Hoe vind je een podcastgast voor je interviews?

22 feb Hoe vind je een podcastgast voor je interviews?

Een podcast waarin je interviewt is natuurlijk niet compleet zonder interessante gast. Iemand strikken voor je interview is niet altijd even makkelijk. Je wilt natuurlijk niet zomaar jan en alleman in je podcast, maar je wilt juist die ene persoon in je aflevering die super interessant is, maar ook moeilijker is om te bereiken. In dit artikel leer ik je hoe jij ervoor kunt zorgen dat ook jouw podcast vol zit met interessante, leuke en misschien zelfs wel beroemde(!) mensen; opzoek naar de perfecte podcastgast!

Stel je ideale gast vast

Als je op jacht gaat om een interviewgast binnen te halen voor je podcast, is het wel handig om te weten op welke doel je jaagt. Bedenk daarom goed wie jij graag in je podcast wil hebben.

Wil je iemand hebben die wat interessant kan vertellen over bloemschikken of over belastingfraude? Afhankelijk van je podcastonderwerp kun je je ideale gast vaststellen. Bedenk van te voren niet alleen of je ideale gast relevant is aan je podcast, maar ook of je gast wel interessant is voor je publiek.

Stel je hebt een podcast over bloemschikken en je interviewt de lokale bloemist over haar leven als bloemist, dan is de keuze voor die bloemist als gast misschien niet helemaal goed. Jouw luisteraars zullen waarschijnlijk niet geïnteresseerd zijn in het leven van de lokale bloemist. Kun je echter in contact komen met de crème de la crème op het gebied van bloemschikken? Dan kan een biografisch interview wel interessant zijn!

podcastgastVind een weg naar de gast

Voor veel mensen die net beginnen met podcasten is dit het lastigste onderdeel van het werven van gasten voor je podcast. Als je eenmaal iemand in je vizier hebt kan het soms nog best lastig zijn om deze persoon te strikken voor jouw podcast. Je kunt je ideale podcastgast een mailtje sturen en hopen dat de persoon positief reageert, maar vaak is het beter om een connectie met je target te hebben.

Ga opzoek in je netwerk naar iemand die jouw target misschien wel eens zou kunnen kennen. Kijk op LinkedIn, Facebook en in je contactenlijst op je smartphone. Zodra je een link hebt gevonden tussen jouzelf en je doel kun je de link gebruiken als binnenkomer. Eenmaal binnen, is het belangrijk dat je de gast ook daadwerkelijk weet te strikken voor je podcast.

Na verloop van tijd wordt dit onderdeel steeds makkelijk. Jouw podcast wordt bekender waardoor jouw netwerk immens kan groeien. Gebruik dit netwerk om nieuwe mensen aan te spreken. Blijf hierbij niet op het niveau hangen waar je was toen je begon met podcasten maar drijf jezelf naar boven door steeds maar weer te kijken wie er boven je staat en die persoon te interviewen.

Haal de podcastgast binnen

Nu je je weg naar je ideale interviewgast hebt gevonden is het tijd om de podcastgast binnen te gaan halen. Doordat podcasten nog relatief nieuw en upcomming is in Nederland, zijn veel mensen nog niet zo bekend met het medium. Dit heeft natuurlijk als nadeel voor jou dat je niet zoveel luisteraars hebt, maar dit heeft ook zeker een voordeel voor het strikken van gasten voor je podcast. Mensen zijn namelijk vaak wel geïnteresseerd in podcasten en vinden het best leuk om een keer in een podcast aflevering te gast te mogen zijn.

Het fijne aan een podcast is vaak dat je als gast vrij weinig tot niks hoeft voor te bereiden. Je gaat achter je laptop of microfoon zitten en beantwoord de vragen die je gesteld worden, zo makkelijk is het. Dit kun je natuurlijk gebruiken wanneer je een gast aan het overtuigen bent om in je podcast te komen. Verder is het belangrijk om te laten merken dat je de gast gratis publiciteit biedt. Een podcastaflevering over de gast is natuurlijk ideale reclame en dat is dan ook nog eens gratis ook!

Bedenk voordat je contact opneemt met je ideale gast goed wat je precies wilt vertellen (schrijf het evt. op een blaadje dat je bij je gesprek erbij houdt) zodat je de kans om de gast binnen te halen maximaliseert.Leer van je fouten die je maakt bij het overtuigen van gasten en verbeter je iedere keer dat je iemand aanspreekt. Net als bij het verwerven van klanten voor je bedrijf is het verweven van gasten voor je podcast een skill die je zult moeten verkrijgen.

Bedank je interviewgast

Wanneer je podcastgast binnen hebt gehaald is het tijd voor het interview. Uiteraard zorg jij ervoor dat je goed voorbereidt voor de dag komt. Na het opnemen van de podcastaflevering, bedank je natuurlijk je gast. Is je podcastgast toevallig ook een ideale klant van je? Vergeet dan niet om je bedrijf nog even te pitchen aan de gast. Wie weet hou je nog wel een klant over aan het interview. Ook is het goed om samen met de interviewgast verder te kijken dan de huidige podcastaflevering. Wie weet heeft je gast namelijk nog wel connecties die jou kunnen helpen aan een volgend interview.