SMP025 : Een goede e-mailstrategie opzetten met ActiveCampaign en Ria Kaashoek

Studio Maestro Podcast

25 mei SMP025 : Een goede e-mailstrategie opzetten met ActiveCampaign en Ria Kaashoek

In de 25e aflevering van de Studio Maestro Podcast spreek ik met Ria Kaashoek. Al een aantal jaren is Ria actief in online marketing, en dan met name Facebook, webinars en e-mailmarketing. Ria is in ‘hart en ziel’ onderneemster! Haar ouders zijn echte horeca ondernemers en toen rolde ze in de accountancy wereld, maar toen wilde ze wat anders. Na een tijdje zette ze weer haar eigen bedrijf op in parfum en cosmetica. Maar toen kwam internet in opkomst.. dit was haar stap naar de focus naar online marketing.

Wat eigenlijk belangrijk is binnen een bedrijf..
De ondernemer ‘an sich’ is erg belangrijk binnen een onderneming. Momenteel is er zo veel informatie beschikbaar wat het lastig kan maken wat nou de beste informatie is. Voorheen was dit niet het geval en moest men dit zelf uitzoeken. Wat Ria aangeeft is dat vaak de basis van de ondernemer niet goed is. Velen hebben geen plan of houvast, en hier brengt Ria verandering in.

Ria’s missie
Ria is van het knopen doorhakken, daarom koos ze er voor om voor zichzelf te beginnen en heeft ze al inmiddels 3 bedrijven gehad. Dankzij haar slechte jeugd heeft ze een missie, namelijk laten zien dat iedereen het kan om online zichtbaar te zijn en jezelf te tonen. ‘Angst houdt ons vaak tegen’, geeft Ria aan, en dit komt veel voor op het internet. Wanneer iets op internet wordt geplaatst is het blijvend, mensen maken zich dan vaak druk of hun haar wel goed zit, dat zij zich niet verspreken of iets anders. Het boek ‘De wetten van de winnaar’ heeft Ria een richting gegeven. In het boek spreken ze over drie soorten mensen, namelijk:

  • Mensen die positief zijn,
  • Mensen die neutraal zijn,
  • Mensen die negatief zijn.

Dit was voor Ria een grote les, wat we ook doen, er zullen altijd drie soorten mensen zijn. Probeer zichtbaar te zijn en je expertise te laten zien en laat je niet beïnvloeden door slechte reacties.

‘You don’t know email marketing if you don’t know ActiveCampaign’

Met mailing kan je ontzettend veel mensen bereiken. Wanneer je e-mailmarketing goed inzet kan je heel gericht e-mails uitsturen. Wanneer je bijvoorbeeld services aanbiedt voor Facebook en Podcasting is het niet slim om een ‘lead’ te bombarderen met alle informatie die je hebt. Segmenteer daarom ‘leads’ in de behoeften die zij hebben. Zie je dat zij geïnteresseerd zijn in Facebook, geef ze dan alleen waardevolle informatie over Facebook!

TOMA-effect
Vaak wordt er gevraagd of mailing wel interessant is, want wanneer je zelf een nieuwsbrief krijgt gaat die hoogstwaarschijnlijk direct de prullenbak in. Maar Ria geeft aan dat zolang mensen zich niet uitschrijven er niks aan de hand is. Er is dan sprake het TOMA-effect, wanneer er een nieuwsbrief wordt verstuurd en niet wordt geopend wordt die persoon toch op een of andere manier ‘getriggerd’, zo blijf je zichtbaar voor de potentiële klant.

Facebook advertenties en e-mailmarketing werken heel nauw samen. Met behulp van de Facebook Pixel kan jij mensen bereiken die je via de mail niet kunt bereiken met een advertentie. Je hoeft dus niet specifiek aan e-mailmarketing doen om online marketingactiviteiten voort te zetten. Want wanneer je een website hebt verlaat 98% van je bezoekers de website snel, deze mensen kan je ook snel en makkelijk bereiken via Facebook!

In deze aflevering leer je:

  • Wat belangrijk is binnen een bedrijf;
  • Wat een ondernemer vaak niet heeft;
  • De drie soorten mensen;
  • Alles over e-mailmarketing;
  • Meer over ‘ActiveCampaign’;
  • Wat de mogelijkheden zijn met Facebook Marketing;
  • Hoe je een goede e-mailstrategie opzet;
  • En nog veel meer…

Genoemde links in deze aflevering