Facebook lead advertentie – de mogelijkheden, het stappenplan, de voordelen en meer!

11 feb Facebook lead advertentie – de mogelijkheden, het stappenplan, de voordelen en meer!

Een Facebook lead advertentie maakt het mogelijk dat een landingspagina met een inschrijfformulier overbodig is. Het biedt jou namelijk de mogelijkheid om leads te genereren op Facebook!

Wat is een Facebook lead advertentie?

Een Facebook lead advertentie is een manier om eenvoudig contactgegevens van potentiële klanten te verzamelen. Op die manier kan je snel en eenvoudig verschillende leads verzamelen. Een Facebook lead advertentie wordt uitsluitend weergegeven aan mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product, service of dienst. Op die manier kunnen potentiële klanten snel :

  • Productdemo’s of productcatalogus aanvragen
  • Voor de nieuwsbrief inschrijven
  • Coupons downloaden
  • Whitepapers downloaden
  • en meer..

Facebook lead advertentie

Hoe werkt een Facebook lead advertentie?

Wanneer iemand jouw advertentie te zien krijgt zien ze het formulier waar zij zich kunnen inschrijven om informatie op te vragen. Bij het openen van het formulier zijn de gegevens die zij hebben ingevuld op Facebook al ingevuld. Dit maakt deze Facebook advertentie zo interessant, een potentiële klant hoeft niks in te vullen maar alleen op akkoord te drukken wanneer gegevens kloppen.

Het formulier dat jouw potentiële klant moet invullen op Facebook is erg eenvoudig opgezet en snel in te vullen op mobiel. Wat blijkt is dat 38% van de formulieren die op mobiel ingevuld moeten worden langer duren om in te vullen dan op een computer. Met een Facebook lead advertentie wordt het contact tussen jou en de potentiële klanten sneller.

Wat zijn de mogelijkheden?

Mensen besteden steeds meer tijd op hun mobiel dan voorheen. Met de Facebook lead advertenties is het voor mensen makkelijker gemaakt om in contact te komen met bedrijven.

Een Facebook lead advertentie zorgt er voor dat jij de juiste personen bereikt die hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd zijn in de services, producten of diensten die jij aanbiedt. Jij kan dus efficiënt waardevolle leads binnenhalen op Facebook. Maar met Facebook lead advertenties is er meer mogelijk, namelijk:

  • Formulieren zodanig aanpassen zodat deze waardevolle informatie gaat opleveren voor jouw bedrijf
  • Aantal vragen laten groeien, denk aan e-mail inschrijvingen, verkopen, registraties, pre-sales en nog veel meer!
  • Facebook houdt ook mensen in de gaten die wel geïnteresseerd zijn maar het formulier niet verzenden. Later kan jij hier een nieuwe doelgroep van maken zodat jij ze kan retargeten.
  • Met de contactgegevens die jij ontvangt kan een nieuwe look-a-like doelgroep gemaakt worden zodat je zeker weet dat geïnteresseerde mensen worden bereikt die hoogstwaarschijnlijk het formulier zullen invullen.

Nadelen Facebook lead advertentie Facebook

Een Facebook lead advertentie is erg handig alleen breng ook een aantal nadelen met zich mee :

  • Een Facebook lead advertentie stuurt jouw potentiële klant niet na het invullen van een formulier naar jouw website. Hiervoor moeten zij ‘klikken’ wat er voor zorgt dat zij naar de website gaan. Dit kan er voor zorgen dat er conversies gemist worden op de volgende pagina.
  • Momenteel is het inschrijfformulier alleen mobiel weer te geven.
  • Er is nog geen directe koppeling tussen Facebook Leads Ads en CRM-systemen. Dit zorgt voor vertraging waardoor de gevraagde informatie niet meteen wordt verwerkt. Maar er zijn oplossingen, echter ben je tijd kwijt om dit op te zetten en moeten er kosten worden gemaakt voor het systeem. Er zijn namelijk niet veel directe integraties beschikbaar. Wil je hier meer over weten wat er momenteel beschikbaar is, klik hier en bekijk de of jij jouw CRM kunt koppelen aan Facebook Formulieren.

Voorbeelden Facebook lead advertentie

De Facebook lead advertenties van Facebook zijn op verschillende manieren in te zetten. Zo kan je om informatie vragen van potentiële klanten maar je kan met een lead ad op Facebook ook een potentiële klant klant maken. Een aantal voorbeelden hoe een Facebook lead advertentie ingezet kan worden:

1 | Sales genereren – Een Facebook lead advertentie kan je gebruiken om een verkoop te realiseren. Hier is het belangrijk dat je om relevante informatie vraagt. Bied jij bijvoorbeeld jouw services aan met behulp van een lead ad op Facebook, vraag dan om relevantie informatie. Denk bijvoorbeeld aan het telefoonnummer zodat jij snel contact op kan nemen die graag gebruik wilt maken van jouw services.

2 | Aanmelden nieuwsbrief – Het is belangrijk dat je om een e-mailadres vraagt wanneer jij wekelijks een nieuwsbrief uitstuurt. Heb jij een nieuwsbrief persoonlijk opgebouwd, vraag dan ook om de voornaam. Met automatische tags kan jij een nieuwsbrief veel persoonlijker maken, vraag dus om de juiste informatie.

3 | Bezoekadres – Lever jij diensten aan huis? Dan kan je een Facebook lead advertentie gebruiken om een deal te sluiten. Vraag bijvoorbeeld gelijk om adresgegevens zodat jij weet op welke plek jij potentiële klanten kunt bezoeken en eventueel reclame geadresseerd kan versturen.

De inhoud van een Facebook lead advertentie

Er zijn talloze mogelijkheden om de Facebook lead advertenties op te zetten. De volgende gegevens kunnen worden opgevraagd waar jij een op maat gemaakte formulier mee op kan zetten :

  • Naam
  • E-mailadres
  • Straatnaam
  • Postcode
  • Stad
  • Staat / Provincie
  • Land
  • Telefoonnummer
  • Bedrijfsnaam
  • Functietitel
  • En nog veel meer!

Bedenk van tevoren goed wat het doel is van de Facebook lead advertentie. Wanneer dat duidelijk is kan jij gaan bepalen welke gegevens jij nodig hebt van jouw potentiële klant. Vraag niet gelijk om te veel informatie. De informatie die jij vraagt is persoonlijk en wordt hierdoor moeilijk gedeeld. Vraag allereerst om  het nodige, overige informatie die jij nodig hebt kan later altijd aangevuld worden, maar dan heb jij in ieder geval al een warme connectie.

Hoe maak ik een Facebook lead advertentie?

Een Facebook lead advertentie moet met behulp van Power Editor opgezet worden. Wanneer jij toegang hebt tot het advertentie account van de Facebook pagina kan jij aan de slag gaan met Power Editor.

Power-editor

Stap 1 : Zet een campagne op

Klik op de button ‘+ Campagne maken’. Maak een nieuw item aan en kies een campagnenaam. Een veelgebruikte kooptype is ‘Veilig’, hiermee koop je advertenties op basis van je doelgroep en de deuur van de campagne. Als doel selecteer je ‘Lead Genereren’.

Facebook lead advertentie

Stap 2 : Maak een advertentie set

Klik op de button ’+ Advertentieset kiezen’ wanneer je in de campagne map zit. Bij het eerste blok ‘Campagne kiezen’ selecteer je de campagnenaam van de lead advertentie. Vervolgens maak je voor de advertentieset een nieuwe aan. Klik vervolgens op ‘Maken’ en open de advertentieset. Selecteer hier de pagina waar jij de lead advertentie op Facebook voor wilt opmaken. Hier selecteer je eveneens het budget en de planning van de advertentie.

Facebook lead advertentie

In de advertentieset selecteer je een doelgroep en selecteer je waar de advertentie weergegeven mag worden. Selecteer hier alleen mobiel, zo zijn Facebook lead advertenties momenteel alleen mobiel beschikbaar.

Facebook lead advertentie

Stap 3 : Maak een nieuwe advertentie aan

Klik op de button ‘+ Nieuwe advertentie maken’. Kies bij de eerste twee blokken de bestaande campagne en bestaande advertentieset. Vervolgens kan jij een nieuwe advertentie opmaken door hier een naam voor te selecteren.

Facebook lead advertentie

Stap 4 : Advertentie opzetten

Vervolgens kan je een advertentie op gaan zetten, allereerst moet je een formulier selecteren. Heb je geen formulier? Maak dan een nieuw formulier aan.

Facebook lead advertentie

Stap 5 : Formulier opzetten

Geef je formulier een naam en geef aan wat je wilt vragen aan mensen die jouw advertentie gaan zien. Daarnaast kan je het formulier aanvullen met maximaal 3 vragen. Voeg een privacybeleid en disclaimer toe en maak het formulier aan.

Facebook lead advertentie   Facebook lead advertentie

Stap 6 : Resultaten nakijken

Wanneer de campagne, advertentieset en advertentiemateriaal is opgemaakt kan de advertentie gaan draaien. Na verloop van tijd kan je de advertentie optimaliseren, denk aan budgetten toevoegen, doelgroep veranderen etc. Hou het doel goed in je achterhoofd wanneer je de resultaten gaat bekijken en pas deze zo nodig aan zodat jij makkelijk en snel leads kan genereren.

Facebook realiseert zich wanneer je een advertentie opzet je er ook iets uit moet kunnen halen. Met een Facebook lead advertentie fungeert Facebook als jouw landingspagina, geweldig toch? Probeer het gewoon uit!! Mocht je er niet uit komen, lees dan het artikel waar wij alles delen over ‘Facebook Advertentiebeheer‘.