De 2600 leads van fotograaf Marcello Geerts

Marcello Geerts is IT’er en fotograaf. Via zijn website www.marcellogeerts.com verkoopt hij online fotografiecursussen. In een half jaar tijd meldden 2600 geïnteresseerden zich bij hem, met dank aan het Marketing Powerhouse. Dit is zijn toffe verhaal!

“Aanvankelijk begon ik met een paar live fotografiecursussen. Omdat daar altijd veel vraag naar was, besloot ik ook online cursussen aan te bieden. Ik dacht destijds: ik heb zó’n goed product dat ik geen marketing nodig heb, de mensen komen vanzelf naar mij toe. Zo werkt het natuurlijk niet. Eerst had ik vooral klanten uit mijn eigen netwerk. Maar op een gegeven moment droogt dat op en moet je nieuwe bronnen aanboren.

Daarop heb ik een marketingbureau in de arm genomen. Dit haalde niet zoveel uit. Op Facebook kwam ik Dennis tegen, waarna ik lid ben geworden van het Marketing Powerhouse. Wat ik kon verwachten? Dat wist ik nog niet precies. Maar ik voelde simpelweg een klik.

Afgelopen zomer sprak ik Dennis voor het eerst. We zijn toen tot de doelstelling van 1000 leads vóór het einde van het jaar gekomen. Ik had al een website als ‘thuisbasis’, zoals dat in het Marketing Powerhouse heet. Daarom ben ik meteen begonnen met leads verzamelen via een weggever. Met Dennis’ adviezen heb ik mijn doelgroepen aangepast en Facebook geoptimaliseerd. Met succes. Nu, aan het einde van het jaar, heb ik al ruim 2600 geïnteresseerden binnengehaald!

 


Wil je net als Luc knallen met Facebook Messenger? Meld je dan nu aan voor het Messenger Powerhouse: www.studiomaestro.nl/v4-powerhouse. De deuren sluiten a.s. donderdag om 23.55u.


 

Door de bank genomen ontvang ik via mijn website dagelijks 1 tot 2 inschrijvingen voor mijn mailinglijst, inclusief naam, adres en telefoonnummer. Momenteel verkoop ik zo’n 1 à 2 cursussen van 80-90 euro per week, terwijl het hiervoor soms maandenlang helemaal stil lag.

Daarnaast verkoop ik wekelijks zo’n 5 e-books van 4,95 euro, waarmee ik mooi mijn Facebook advertenties terugverdien. Ik hoop door te groeien tot 3 à 4 e-books per dag. Dit e-book was trouwens een suggestie van Dennis. Het is bedoeld om vertrouwen te wekken en de drempel naar een duurder product te verlagen.

Aan de bovenkant van de sales funnel is alles in orde, nu moet ik de stappen daaronder optimaliseren. Daarvoor verbeter ik momenteel onder andere mijn nieuwsbrief. Ik ben erachter gekomen dat ik meer moet ‘storytellen’ met beeld. Laatst heb ik voor mijn nieuwsbrief bijvoorbeeld stiekem gefilmd in het Rijksmuseum. Dat sloeg aan.

Nog een belangrijke les die ik heb geleerd: vrouwen zijn een veel belangrijkere doelgroep voor mij dan mannen. Ze staan meer open om iets te leren. Ik zie dit ook terug in mijn advertentiekosten. Op Instagram betaal ik voor mannen ongeveer 1 euro per klik, bij vrouwen is dit zo’n 40 cent. Met dit gegeven in het achterhoofd heb ik mijn cursussen aangepast: de nadruk ligt nu wat minder op stoere dingen.

Ik heb het hele proces geautomatiseerd met ActiveCampaign. Iedere dag krijg ik zo’n 30 tot 40 leads binnen. Het is bijna ondoenlijk om die allemaal handmatig op te volgen, helemaal omdat mijn weggeefcursus bestaat uit vijf dagen lang dagelijks een video met tips. Daarnaast worden er nog een aantal remindermails verstuurd. Buiten het monitoren en bijstellen van de doelgroepen in mijn Facebook advertenties, wat ik om de twee dagen doe, heb ik er nu helemaal geen werk aan. Dat levert me een enorme tijdswinst op.

Laatst sprak ik Dennis. Hij zei: ‘Je moet een product hebben dat qua prijs tussen het weggeef product en het duurdere product in zit, van zo’n 20 tot 30 euro.’ Het achterliggende idee is dat veel mensen zich registreren op je website, maar dan blijven zweven. Bied je dit product maar kort aan? Dan creëer je urgentie en activeer je inschrijvers om snel iets bij je te kopen. Daarom ontwikkel ik momenteel een masterclass seizoensfotografie, die ik slechts 1 of 2 weken aanbiedt.

In de community van het Marketing Powerhouse zie ik veel interactie. Heel gaaf en leerzaam! Ik krijg daar ook veel positieve reacties. Mensen zeggen bijvoorbeeld: ‘Joh, ik wil weten hoe je deze resultaten hebt behaald. Op het volgende event moeten we echt met elkaar praten!’ Super leuk vind ik dat.

Mijn plannen? Volgend jaar wil ik ook in het buitenland gaan targetten. Ik werk daarnaast als IT’er en op een gegeven moment hoop ik me volledig op de fotografie te kunnen richten. Zonder het Marketing Powerhouse zouden mijn fotografiecursussen zijn doodgebloed. Nu zit de tank juist vol en kan ik volle bak gas geven! Het geeft me veel energie dat de verkopen omhoog gaan en daar word ik nóg enthousiaster van.

De omgeving van Marketing Powerhouse is heel goed opgezet, er zit een compleet concept achter. Niet zoals bij andere marketingbureaus dat ze in een gesprekje even kijken wat er past bij jouw situatie en dan één aspect toepassen. Nee, er ligt een heel pad dat proven is en waar mensen al goede resultaten mee hebben behaald.

Mijn tip voor mensen die willen starten: zet je eigen wijsheid aan de kant. Wat bedoelen ze nou eigenlijk? Wáárom wordt dit aangeraden? En hoe gaat het bij mij werken? Vraag jezelf dat continu af, terwijl je het ondertussen gewoon gaat doen. Maar let wel: het is geen magische one size fits all-formule. Je moet heel erg finetunen en er bovenop blijven zitten. Doe je dat een tijdlang? Dan komen die mooie resultaten vanzelf!”