De groeiende fanbase van muzikant Luc Vaesen

Luc Vaesen is muzikant. In de aanloop naar zijn albumrelease bouwt hij dankzij Messenger Powerhouse een groeiende fanbase in Nederland en Vlaanderen. 30 procent van zijn 1300 Messenger-subscribers heeft hij de afgelopen twee weken binnengehaald.

“Als muzikant ben ik natuurlijk ook een ondernemer, ik handel in mijn eigen kunst. Dus ik moet ook nadenken over mijn product, doelgroep en marketing. Momenteel leef ik van mijn boekingen, daarvoor heb ik een goede agency.

Over een tijdje ga ik een album uitbrengen. Daarvóór wil ik al binding krijgen met mensen waarvan ik weet dat ze mijn liedjes kunnen waarderen.

Net zoals alle andere artiesten heb ik een eigen website. Maar een website is statisch. Voor mij als artiest is Facebook juist perfect. Ik kan een inkijkje geven in mijn leven, een band met mijn fans opbouwen en er veel meer interactie en commitment mee creëren dan met een statische website.

Met mijn muziek richt ik mij in principe op alle tien miljoen Nederlanders en vijf miljoen Vlamingen die op Facebook zitten. Een fractie daarvan probeer ik als potentiële fans in mijn Facebook-funnel te krijgen.

Vooral de ongelooflijke openratio’s van Messenger vind ik interessant. Bij e-mailmarketing moet je het doen met drie of vier procent. Maar dáárvoor stel ik toch niet zo’n mooi bericht op?

Een maand of drie geleden heb ik eerst de gratis Workshop Facebook Messenger van Studio Maestro gedaan. Daarna ben ik lid geworden van het Messenger Powerhouse.

Tijdens de Workshop heb ik meteen een ManyChat-account aangemaakt, waardoor al mijn contacten automatisch worden opgeslagen. Bij alles wat ik daarna op Facebook heb gedaan, heb ik triggertjes geplaatst om met mij te communiceren via Messenger.

Daardoor heeft mijn Facebookpagina inmiddels 5000 volgers en heb ik 1300 Messenger-subscribers, waarvan er zo’n 300 de laatste twee weken zijn bijgekomen.

 


Wil je net als Luc knallen met Facebook Messenger? Meld je dan nu aan voor het Messenger Powerhouse: www.studiomaestro.nl/v4-powerhouse. De deuren sluiten a.s. donderdag om 23.55u.


 

Al deze mensen zijn op organische wijze binnengekomen via vragen die ik stel op mijn Facebookpagina. Bijvoorbeeld: ‘Wat vindt u het mooiste: Jacquel Brel of Charles Aznavour?’ Mijn muziek zit namelijk ook een beetje in die hoek.

Ik wil mensen niet op een schreeuwerige manier binnenhalen. Nee, als ze geïnteresseerd zijn, dan moeten ze op een organische manier fan worden. En pas als ze fan zijn, zullen ze uiteindelijk een cd kopen.

Beantwoorden mensen een vraag op mijn Facebookpagina, dan komen ze binnen op mijn Messenger en ontvangen ze een automatisch antwoord van mij. Na de tweede vervolgvraag laat ik ze verder met rust.

Naar goed voorbeeld van Studio Maestro heb ik ook weleens broadcasts gestuurd met ManyChat, dat zijn berichten naar iedereen op je lijst. Het aantal mensen dat dan in korte tijd reageert, dat is ongelooflijk!

Ik sta voor twee grote uitdagingen. Mensen in mijn funnel krijgen en vervolgens zorgen dat ze een cd kopen.

Mijn grootste uitdaging is om mensen in de funnel te krijgen. Van de vijftien miljoen Nederlandse en Vlaamse Facebookgebruikers moet een klein deel mijn Messengerlijst bereiken. Om meer bereik te creëren, broed ik momenteel op een weggever in de vorm van een deel-en-krijgactie. Dat is een mooie uitdaging: hoe wakker je dat enthousiasme bij mensen aan waardoor een nummer 3000 keer wordt gedeeld op Facebook?

Met de tweede uitdaging, zorgen dat subscribers mijn album uiteindelijk kopen, zit het wel goed. 80 procent van de mensen die ik al heb aangeschreven, geeft namelijk aan graag op de hoogte te willen blijven van mijn album.

Het contact met mijn subscribers wil ik warm houden door aan ze te vragen of ze meer van mij willen horen, te vertellen waar ze meer liedjes van mij kunnen vinden en ze te informeren over mijn album.

Tot mijn cd uit is, zo zie ik nu al gebeuren, blijft de database dagelijks groeien met mensen uit heel Nederland en Vlaanderen, die hiervoor nog nooit van me gehoord hadden. Of ze nu uiteindelijk een cd kopen of niet: ik krijg in ieder geval een hoop fantastische complimenten. Dus dat mooie resultaat is al binnen!

Wat ik echt bijzonder en te gek vind, is dat je dankzij Facebook en Messenger de structurele machtsblokken van de muziekindustrie niet meer nodig hebt. Ik hoef niet langs de muzieklabels te gaan of mijn nummers te pluggen bij Radio 2. Ook zonder grote budgetten kun je nu mensen bereiken die jouw liedjes mooi vinden.

Mijn tips voor andere ondernemers? Allereerst: verdiep je goed in je doelgroep. Klinkt cliché, maar gaandeweg vind je meer en meer puzzelstukjes en gaat de bal pas echt rollen. Ook zou ik willen adviseren: ga niet zelf het wiel uitvinden en zoek deskundigheid.

Dat vind ik het mooie aan het Messenger Powerhouse. Het biedt alle informatie die je nodig hebt om zelf aan de slag te gaan, je kunt er terecht voor al je vragen en dankzij de community leer je veel van andere ondernemers.