Periscope marketing, een nieuwe rage?

persicope

14 Jul Periscope marketing, een nieuwe rage?

Live streamen is niet iets nieuws meer. Op Twitch streamen al jaren gamers hoe zij hun game spelen en op YouTube kun je met veel festivals meekijken naar optredens van artiesten. Maar live streaming gebruiken voor marketing doeleinden is wel nieuw! Met Periscope wordt live streamen voor iedereen mogelijk en daar wordt gretig gebruik van gemaakt: van mensen die live streamen hoe zij op vakantie zijn tot bekendheden die een vraag- en antwoordsessie houden. Ook voor bedrijven kan live streamen erg interessant zijn. De kosten van een livestream zijn vaak erg laag en je kunt heel persoonlijk worden met je potentiële klanten en dus is Periscope marketing wellicht de nieuwste rage. Om je op gang te helpen zet Studio Maestro een aantal tips op een rijtje om jou livestream succesvol te maken.

Tip 1 | Zorg voor een goede set-up

Wil je beginnen met live streamen? Zorg er dan voor dat je een goede set-up hebt. Wanneer je verstaanbaar moet zijn omdat je andere wat wilt delen moet je niet buiten gaan zitten. Wanneer men buiten zit kan je onverstaanbaar worden door de wind. Verder is een goede camera en genoeg licht belangrijk voor een goed beeld. De meeste nieuwe telefoons hebben een camera die goed genoeg is om mee te streamen dus dat is geen probleem. Licht is echter soms wat lastiger, maar een extra lamp aanzetten doet vaak al wonderen.

Tip 2 | Zet een vragensessie op

Periscope is een ideale tool om mensen te helpen met vragen. Zet je periscope stream aan en geef mensen de mogelijkheden om vragen te stellen over jou product door vragen alvorens te tweeten of e-mailen. Deze vragen kun je vervolgens beantwoorden in de stream. Zo kun je van je stream een interactieve sessie maken waardoor klanten meer betrokken worden met jou bedrijf. Daarnaast kan tijdens jouw Periscope uitzending ook vragen worden gesteld, dan wordt het nog interactiever!

Tip 3 | Stream een evenement

periscope-streamenHeb je een evenement op de planning staan dat interessant is voor klanten? Overweeg dan om dit (deels) live te streamen. Met zo’n stream kun je laten zien hoe leuk, grappig of interessant jou bedrijf is waardoor klanten een positiever beeld van jou bedrijf kunnen krijgen. Heb je een inzamelingsactie georganiseerd of sta je op een jaarmarkt? Stream dat jij daar bent en laat mensen zien dat jou bedrijf betrokken is bij een evenement. Maak het persoonlijk!

Tip 4 | Backstage tour

Geef mensen een kijkje in de keuken van je bedrijf door te streamen wat er zoal gebeurt op een normale dag binnen jou bedrijf. Heb je een mooi pand of kun je aan je klanten iets interessants laten zien uit je bedrijf? Met een livestream op Periscope kun je mensen de mogelijkheid geven om mee te kijken met jou. Zo kun je het productieproces van een populair product laten zien of mensen mee laten kijken bij de grapjes bij de koffieautomaat.

Tip 5 | Laat mensen meebeslissen

Periscope is een handige tool om input vanuit je klanten te krijgen. Wil je bijvoorbeeld een nieuw product of service ontwikkelen maar loop je nog tegen een bepaalde vraag tegen? Stel deze dan op Periscope. Mensen raken hierdoor veel meer betrokken bij jou product en je geeft ze ook echt het gevoel dat hun mening er toe doet. Zo gebruik je Periscope marketing ook als nuttige tool om meningen te krijgen van je klanten.

Tip 6 | Laat een product-launch zien

Lanceer je binnenkort een nieuw product? Stream de lancering van je product dan op Periscope. Laat het nieuwe product hier vaak voorbij komen en nodig wat mensen uit waarmee je over dit nieuwe product kunt praten. Misschien kun je nog een paar producten weggeven aan wat gelukkige winnaars.

Tip 7 | Support stream

Heb je een nieuw product gelanceerd of is een bestaand product verbeterd en krijg je veel vragen binnen over deze producten? Zet dan een support stream op waarbij jij de meest gestelde vragen beantwoord. Deze antwoorden kun je toelichten met voorbeelden door bijvoorbeeld het product zelf te gebruiken in de stream.

feedbackTip 8 | Instant feedback

Ben je benieuwd naar de mening van klanten over een bepaalde stelling of product? Stel dan een vraag op Periscope en krijg meteen feedback van klanten. Door te vragen naar feedback over je product creëer je meteen buzz rondom je product, een win-win situatie dus!

Tip 9 | Interview iemand interessants

Een interview met een bekendheid of belangrijk persoon voor jou bedrijf kan erg interessant zijn voor jou volgers. Als je een celebrity weet te strikken voor jou stream, zullen veel mensen kijken naar jou stream. Zit je niet echt in een sector waarbij beroemde mensen passen? Denk dan aan een interview van een vooruitstrevend persoon binnen jou sector. Dit kan iemand van buitenaf zijn, maar die persoon kan ook binnen jou bedrijf zitten.

Tip 10 | Zorg voor kijkers

Zorg voor kijkers, het klinkt makkelijk maar het valt in de werkelijkheid toch best wel tegen om mensen naar jou stream te laten kijken. Om er toch voor te zorgen dat mensen kijken is het belangrijk dat mensen weten dat jij streamt. Maak op je social media platformen iedere keer bekend als je aan het streamen bent zodat mensen in ieder geval weten dat jou stream online is. Zorg verder voor een duidelijke titel van je stream zodat mensen die vanuit de periscope app snel kunnen vinden. Ten slotte is de timing van je stream erg belangrijk. Stream je ‘s nachts om 4 uur een interview, dan zal waarschijnlijk bijna niemand kijken. Kies je er echter voor om overdag in het weekend een interessant onderwerp te streamen? Dan is de kans op veel viewers groot.

Ben je enthousiast geworden om Periscope te gaan gebruiken voor de marketing van jou bedrijf? Download dan nu Periscope voor iOS en Android.

Mocht het live streamen niet lukken? Heb je geen inspiratie meer voor jouw stream? Studio Maestro helpt jou graag verder, neem dan contact met ons op door te bellen naar 073 203 21 50 of te mailen naar info@studiomaestro.nl. Met live streamen kan je mensen inspireren. Maar wist je ook al dat dit kan met social media. Luister dan aflevering 4 van de Studio Maestro podcast met Dennis van Leeuwen. Hier deelt Danielle haar kennis over social media en hoe zij het voor elkaar heeft gekregen om duizenden volgers te hebben.