt ervoor kiezen dat mensen deze korting alleen te zien krijgen wanneer ze via jouw link op je Instagram pagina klikken, maar natuurlijk kan je de kortingsactie ook voor iedereen laten gelden. Het exclusief voor Instagram maken heeft echter wel als voordeel dat mensen verplicht zijn om naar jouw Instagram pagina te gaan als ze gebruik willen maken van de korting waardoor je weer meer volgers kunt krijgen.

Verder kun je met Instagram sales maken zonder zelf een product te verkopen. Plaats een link in je biografie en vermeld daarbij een actiecode waarmee mensen die een bepaalde website bezoeken korting krijgen bij aankoop van een product op die website. Doordat deze code uniek is en alleen verkrijgbaar is via jouw Instagram, weet deze website welke klanten met jouw code hebben besteld. In samenwerking met deze website zorg jij ervoor dat er klanten komen en krijgt hij meer sales. In ruil daarvoor krijg jij weer een bedrag overgemaakt op basis van het aantal sales dat jouw link verzorgd.  In principe kun je met bijna iedere webshop een dergelijke samenwerking aangaan, de optie om korting toe te voegen op basis van een bepaalde code is namelijk aanwezig in de meeste systemen. Stuur een e-mail of bel naar een bedrijf en biedt ze aan dat jij reclame voor hun wil maken in ruil voor een percentage van de verzorgde omzet. Voor de webshop kost deze reclame bijna niets en toch krijgen ze meer klanten, wanneer je dus een dergelijk aanbod maakt geef je de webshop bijna gratis omzet! Maak wel duidelijke afspraken over hoeveel je betaald krijgt, bespreek hoe jij de actie promoot en spreek een code af waarmee klanten korting kunnen krijgen. Bonus tip: zoek voor webshops die gerelateerd zijn aan jouw Instagram-pagina, hierdoor zullen meer mensen geïnteresseerd zijn in het product dat je promoot waardoor jij weer meer geld kunt krijgen!

’t Plaatje gebruikt Instagram ook om direct sales uit te halen. Natuurlijk is het voor een restaurant wat moeilijker om een fysiek product te verkopen, toch heeft ’t Plaatje een slimme manier bedacht om dit te doen. Op hun website hebben ze namelijk een reserveringssysteem staan waarmee ze reserveringen binnen kunnen halen vanaf hun website. Een ideale manier om online klanten te werven voor een restaurant. Via de link op hun Instagram account komen mensen op de reserveringspagina. Doordat mensen in de Instagram posts worden aangemoedigd om op de link in de biografie te klikken, klikken er ook daadwerkelijk mensen op de link en zijn er diverse reserveringen gemaakt. Overigens leidt de link op de Instagram pagina niet naar de normale reserveringspagina, maar naar een speciale Instagram reserveringspagina. Hierdoor kan ’t Plaatje makkelijk zien hoeveel mensen die van Instagram afgekomen zijn, een reservering hebben gemaakt.

Zet een Instagram-community op

Misschien wel het meest belangrijke van een succesvolle Instagram-pagina is de community van de pagina. De community zijn alle mensen om de pagina heen. Dit zijn dus vooral de volgers van de pagina, maar ook mensen die reageren op posts of posts liken zonder dat ze jou volgen. Soms worden zelfs de lurkers (de mensen die niet posten, liken of volgen) die ooit op de Instagram-pagina komen bij de community gerekend. Wanneer je totaal geen community om je Instagram pagina hebt, betekend dit dat er niemand reageert, niemand je berichten liket en je eigenlijk ook maar weinig volgers hebt. Voor beginnende pagina is het niet erg als je geen community hebt, maar naar verloop van tijd is het wel belangrijk dat je een community om je pagina bouwt. Hoe je een community krijgt en onderhoudt, lees je in deze paragraaf!

Gebruik je volgers als input

Je volgers zijn de belangrijkste mensen in je community. Zij krijgen alle posts die jij op je Instagram post te zien en zijn dus ook in de mogelijkheid om iedere post te liken of te reageren op iedere posten. Het liefst zie je natuurlijk dat iedereen die jouw pagina volgt al jouw berichten liket en reageert op ieder bericht, in de praktijk zal dit nooit het geval zijn. Een belangrijke manier om mensen toch te laten interacteren met jouw posts, is het slim om je volgers als input te zien. Mensen worden graag betrokken bij iets wat zij leuk vinden en blijkbaar vinden jouw volgers jouw pagina leuk, anders zouden ze je pagina niet volgen. Dit betekent dat mensen graag betrokken willen worden bij jouw pagina.

Mensen betrekken bij jouw pagina is vaak niet moeilijk. Plaats een leuke foto met in de omschrijving een vraag. Hierdoor moedig je mensen aan te reageren op jouw post. ’t Plaatje gebruikt haar volgers ook graag als input. Zo plaatst ’t Plaatje in het begin van een nieuw seizoen hun nieuwste seizoensmaaltijden. Hierbij vragen ze gebruikers: wat is jouw favoriete zomer/herfst/winter/lente gerecht? Gebruikers reageren hier graag op. Dit is voor ’t Plaatje een ideale manier om aandacht op Instagram te krijgen. Allereerst krijgen ze gratis reclame doordat mensen reageren op hun post waardoor de vrienden van de mensen die reageerde de post ook te zien krijgen. Ten tweede krijgen ze ook input over wat mensen lekker vinden. Zo kunnen ze ideeën op doen voor de menukaart voor het volgende seizoen.

Instagram wintermaaltijd

Andere manieren om mensen te betrekken bij jouw pagina is door mensen vrienden te laten taggen. Een bekende manier om meer aandacht voor je pagina te krijgen is door een foto plaatsen met de tekst ‘Tag een vriend die graag X’ met op de plaats van X een activiteit die gerelateerd is aan jouw pagina. Op deze manier krijgen mensen die een activiteit gerelateerd aan jouw pagina een bericht van hun vrienden over een post van jouw pagina. Hierdoor raken de getagde personen in aanraking met jouw pagina en kun je zomaar weer een aantal nieuwe volgers krijgen. ’t Plaatje maakt ook gebruik van deze methode. Dit doen ze door een foto te maken van een bepaald gerecht (het liefst een gerecht dat veel mensen lekker vinden!), in dit voorbeeld rookworst, met de tekst ‘Tag een vriend die graag rookworst eet’. De volgers van de pagina liken de post volop en taggen ook graag vrienden die van rookworst hebben. Bonus tip: plaatst de tekst niet in je omschrijving maar plaatst de tekst over je afbeelding heen. Zoals in de afbeelding hieronder.

instagram wintermaaltijd met tekst

Zet een wedstrijd op

Iedereen wint graag iets, van een gratis knipbuurt bij de kapper tot een luxe vakantie op de Cariben. Als je mee wilt doen met de staatsloterij of de lotto moet je betalen om kans te maken op de hoofdprijs, voor veel mensen een reden om niet mee te doen. Een gratis wedstrijd is daarom ook voor veel mensen een stuk interessanter. Je hebt niets te verliezen als je mee doet, wanneer je niet wint is dat niet erg, wanneer je wel wint heb je iets gewonnen. Instagram is een ideaal middel om een wedstrijd op te zetten. Het uiteindelijke doel van het opzetten van de wedstrijd is meer volgers voor je Instagram pagina en meer ‘buzz’ rondom je bedrijf. Hoe meer buzz er om je bedrijf is, hoe meer aandacht er is voor jouw bedrijf (en vaak ook hoe populairder je bedrijf is).

De opzet van een wedstrijd voor je Instagram kan verschillende vormen aannemen. Ten eerste moet je bedenken hoe mensen mee kunnen doen aan de wedstrijd. Dit kan zijn door simpelweg één bepaalde post te liken of door jouw pagina te volgen, maar kan ook veel creatievere vormen aannemen. Zo kun je mensen vragen een leuke of grappig foto te laten uploaden met een bepaald thema en een speciale hashtag te gebruiken. De winnaar kies je dan door op Instagram te zoeken naar de hashtag en uit de zoekresultaten de leukste foto te kiezen. Een andere optie is om de foto met de meeste likes te laten winnen. Natuurlijk kun je gebruikers ook naar een speciale pagina op je website laten gaan waarop ze mee kunnen doen aan jouw wedstrijd. Het grote voordeel van een speciale webpagina voor de wedstrijd is dat je ook e-mailadressen van deelnemers kunt verzamelen. Hierdoor krijg je meer e-mailadressen voor je nieuwsbrieven en kun je de deelnemers op de hoogte houden van de wedstrijd via e-mail.

Nadat je hebt bepaald hoe mensen kunnen deelnemen is het tijd om aan de prijzen te gaan denken. Je kunt natuurlijk een dure prijs verloten die iedereen graag zou willen (zoals een vakantie, een iPad of een auto), maar dit heeft twee groten nadelen. Allereerst kost het jou natuurlijk geld om de prijs te verloten (tenzij je in samenwerking met bijvoorbeeld een reisbureau een vakantie kan weggeven). Ten tweede krijg je een heleboel mensen die meedoen exclusief voor de prijs. Ze zijn helemaal niet geïnteresseerd in jouw pagina maar alleen in die auto. Nadat ze de wedstrijd niet hebben gewonnen ontvolgen ze je pagina weer; een dure prijs die niet gerelateerd is aan jouw pagina is dus niet goed voor wanneer je een actieve community wilt opbouwen. Beter kun je een prijs weggeven die in verband staat met jouw bedrijf. Zo kun je bijvoorbeeld een cadeaubon weggeven of een product dat jij verkoopt. ’t Plaatje verloot zo een geheel verzorgd romantisch diner voor twee personen in het restaurant. Dit is goedkoper dan een dure prijs (mede omdat jij natuurlijk de kostprijs betaald) en trekt mensen aan die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Zo bouw je dus wel een actieve community op!

Instagram wedstrijd

Een laatste aspect waaraan je moet denken is het stellen van een deadline waarvoor mensen zich moeten hebben aangemeld voor de wedstrijd. Met een deadline van bijvoorbeeld een paar dagen tot een week worden mensen gemotiveerd om snel te reageren en zo zullen mensen het deelnemen niet uitstellen (en misschien vergeten). Kies je echter voor een deadline die verder in de toekomst ligt, bijvoorbeeld een maan, dan geef je mensen de tijd om bijvoorbeeld extra aandacht te geven aan hun foto voor de fotowedstrijd. Heb je een wedstrijd waarbij mensen een slogan moeten bedenken voor een nieuw product? Geef ze dan ook zeker even de tijd zodat deelnemers goed kunnen na denken en een originele en pakkende zin kunnen bedenken. Kies ook de juiste datum om je wedstrijd te starten. Is de prijs een (toch) een vakantie? Plan je wedstrijd dan in de maanden voor de zomervakantie zodat de winnaar tijdens de zomervakantie op vakantie kan gaan. Is je wedstrijd gericht op scholieren/studenten? Houdt de actie dan juist niet tijdens de zomervakantie. Wanneer iedereen vakantie heeft is de kans dat er buzz rondom jouw wedstrijd ontstaat veel minder.

Nadat je deze drie aspecten hebt beslist is het tijd om de wedstrijd te beginnen. Zet je wedstrijd online en promoot deze op verschillende kanalen (Facebook, Instagram, je nieuwsbrief, in je winkel, etc.). Moedig mensen aan om mee te doen en zet zo af en toe ook een reminder op je social media dat je wedstrijd nog loopt. Dit verhoogt de kans op meer deelnames. Nadat de deadline verstreken is, is het tijd om een winnaar te kiezen. Kies onpartijdig een winnaar en maak de winnaar bekend op je verschillende kanalen. Heb je een fotowedstrijd gehouden, plaatst dan de winnende foto! Contacteer de winnaar (via e-mail of de chatfunctie in Instagram) en feliciteer hem of haar met de prijs. Maak een foto wanneer de winnaar de prijs in ontvangst neemt en post deze ook op je social media. Bonus tip: vraag aan de winnaar of hij of zij ook de foto wil plaatsen op har Facebook als extra promotie.

Zet een evenement op

Heb je een Instagram pagina wat niet voortkomt uit een bedrijf, dan kan het interessant zijn om een (offline) evenement op te zetten voor jou en je volgers. Organiseer een feest en nodig al je volgers uit om langs te komen of zet een proeverij  op waarbij mensen jouw producten uit kunnen proberen. Met het organiseren van een evenement zul je niet snel een grotere community krijgen, maar zal de kwaliteit van je huidige community verhogen. Wanneer je namelijk een evenement organiseert en mensen komen langs, dan raken zij meer betrokken bij jouw product en bedrijf (en je klanten) waardoor het waarschijnlijk is dat mensen ook actiever zullen reageren op posts op Instagram. Misschien nog wel belangrijk is dat je op deze manier ook een hoop mensen krijgt te spreken die je echt betrokken bij je merk kunt maken. Hierdoor worden deze mensen een soort van ambassadeur voor jouw bedrijf en zullen ze ook eerder meer producten bij jou afnemen.

’t Plaatje zet ook jaarlijks een evenement op. Dit jaar hebben ze iedereen uitgenodigd om te komen proeven van de nieuwe kaart. De hapjes waren gratis, voor een drankje moest betaald worden, zo werden de kosten van het evenement een beetje gedekt maar was het voor mensen interessant genoeg om langs te komen – gratis hapjes zijn altijd een publiekstrekker!

Monitor je account

Nu we weten wat je op je account kunt plaatsen en hoe je een community kunt opzetten is het tijd om te gaan monitoren wat jouw volgers interessant vinden. De manier om hier achter te komen is door trial-and-error manier. Probeer dingen uit die jij interessant vindt en kijk naar de reacties van je volgers. Je kunt deze het makkelijkst meten aan de hand van twee cijfers: je volgersaantal en de interactiegraad van de post. Het volgersaantal is simpel te meten, je kijkt naar hoeveel volgers er bij komen (of weggaan) nadat je een aantal posts een bepaalde techniek hebt toegepast. Is het verschil positief ten opzichte van voorheen? Ga dan door met deze manier van posten. Heb je een negatief resultaat? Geen probleem, niet geschoten is altijd mis en vanaf vandaag kun je weer een nieuwe techniek toepassen. De interactiegraad van de post is te bereken door het aantal comments te vermenigvuldigen met 33, tel daarbij de likes op en deel dit alles door je aantal volgers. Je krijgt dan de volgende formule:

Interactiegraad = (Aantal comments x 33 + aantal likes)/aantal volgers

Met deze interactiegraad kun je meten hoe actief jouw volgers zijn. Dit getal is een relatief getal en heeft van zichzelf weinig waarde. Door de waarde van verschillende posts te vergelijken kun je berekenen met welke post er het meest werd geinteracteerd. Gebruik deze kennis om vervolgens meer van dit soort posts te plaatsen op je Instagram om zo een actievere community te stimuleren.

Nu je weet hoe je verschillende posts kunt vergelijken is het interessant om te kijken op welke aspecten je de posts kunt vergelijken. Een overzichtje:

  • Onderwerp: sommige onderwerpen lokken meer reacties uit dan andere onderwerpen.
  • Tijdstip van plaatsen: zijn je volgers vooral ’s ochtends of ’s middags actief?
  • Frequentie: Hoe vaak post je iets op Instagram? Vijf keer per dag of één keer in de week?
  • Taal: Zorgen posts op het Engels voor meer respons dan Nederlandse foto’s?
  • Oproep tot interactie: zorgen posts met tekst als ‘Tag iemand die X’ voor meer interactie? Of vinden je volgers dit soort posts juist niet leuk?

Werk samen met een goed doel

Een samenwerking met een goed doel is natuurlijk een nobel iets. Wanneer jij als bedrijft je aansluit bij een goed doel zorg jij ervoor dat een stuk van jouw aandacht naar een goed doel gaat. Dit is natuurlijk niet echt positief voor jouw bedrijf, maar mensen waarderen het erg wanneer jij je aansluit bij een goed doel. Het indirecte effect van je aansluiten bij een goed doel is dat mensen je bedrijf hoger waarderen. Door (regelmatig) een post op je Instagram te plaatsen over een goed doel waar jij bij bent aangesloten, waarderen je klanten jouw bedrijf beter. Bonus: je kunt het goede doel ook vragen naar jouw pagina te linken om meer aandacht te generen voor jouw bedrijf!

Een Instagram account overkopen?

Wil je graag geld verdienen met Instagram zonder daarvoor eerst een tijd lang een community rondom een pagina te bouwen? Koop dan online een Instagram account over. We zetten de voordelen en nadelen op een rijtje:

Voordelen:

  • Je hebt al een bestaande community rondom je pagina waardoor je geen tijd hoeft te verspillen aan het opzetten van een community
  • Je hebt al een bestaand concept voor je pagina. Doordat de pagina al even bestaat hoef je zelf geen concept te bedenken, scheelt wederom weer tijd.

Nadelen:

  • Het kost geld. Een account overkopen kost uiteraard geld terwijl een account zelf opzetten geen geld kost (evt. betaal je wel loonkosten aan diegene die een account op zet. Is dit het geval? Dan is een account overkopen vaak juist goedkoper!)
  • Het vinden van een Instagram account dat bij jouw bedrijf past en ook nog eens te koop staat, kan erg lastig zijn. Wil je een bedrijfsspecifieke pagina dan is overkopen meestal geen optie.
  • Volgers vinden jou posts misschien niet leuk waardoor ze je gaan ontvolgen. Doordat jij waarschijnlijk toch ietwat anders posts dan de vorige eigenaar van het account, kun je mensen wegjagen van je account.

Kort samengevat is het overkopen van een account vooral interessant voor iemand die geld wil verdienen op Instagram zonder dat hij of zij zelf een bedrijf heeft. Toch kun je geld verdienen met Instagram zonder zelf een bedrijf te hebben, door producten van derde te verkopen.

Dat er Instagram accounts gekocht kunnen, betekend automatisch dat er ook mensen accounts verkopen. Ook jij kunt geld verdienen door het verkopen van Instagram accounts die je hebt opgezet. Wanneer dit je einddoel is, houdt dan in de gaten dat je vaak veel tijd kwijt bent met het opzetten van een account met veel volger. Daarna moet je ook nog een koper vinden en je account verkopen. Doordat dit veel tijd kan kosten is het maar de vraag of dit een slimme/effectieve manier is om geld te verdienen.

Adverteren op Instagram

Voorbeelden van goede Instagram marketing

Tijd om je eigen account op te zetten en je Instagram marketing campagne te lanceren. Ben je nog opzoek naar inspiratie? Klik eens op onderstaande links om te kijken hoe wat grote spelers in de wereld van Instagram aan het werk gaan:

@redbull laat zien dat een product dat (slechts) een drankje is ook een heel interessant Instagram kanaal kan hebben.

@Ikea laat zien hoe je fysieke producten op een unieke manier kunt laten zien op Instagram.

@DutchCowboys laat zien hoe een blog effectief gebruikt maakt van Instagram

Instagram voorbeeld

@Mcdonalds laat zien hoe je één stijl kunt gebruiken om je hele Instagram account mee te versieren.

Bedankt!

Bedankt voor het lezen van het artikel. Als het goed is ben je nu klaar om te beginnen met Instagram! Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk start met Instagram! Ben jij benieuwd naar mijn Instagram Strategie? Beluister dan mijn podcast.

Heb jij zelf nog een goede tip die je niet in dit artikel hebt gelezen? Deel hem met ons in de reactie, wie weet verwerken wij deze nog wel in het artikel. Heb je nog vragen over Instagram? Neem dan contact op met Studio Maestro via 073 203 21 50 of via info@studiomaestro.nl.