Facebook advertentiedoelstellingen: wat, waarom, wanneer en hoe?

22 aug Facebook advertentiedoelstellingen: wat, waarom, wanneer en hoe?

De reden waarom jij Facebook advertenties gebruikt wordt Facebook advertentiedoelstellingen genoemd. Er zijn 13 verschillende Facebook advertentiedoelstellingen met ieder een eigen doel en rede om de doelstelling te gebruiken. In dit artikel bespreken we de 13 advertentiedoelstellingen en lichten we toe wanneer je deze zou moeten gebruiken.

1. Klikken naar website

Een van de meest voorkomende Facebook advertentiedoelen is het doel om mensen van Facebook naar je website te lokken. Als mensen namelijk eenmaal op je website zijn, kun je ze daar gemakkelijker overtuigen om een product of dienst van je af te nemen.

Voorbeeld
Je hebt een blog en wil graag meer mensen die je blog lezen zodat je meer reclame-inkomsten krijgt. Via het doel ‘klikken naar website’ probeer je met behulp van Facebook advertenties meer lezers naar je website te lokken.

2. Websiteconversies

Een andere populair Facebook advertentiedoelstelling is de websiteconversie die, zoals de naam al doet vermoeden, zich bezighoud met conversies op je website. Conversies zijn door jou vooraf bepaalde acties die een bezoeker van je website kan uitvoeren zoals het bezoeken van een bepaalde pagina of een bestelling plaatsen.

Voorbeeld
Je hebt een webshop waar je verfspullen verkoopt. Via Facebook maak je een advertentie aan en die link je naar je webshop. Wanneer iemand op die link klikt er vervolgens een product koopt, maak je een conversie binnen Facebook.

3. Betrokkenheid bij paginaberichten

Dit doel is niet gericht op je website maar is een van de Facebook advertentiedoelstellingen die gericht is op Facebook zelf. Het doel van een advertentie met dit doel is om meer mensen je Facebook pagina te laten bezoeken, liken, sharen en reageren op je pagina.

Voorbeeld
Je hebt groot nieuws over je bedrijf, je gaat een nieuwe vestiging openen, en wilt dit iedereen laten weten. Je wilt je Facebook-bericht promoten zodat je post zo veel mogelijk mensen bereikt. Je selecteert een het advertentie doel ‘Advertenties voor betrokkenheid bij paginaberichten’ en probeert mensen zo veel mogelijk te betrekken bij jou bericht.

4. Pagina-vind-ik-leuks

Vergelijkbaar met het vorige advertentiedoel is dit doel gericht op je Facebook-pagina en niet op je website.Met dit doel focus je je echt op je pagina-likes en niet op je berichten likes zoals bij het vorige advertentiedoel wel de bedoeling was.

Voorbeeld
Je huidige berichten worden nog niet echt geliked omdat je nog maar weinig pagina-likes hebt. Je wilt graag je Facebook pagina promoten zodat toekomstige Facebook berichten en advertenties van je pagina een groter bereik hebben. Daarom probeer je op deze manier je pagina-vind-ik-leuks te verbeteren.

Facebook advertentiedoelstellingen

5. App instalaties

Je promoot een app via Facebook in de hoop dat deze meer gedownload wordt. Dit doe je omdat jij op de een of andere manier baadt hebt bij meer downloads van de app de jij promoot.

Voorbeeld
Je bent een game-developer en je hebt zojuist je nieuwste app gelanceerd. Je wilt natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen je app downloaden en dat doe je door je app te promoten via Facebook.

6. Betrokkenheid bij app

Wanneer je ‘Betrokkenheid bij app’ uit de Facebook advertentiedoelstellingen lijst kiest, doe je dat omdat je graag wilt dat mensen bepaalde acties binnen jou app uitvoeren.

Voorbeeld
Je hebt een kledingzaak met een eigen app en je wilt graag dat meer mensen bestellingen maken via de app. Via deze doelstelling hoop je meer conversies binnen je app te creëren.

7. Geclaimde aanbiedingen

Met geclaimde aanbiedingen kun je Facebook-gebruikers kortingen en andere speciale aanbiedingen aanbieden. Je geeft klanten dus een soort cadeautje. Hierdoor hoop je meer interactie met klanten te krijgen en conversies te genereren.

Voorbeeld
Je hebt een nieuw product dat je lanceert en ter gelegenheid van die lancering verkoop je het product 100x voor de helft van de prijs. Met dit Facebook advertentiedoel kun je dit bewerkstelligen.

8. Lokale bekendheid

Met de doelstelling ‘Lokale bekendheid’ richt je je op een gebied rondom je bedrijf om zo meer klanten naar je bedrijf te lokken. Dit is dus vooral interessant voor bedrijven die een fysieke winkel hebben en niet alleen een webshop zijn.

Voorbeeld
Je bent eigenaar van een goed lopende zaak en gaat een nieuwe vestiging openen in een nieuwe stad. Om mensen in die stad bewust te maken van je aanwezigheid maak je een Facebook advertentie aan die gericht is op lokale bekendheid om zo mensen naar je winkel te halen.

9. Reacties op evenementen

Een evenement zonder Facebook pagina is tegenwoordig niet meer denkbaar. Facebook evenementen kun je ook promoten met een speciale Facebook advertentiedoelstelling. Hierdoor kun je gemakkelijker mensen zich bewust maken van je evenement om zo een succesvol evenement neer te zetten.

Voorbeeld
Je hebt een speciale bloemschikdag in je bloemist. Helaas heb je nog niet zo veel aanmeldingen. Via Facebook probeer je extra deelnemers te werven via de doelstelling ‘Reacties op evenementen’.

Facebook advertentie evenement

10. Promotie van productcatalogus

Wil je producten vanuit je webshop aanbieden aan gebruikers op Facebook? Dan is dit de juiste Facebook advertentiedoelstelling! Hiermee kun je namelijk mensen de juiste producten voorschotelen zonder dat je ze naar je webshop hoeft te lokken.

Voorbeeld
Je hebt een webshop en wilt graag mensen producten aanbieden die bij hun wensen passen. Met deze doelstelling kun je er voor zorgen dat de juiste mensen de juiste producten te zien krijgen!

11. Merkbekendheid

Creëer een bekende merknaam met behulp van deze advertentiedoelstelling.Door deze doelstelling te selecteren richt je je vooral op het verkrijgen van merkbekendheid door een groot publiek aan te spreken dat geïnteresseerd kan zijn in jouw merk.

Voorbeeld
Je hebt een goedlopend bedrijf maar je moet je klanten echt nog zelf binnenhalen en mensen komen niet uit zichzelf naar jou toe. Met deze advertentiecampagnes ga je dat veranderen! Je creëert naamsbekendheid zodat mensen jouw bedrijf weten te vinden.

12. Leads genereren

Je wilt mensen zich laten inschrijven voor een dienst of product en wilt daarvoor gegevens van potentiële klanten krijgen. Met deze doelstelling haal je deze gegevens binnen door ze te vragen om deze gegevens in een advertentie.

Voorbeeld
Je geeft een webinar voor je online business en wilt graag dat mensen zich hiervoor inschrijven. Je hebt hiervoor hun e-mailadres nodig en die probeer je met een advertentie op Facebook te verwerven met de ‘Leads genereren’ doelstelling.

13. Videoweergaven

Je hebt een video opgenomen en die wil je op Facebook promoten zodat je op deze manier meer mensen kunt bereiken. Met de doelstelling ‘Videoweergaven’ richt je je hier op. De voordelen van videoweergaven zijn afhankelijk van wat je in je video laat zien natuurlijk.

Voorbeeld
Je hebt een video opgenomen waarin je het nieuwe pand van je bedrijf laat zien zodat mensen een beetje bekend worden met de nieuwe winkel. De video promoot je om mensen te laten zien waar je zit en zodat mensen nieuwsgierig worden om zelf ook een keertje in de winkel rond te lopen.

Facebook advertentiedoelstellingen

Bovenstaande 13 doelstellingen zijn er zodat jij met je Facebook advertenties een duidelijk doel voor ogen kunt stellen. Richt je campagnes zo in zodat je je echt kunt focussen op deze doelstellingen. Meer informatie over Facebook advertentiedoelstellingen kun je vinden op de hulp-pagina van Facebook.