SMP032 : Maak ze gek! met Aartjan van Erkel!

Studio Maestro Podcast

13 jul SMP032 : Maak ze gek! met Aartjan van Erkel!

In de 32e aflevering van de Studio Maestro Podcast spreek ik met Aartjan van Erkel. Aartjan is auteur van ‘Verleiden op het internet’, een boek met eenvoudige en krachtige overtuigingstechnieken om het rendement van een website te verhogen. Maar vanaf 7 juli is zijn nieuwe boek te verkrijgen, namelijk ‘Maak ze gek!’.

Het begin van een boek
De beste manier om te beginnen met het schrijven van een boek is met behulp van een betrouwbaar marktonderzoekje. En een van de beste manieren om dat te doen is om te gaan publiceren via internet. Dus eerst internetmarketing en daarna pas beginnen met het schrijven van een boek. Door regelmatig iets te publiceren op het internet ontdek je wat wel werkt en wat niet.

Maak ze gek!
De titel van het nieuwe boek van Aartjan. In het boek vertelt hij hoe je opvallend veel klanten kan trekken met online marketing. Aartjan geeft dit effect een unieke benaming, namelijk #OMGWTF. Aartjan zorgt met zijn boek er voor dat websitebezoekers zo gek worden van een website dat ze het gelijk doorsturen en jouw naam ‘rondzingt’ op het internet! Uiteindelijk zorgen de technieken er voor dat je bedrijf flink gaat groeien.

Copywriting
Copywriting heeft heel veel invloed op het gedrag van de mens. Je kan bij wijze van een simpele website hebben die goed converteert wanneer de teksten goed zijn. ‘Copywriting is verkopen achter je toetsenbord’ geeft Aartjan aan. Tegenwoordig leggen ondernemers de focus op de vormgeving van de website, dit kost vaak heel veel geld maar betekent niet dat de website goed gaat verkopen. Een simpele website met goede copywriting kan veel meer succes hebben dan een website waar veel geïnvesteerd is voor webdesign. Het is belangrijk om klanten mee te nemen in een verhaal zodat je uiteindelijk terecht komt in het beslissingsproces van de potentiële klant. Dan is het belangrijk om vervolgens redenen genoeg geeft zodat de klant ‘ja’ zegt op jouw aanbod!

Klanten geven feedback
Aartjan heeft tijdens het proces van zijn boek veel hulp gehad van klanten. Elementen uit het boek waar hij vragen over had deelde hij met behulp van een e-mail of via Facebook. Hier kreeg hij leuke feedback op waar hij veel van leerde. Daarnaast liet hij een aantal mensen uit de mailinglijst het manuscript lezen, op die manier kon hij testimonials verzamelen voordat het boek op de markt kwam.

Een belachelijk waardevol cadeau
Een give-away is een ‘must’ op een website wil je waardevolle informatie van je potentiële klant achterhalen, denk bijvoorbeeld aan een e-mailadres. In deze podcast geeft Aartjan twee waardevolle case study’s hoe een drukbedrijf en een reisorganisatie e-mailadressen scoort.

De bullshit-radar
Als het klinkt als marketing sluiten veel mensen zich af, ze komen in aanraking met de bullshit-radar. Het is dus belangrijk dat je verhalen vertelt aan klanten, dit is het enige wat mensen kunnen onthouden en doorvertellen. Vaste elementen in storytelling kan je gebruiken om klanten in je verhaal te trekken. Een voorbeeld is het oerplot van de gezamenlijke vijand, iets waar we allemaal tegen zijn. Denk aan algemene kwesties, actuele feiten of iets anders. Door een oerplot te gebruiken krijgen klanten gelijk een klik met jouw verhaal.

In de 32e aflevering van de Studio Maestro Podcast vertelt Aartjan meer over zijn nieuwe boek ‘Maak ze gek!’,  hoe je meer bereik kan krijgen via je marketing wat leidt tot meer sales en deelt hij nog heel veel waardevolle tips.

In deze aflevering leer je:

  • Wat de beste aanpak is om een boek te schrijven;
  • Hoe je meer bereik kan krijgen via je marketing;
  • Hoe je meer sales kan realiseren;
  • Hoe je klanten gek kan maken wanneer ze naar jouw website gaan;
  • Waarom copywriting slim is om in te zetten;
  • Waarom feedback van klanten zo waardevol kan zijn;
  • Wat nou precies een belachelijk waardevol cadeau is;
  • En nog veel meer…

Genoemde links in deze aflevering