De 2600 leads van fotograaf Marcello Geerts

Marcello Geerts is IT’er en fotograaf. Via zijn website www.marcellogeerts.com verkoopt hij online fotografiecursussen. In een half jaar tijd meldden 2600 geïnteresseerden zich bij hem, met dank aan het Marketing Powerhouse. Dit is zijn toffe verhaal!

“Omdat er veel vraag was naar mijn live cursussen, besloot ik ook online cursussen aan te bieden. Eerst had ik vooral klanten uit mijn eigen netwerk, maar op een gegeven moment droogt dat op en moet je nieuwe bronnen aanboren. Daarop heb ik een marketingbureau in de arm genomen. Dit haalde niet zoveel uit. Toen ik Dennis tegenkwam op Facebook, ben ik lid geworden van het Marketing Powerhouse.

Afgelopen zomer sprak ik Dennis. We zijn toen tot de doelstelling van 1000 leads, oftewel aanvragen voor meer informatie, vóór het einde van het jaar gekomen. Ik had al een website als ‘thuisbasis’, zoals dat in het Marketing Powerhouse heet. Daarom ben ik begonnen met leads verzamelen via een weggever. Met Dennis’ adviezen heb ik mijn doelgroepen aangepast en Facebook geoptimaliseerd. Met succes. Een half jaar later zit ik al op ruim 2600 leads!

Hiervoor verkocht ik soms maandenlang geen cursus. Nu zo’n 1 à 2 per week, die rond de 80-90 euro kosten. Ik wil dagelijks 3 à 4 e-books van 4,95 euro verkopen, maar zit nu op zo’n 5 per week. Daar verdien ik in ieder geval mooi mijn Facebookadvertenties mee terug.

Aan de bovenkant van de sales funnel is het in orde, nu moet ik de stappen daaronder optimaliseren. Daarvoor verbeter ik onder andere mijn nieuwsbrief. Ik ben erachter gekomen dat ik meer moet storytellen met beeld. Laatst heb ik voor mijn nieuwsbrief bijvoorbeeld stiekem gefilmd in het Rijksmuseum. Dat sloeg aan.

Nog een belangrijke les die ik heb geleerd: vrouwen zijn een veel belangrijkere doelgroep voor mij dan mannen. Ze staan meer open om iets te leren. Ik zie dit ook terug in mijn advertentiekosten. Op Instagram betaal ik voor mannen ongeveer 1 euro per klik, bij vrouwen is dit zo’n 40 cent. Met dit gegeven in het achterhoofd heb ik mijn cursussen aangepast: de nadruk ligt nu wat minder op stoere dingen.

Ik heb het hele proces geautomatiseerd met ActiveCampaign. Iedere dag krijg ik zo’n 30 tot 40 leads binnen. Het is bijna ondoenlijk om die allemaal handmatig op te volgen, helemaal omdat mijn weggeefcursus bestaat uit vijf dagen lang dagelijks een video met tips. Daarnaast worden er nog een aantal remindermails verstuurd. Buiten het monitoren en bijstellen van de doelgroepen in mijn Facebookadvertenties, wat ik om de twee dagen doe, heb ik er nu helemaal geen werk aan. Dat levert me een enorme tijdswinst op.

Laatst sprak ik Dennis. Hij zei: je moet een product hebben dat qua prijs tussen het weggeefproduct en het duurdere product in zit, van zo’n 20 tot 30 euro. Het achterliggende idee is dat veel mensen zich registreren op je website, maar dan blijven zweven. Bied je dit product maar kort aan? Dan creëer je urgentie en activeer je inschrijvers om snel iets bij je te kopen. Daarom ontwikkel ik momenteel een masterclass seizoensfotografie, die ik slechts 1 of 2 weken aanbied.

In de community van het Marketing Powerhouse zie ik veel interactie. Heel gaaf en leerzaam! Ik krijg daar ook veel positieve reacties. Mensen zeggen bijvoorbeeld: ‘Joh, ik wil weten hoe je deze resultaten hebt gehaald. Op het volgende event moeten we echt met elkaar praten!’ Superleuk vind ik dat.

Mijn plannen? Volgend jaar wil ik ook in het buitenland gaan targetten. Ik werk hiernaast als IT’er, op een gegeven moment hoop ik me volledig op de fotografie te kunnen richten. Zonder Marketing Powerhouse zouden mijn fotografiecursussen zijn doodgebloed. Nu zit de tank juist vol en kan ik volle bak gas geven. Het geeft me veel energie dat de verkopen omhoog gaan en daar word ik nóg enthousiaster van!”

Wil je net als Marcello knallen met Facebook Messenger?

Elke maand help ik een selectief groepje ondernemers met het opzetten van een winstgevende Facebook Messenger strategie. In het Messenger Powerhouse krijg je toegang tot mijn tools, templates en kant-en-klare campagnes.

Plan hier een strategiegesprek om te zien of we een goede match zijn.