Facebook reviews op Google: betrouwbare reviews zorgen voor meer bezoekers!

facebook-reviews

03 Aug Facebook reviews op Google: betrouwbare reviews zorgen voor meer bezoekers!

Online worden al jarenlang producten en diensten beoordeelt met behulp van reviews. Een online aankoop maak je bijna niet meer zonder even snel te kijken wat andere van het product denken en wanneer je ziet dat veel mensen het product erg slecht beoordelen is de kans groot dat je het product toch maar niet koopt. De invloed van online beoordelingen kan zo een enorme impact hebben op een bedrijf. Meestal kun je op de website waar je het product koopt verschillende reviews lezen, alleen weet je dan nooit zeker of de negatieve beoordelingen niet verwijdert zijn waardoor jij een te positief beeld kan krijgen van het product. Gelukkig zijn er ook onafhankelijke beoordelingswebsites. Zo heb je Google reviews en de consumentenbond of branchespecifieke review website zoals tweakers.net voor technologie en TripAdvisor voor vakanties. Ook Facebook heeft een ingebouwd review systeem. Alles over dit systeem en de reden waarom jij dit zou moeten gebruiken voor je bedrijf, vind je in dit artikel.

Wat is Facebook reviews?Facebook Reviews

Facebook reviews is het beoordelingssysteem van Facebook waarmee gebruikers bedrijven kunnen beoordelen. Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van hoe beoordelingen worden weergegeven op Facebook. De naam van de persoon en zijn beoordeling worden weergegeven, alsmede de datum en het aantal sterren wat het product heeft gekregen.

Het nut van Facebook reviews

Facebook reviews is om verschillende rede van toegevoegde waarde voor jou bedrijf. Allereerst is het een extra plaats waar mensen reviews kunnen lezen over je bedrijf waardoor de betrouwbaarheid van de beoordelingen zal verbeteren. Verder is Facebook Reviews erg interessant omdat de personen niet anoniem reageren. Hierdoor kun je reviews tegenkomen van mensen uit je eigen netwerk waardoor je een soort van digitale mond-tot-mondreclame krijgt. Zoals je vast weet is mond-tot-mondreclame een van de beste vormen van reclame die bestaat en Facebook reviews is hier geen uitzondering op. Activeer daarom Facebook reviews zo snel mogelijk en vraag aan je klanten of ze een leuk berichtje achter willen laten op je pagina!

Facebook reviews instellen voor op jou pagina

Het toestaan van Facebook reviews is alleen mogelijk als jou pagina onder de categorie lokale bedrijven valt. Is dit niet het geval omdat je bijvoorbeeld een pagina hebt over je merk in plaats van een vestiging? Overweeg dan een aparte pagina aan te maken voor je vestiging of je categorie te veranderen. Dit doe je door naar je pagina te gaan en dan onder info te klikken op pagina-informatie. Vervolgens ga je naar categorie en klik je op bewerken. Hier selecteer je de categorie ‘bedrijven’ en vervolgens sla je de wijzing op.

Nu je pagina onder de bedrijven categorie valt kun je Facebook reviews toe staan. Dit doe je wederom op de pagina van pagina-informatie. Hier klik je bij adres op wijzigen en voeg je (als je dat nog niet had gedaan) je adres toe. Deze resultaten sla je op en vervolgens klik je weer op adres bewerken. Nu zie je onder het kaartje de optie ‘Toon kaart, check-ins en beoordelingen op de pagina’. Vink deze optie aan en sla de wijzigingen op. Vanaf nu kunnen mensen je pagina beoordelen. Ook kunnen mensen nu inchecken wanneer ze bij jou aanwezig zijn waardoor er een bericht op hun tijdlijn gedeeld wordt (=gratis reclame!) en wordt je adres weergegeven met een kaartje.

Lukt het je niet om Facebook reviews in te stellen voor jou pagina? Kijk op deze pagina van Facebook of neem contact op met Studio Maestro, wij helpen je graag verder.

Facebook reviews optimaal benutten

Nu je Facebook reviews hebt toegestaan op jou pagina is het aan jou om de Facebook reviews optimaal te benutten. Allereerst is het zaak om mensen jou bedrijf te beoordelen. Dit kun je doen door aan je klanten te vragen om een review op Facebook achter te laten. Natuurlijk mag je stiekem best een beetje kieskeurig zijn in welke klanten je dit vraagt, klanten die niet te spreken waren over jou diensten kun je zo bijvoorbeeld ‘vergeten’ te vertellen dat ze je kunnen reviewen. Vind je echter niet erg als er wat negatieve reviews op je pagina staan (omdat je reviews dan misschien wel wat betrouwbaarder worden) dan kan je iedereen vragen je te reviewen.

Nu je wat reviews hebt kun je gebruik maken van deze reviews als testimonials voor jou product of service. Het nadeel hiervan is echter wel dat Facebook geen plug-in heeft waarmee je makkelijk al je reviews op je website kunt plaatsen. Gelukkig kun je wel handmatig een paar van de leukste beoordelingen embedden op je website. Dit door je door naar de review te gaan die je wilt embedden om vervolgens op de datum te klikken. Je komt nu op de pagina van het bericht uit. Klik op het pijltje naar beneden, rechts boven in de hoek van de post en klik op meer opties -> bericht insluiten. Je krijgt nu de code waarmee je eenvoudig de beoordeling op je website kunt plaatsen. Deze code kun je namelijk rechtstreeks in je HTML code plakken (of bijvoorbeeld op je WordPress pagina).

Buiten het gebruik van je beoordelingen als testimonials op je website, kun je de beoordeling ook gebruiken in je marketinguitingen. Door in je marketing bijvoorbeeld te zeggen dat je bezoekers je beoordelen met een 4,5 van de 5 sterren kun je wellicht klanten binnen halen. Ook kunnen gebruikers die je Facebook pagina bezoeken overtuigd worden door de reviews op je pagina.

Facebook reviews in Google

Nu, bovenstaande voordelen zijn erg handig voor wanneer mensen jou (Facebook) website al bezoeken, maar dit is natuurlijk niet altijd het geval. Je wilt potentiële klanten het liefst al beïnvloeden voordat ze op jou website zijn. Sinds kort is dit mogelijk met Facebook reviews. Google heeft namelijk de beoordelingen die je kunt krijgen op Facebook toegevoegd aan de zoekresultaten van de zoekgigant. Hierdoor zien mensen al in de zoekresultaten welke bedrijven goed worden beoordeelt en dus ook welke bedrijven slecht of helemaal niet worden beoordeeld. Met vijf volledig gekleurde sterren in je zoekresultaat is de kans dat jij wordt aangeklikt groter dan wanneer je slecht één ster hebt.

Natuurlijk is alleen een hoge score op je Facebook beoordeling niet genoeg om mensen naar je website toe te lokken. Daarvoor heb je bijvoorbeeld ook een goede meta omschrijving voor nodig. Benieuwd hoe jij het optimale uit je meta omschrijving haalt? Lees dan onze tips om een ‘killer’ meta omschrijving te schrijven.

Meer weten?

Wil jij ook aan de slag met Facebook Reviews maar lukt het instellen van je Facebook pagina niet helemaal? Of heb je een ander probleem met Facebook? Neem dan contact op met Studio Maestro. Wij helpen je graag om je online problemen te verhelpen. Contact met ons opnemen doe je via het e-mailadres info@studiomaestro.nl of door te bellen naar 073 203 21 50.