10 mrt 27 Facebook bedrijfspagina tips
Wanneer je hebt besloten om actief aan de slag de gaan met Facebook voor jouw bedrijf is het belangrijk dat je Facebook pagina optimaal is en goed wordt ingezet. Een pagina aanmaken is niet voldoende, je moet nu actief aan de slag gaan! Studio Maestro gaat jou helpen met 27 Facebook bedrijfspagina tips. Haal het maximale uit Facebook!!
Heb jij nog geen Facebook pagina en weet je niet precies hoe je dat moet doen? Lees dan het artikel ‘Facebook pagina maken, wij vertellen hoe!’. Hier vind je een stappenplan om aan de slag te gaan met Facebook voor jouw bedrijf.
27 Facebook bedrijfspagina tips
Tip 1 | Kies voor een herkenbare profielfoto
De eerste tip van de 27 Facebook bedrijfspagina tips gaat over de profielfoto. Een profielfoto wordt overal weergegeven, bijvoorbeeld in berichten op jouw tijdlijn of reacties. Zorg ervoor dat de profielfoto herkenbaar is. Er zijn twee manieren hoe je de Facebook bedrijfspagina kan inzetten, namelijk persoonlijk of zakelijk.
Persoonlijke bedrijfspagina
Een persoonlijke bedrijfspagina is een pagina waar je fans kennis laat maken met jou en jouw bedrijf. Kies bijvoorbeeld voor een foto van een persoon die centraal staat binnen het bedrijf of een foto van alle werknemers. Facebook is een sociaal platform, mensen doen immers zaken met mensen en niet met logo’s. Wanneer je de herkenbaarheid wilt vergroten kan je ervoor kiezen om het logo in de foto te zetten.
Zakelijke bedrijfspagina
Gebruik een foto van jouw logo wanneer je een groot bedrijf hebt en niet een persoon centraal staat. Op die manier vergroot je de herkenbaarheid en versterk je het merk. Wil je jouw bedrijfspagina toch persoonlijk maken maar niet met je profielfoto? Kies dan voor een persoonlijke omslagfoto of plaats regelmatig foto’s van werknemers of werkzaamheden binnen het bedrijf. Wanneer jij foto’s deelt zullen klanten zich eerder binden omdat zij dan weten met wie ze zaken doen.
Tip 2 | Kies een aantrekkelijke omslagfoto
De omslagfoto is de bannerafbeelding van jouw profiel. Zorg ervoor dat de kwaliteit van de foto hoog en aantrekkelijk is voor bezoekers van jouw Facebook pagina.
Hou er rekening mee dat een omslagfoto de grootte 851 bij 315 pixels aanhoudt. Let er daarnaast op dat er een stukje wegvalt omdat er op een deel de profielfoto wordt weergegeven.
De omslagfoto is eveneens de kans om jouw bedrijfspagina persoonlijk te maken. Kies bijvoorbeeld een foto uit van werknemers of processen binnen het bedrijf.
Tip 3 | Optimaliseer de beschrijving van jouw profielfoto
Gebruik de profielfoto om meer informatie te delen. Doe dit door een beschrijving toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan de URL van jouw website, of specifieker, van de ‘Over Ons’ pagina. Op die manier stel jij je goed voor.
Tip 4 | Creëer een call-to-action button
In de omslagfoto van Facebook worden verschillende buttons weergegeven. Hier vinden Facebook-gebruikers de knop om de pagina te liken of een pagina een bericht te sturen. Daarnaast is er nog een button die jij kan maken, dit is de call-to-action button. Hier zijn verschillende mogelijkheden, zo kan je mensen een video laten bekijken, in laten schrijven voor een nieuwsbrief of door laten sturen naar de website. De mogelijkheden zijn oneindig! Bedenk alleen goed welke call-to-action jij wilt gebruiken, je kan maar een button aanmaken.
Hoe je een call-to-action button aanmaakt, vind je terug in het artikel ‘Call to action Facebook, zet bezoekers aan tot actie!’
Zie onderstaand het voorbeeld!
Tip 5 | Pas tabbladen aan en kies de juiste volgorde
Facebook geeft jou de mogelijkheid om tabbladen te maken. Deze zijn erg belangrijk omdat hier verschillende mogelijkheden bestaan. Vandaar zijn de tabbladen de vijfde tips van de 27 Facebook bedrijfspagina tips.
Met sjaboblonen en tabbladen kan jij jouw pagina opbouwen zodat hij past bij jouw dienst, service en of aanbod. Facebook schreef er hier alles over.
Er zijn namelijk 9 sjablonen, namelijk voor:
- Diensten
- Onderneming
- Locaties
- Non-profitorganisatie
- Politici
- Restaurants en café’s
- Winkelen
- Video Page
- Standaard
Deze sjablonen geven aan welke tabbladen je kunt gebruiken zodat jouw belangrijkste boodschap van je bedrijf naar voren komt. Heb je bijvoorbeeld een winkel, dan kan je met Facebook een Online Shop toevoegen. Super handig als je nog geen webshop hebt.
Daarnaast ben je altijd nog vrij om de volgorde van de tabbladen te veranderen en eventueel uit te schakelen. Bouw je ideale pagina samen met Facebook Bedrijfspagina.
Tip 6 | Vul alle bedrijfsgegevens aan
Zorg er voor dat alle gegevens zijn ingevuld onder het ‘info’ tabblad. Hoe meer informatie jij deelt hoe betrouwbaarder jouw organisatie is. Daarnaast wordt er kort een overzicht weergegeven aan de linkerkant.
Tip 8 | Studio voor Makers
Facebook wordt steeds belangrijker binnen de Online Marketing. De tools die ze aanbieden en ontwikkelen kunnen jouw bedrijf naar het volgende niveau tillen. Video is hierbij een belangrijke speler! En Facebook laat dit dan ook zien door hulpmiddelen te bieden voor dit medium. Met de nieuwe omgeving Studio voor Makers maken ze het mogelijk om posts in te plannen, te publiceren en statistieken in te zien. De optie vind je bovenin het menu waarbij je gebruikmaakt van Bedrijfsmanager.
Maar er zijn meer voordelen:
- Je kan via Studio voor Makers berichten plaatsen, inplannen en aanpassen
- Prestaties bijhouden door statistieken in de gaten te houden
- Betrokkenheid vergroten door je Postvak IN makkelijker bij te houden
- Inkomsten genereren via Facebook
- Gratis muziek voor video’s
- En nog veel meer..
Tip 8 | Plaats foto’s en video’s op jouw tijdlijn
Foto’s en video’s doen het beter op Facebook dan berichten met alleen tekst. Het is ook bewezen dat foto’s en video’s meer ‘engaging’ zijn. Daarnaast is het ook slim om foto’s en video’s te plaatsen omdat de Facebook apps dan worden gevuld. Deze worden, net als de bedrijfsinformatie, aan de linkerkant weergegeven op de Facebook bedrijfspagina.
Tip 9 | Wissel regelmatig het content type
Het is belangrijk om regelmatig te wisselen van het content type. Wanneer je alleen foto’s en video’s plaatst kan je bereik en betrokkenheid flink dalen. Ondanks dat foto’s beter werken op Facebook heeft het wel een slecht effect op jouw Facebook bedrijfspagina.
Tip 10 | Op een slimme manier leads scoren
Wil jij met Facebook veel leads binnenhalen? Doe dit dan op een slimme manier en wissel regelmatig van content. Zo moet je niet elke dag een bericht op de Facebook bedrijfspagina zetten om leads te bevorderen, denk aan webinars, e-books, downloads en blogberichten.
Post ook regelmatig content voor meer betrokkenheid. Op die manier krijg je meer interactie wat er voor zorgt dat je organisch bereik groter wordt. Hoe groter je organische bereik, hoe beter jouw lead berichten worden weergegeven.
Tip 11 | Plaats belangrijke content in 6-8 regels
Een lang Facebook bericht op een tijdlijn wordt afgekapt, wanneer mensen op de ‘lees meer’ klikken zal het volledige bericht worden weergegeven. Plaats alle belangrijke informatie die Facebook-gebruikers moeten zien in de bovenste 6-8 regels, hier na zal het bericht worden afgekapt door de ‘lees meer-tag’.
Het aantal regels is ook afhankelijk van het aantal enters in een bericht. Het gebruik van enters kan een bericht beter leesbaar maken. Een ‘lees meer-tag’ komt hierdoor op de 6e-8e regel van een bericht. Test dus van tevoren goed waar het bericht wordt afgekapt voordat je het bericht gaat promoten. Een gepromoot bericht kan namelijk niet meer bewerkt worden.
Tip 12 | Plaats berichten op de juiste dag en op de goede tijd
Een belangrijk punt binnen jouw contentstrategie is de tijd van het te plaatsen bericht. Een bericht plaatsen wanneer jouw potentiële klanten niet online zijn is natuurlijk niet slim. Je wilt dat zo veel mogelijk mensen het bericht te zien krijgen.
Post meerdere malen op een dag, plaats berichten niet te dicht bij elkaar. Facebook gaat deze berichten groeperen wat er toe leidt dat niet elk bericht goed in de tijdlijn van anderen weergegeven wordt.
Facebook geeft jou de mogelijkheid om te kijken wanneer jouw doelgroep actief is. Het is dus zeker aan te raden om rond deze tijd berichten te posten. Wanneer je bent ingelogd op de bedrijfspagina kies je voor Statistieken. Vervolgens selecteer je in het linkermenu Berichten. Hier verschijnt vervolgens welke dagen en tijden Facebook gebruikers die overeenkomen met jouw doelgroep actief zijn.
Tip 13 | Facebook Pixel installeren voor retargeting
Wil jij jouw potentiële klanten beter in de gaten houden en specifieke berichten met bijvoorbeeld aanbiedingen laten zien? Installeer dan de Facebook Pixel op jouw website. Met de Facebook Pixel kan jij aan de slag met retargeting.
Wat houdt retargeting in?
Met retargeting kan jij jouw websitebezoeker nog een keer in aanraking laten komen op Facebook met een product, service of dienst nadat zij de website hebben verlaten. Een simpel voorbeeld: Iemand heeft vrouwen schoenen bekeken op een website, bekijkt de schoen en twijfelt. Uiteindelijk besluit diegene het niet te kopen en de website af te sluiten.
Wil je meer weten over de Facebook Pixel, lees dan het artikel ‘Wat is een Facebook Pixel?’.
Vervolgens opent hij of zij Facebook, op dat moment wordt er een advertentie weergegeven van schoenen. Dankzij de herinnering gaat hij of zij gelijk terug naar de webwinkel en maakt de bestelling af.
Met de Facebook Pixel kan jij specifieke doelgroepen aanmaken zodat de ROI hoger is omdat alleen potentiële klanten de advertentie te zien krijgen.
Kan je niet wachten om de Facebook Pixel te installeren op jouw website. Lees dan snel het artikel ‘Hoe installeer ik de Facebook Pixel’?
Tip 14 | Bericht aan juiste doelgroep weergeven
Facebook geeft jou de mogelijkheid om uit te kiezen wie het bericht mag zien of wie je kan uitsluiten. Onder het bericht staat een vizier logo weergegeven. Wanneer je de optie selecteert heb je twee tabbladen, namelijk nieuwsoverzichtdoelgroep en doelgroepbeperkingen. Een handige tip van alle Facebook bedrijfspagina tips.
Bij nieuwsoverzichtdoelgroep kies jij uit wie het bericht te zien krijgt. Enige interactie is goed en vergroot het organisch bereik. Als iemand reageert op het bericht zullen haar of zijn Facebook vrienden het bericht ook zien.
Bij doelgroepbeperkingen beperk jij wie het bericht kant zien. De mensen die door jou worden gekozen in doelgroepen kunnen het bericht zien.
Tip 15 | Belangrijkste bericht bovenaan je tijdlijn vastzetten
Zet je belangrijkste bericht vast op je tijdlijn. Dit houdt in dat het bericht bovenaan op de pagina wordt weergegeven. Je kan maar 1 bericht vastzetten, dus bepaal van tevoren goed welke pagina je wilt vastzetten. Denk bijvoorbeeld over een filmpje van jouw bedrijf, nieuwe producten of services. Gebruik het vastgezette bericht om te laten zien waar jij voor staat, wat je aanbiedt of om het merk te versterken.
Smartrepair bijvoorbeeld laat in een carrousel verschillende diensten zien.
Wanneer jij een bericht op je tijdlijn hebt geplaatst en je wilt deze vastzetten klik je op het pijltje in het bericht rechtsboven, vervolgens selecteer je ‘Vastzetten aan bovenkant’. Deze handeling voer je ook uit wanneer je het bericht wilt ‘losmaken’ van het bericht.
Tip 16 | Reageer op berichten onder een tijdlijn bericht
Reageer op berichten van Facebook-gebruikers op jouw tijdlijn. Hiermee creëer je meer interactie en kan je relaties op gaan bouwen. Een persoonlijk berichtje of antwoord terug werkt goed en mensen zullen zich eerder verbonden voelen aan jouw product, merk of dienst.
Tip 17 | Mogelijkheid om privé-berichten te sturen
Facebook geeft Facebook-gebruikers de mogelijkheid om berichten te sturen via Facebook. Velen gebruiken dit als klantenservice waar mensen vragen kunnen stellen. Je kan er voor kiezen om deze optie uit te zetten. Stel jouw voorkeur in bij de instellingen van de bedrijfspagina. Kies Algemeen > Berichten, hier kan je jouw voorkeur invullen.
Het is aan te raden om de berichten mogelijkheid aan te zetten omdat het voor Facebook-gebruikers makkelijker maakt om in contact te komen met een bedrijf. Heb jij echter geen persoon in dienst die snel kan antwoorden, zet de functie dan uit. Laat op jouw Facebook pagina dan een duidelijk e-mailadres zien of een link naar de klantenservice op jouw website.Een handige tip van alle Facebook bedrijfspagina tips, maak in ieder geval duidelijk waar klanten dan moeten zijn voor vragen of meer informatie.
Tip 18 | Optimalisatie dankzij resultaten
Optimaliseer jouw content zodat jij het meeste haalt uit Facebook pagina. Facebook houdt voor jou alle gegevens bij en laat die zien bij Statistieken. Vervolgens kies je in het linkermenu voor Berichten. Hier kan je zien wanneer fans online zijn maar ook welke Berichttypen het beste werken.
Er zijn 3 verschillende Facebook typen, namelijk status, foto en link. Facebook laat zien wat het gemiddelde bereik is en de gemiddelde betrokkenheid. Op basis hier van weet jij welk berichttype het beste werkt voor jouw pagina.
Tip 19 | Betrek het publiek
Hou je niet bezig met het aantal likes op een bericht, ook al is dat heel belangrijk moet je wel content delen wat waardevol is. Post regelmatig vragen wat niet alleen likes genereert maar ook reacties. Nog belangrijker is wanneer het bericht wordt gedeeld, hiermee zal het organische bereik flink stijgen.
Tip 20 | Hou Facebook innovaties bij
Het is belangrijk om Facebook innovaties bij te houden. Is er een nieuwe advertentiemogelijkheid, posttype of iets anders opvallends. Probeer het meteen toe te passen. Op die manier kan jij je onderscheiden van de rest en val je op omdat je innovatief bent.
Tip 21 | Unieke content
Ben jij ook actief op andere social media kanalen? Zorg er voor dat op elk kanaal unieke content verschijnt. Niks is meer vervelend voor een fan die jou overal volgt maar overal dezelfde informatie te zien krijgt. Uiteindelijk zal hij of zij er voor kiezen om je niet overal te volgen, dat is jammer want hierdoor kan jij volgers op social media kanalen verliezen.
Tip 22 | Schrijf grammaticaal goed
Niks is vervelender dan een tekst te lezen dat niet lekker leesbaar is. Zorg er daarom voor dat een tekst correct geschreven is. Een schrijffout is niet erg, dat is menselijk en maak het persoonlijk. Maar staan er te veel schrijffouten in waardoor het bericht niet lekker leesbaar is, pas het dan snel aan!
Tip 23 | Maak gebruik van Facebook advertenties
Wanneer je niet bereidt bent om te adverteren is jouw aanwezigheid op Facebook gedoemd. Hoe meer jij investeert in Facebook, hoe meer jij er uit haalt. Facebook helpt jou hier bij met de resultaten van de advertentie. Op basis van deze informatie kan jij een advertentie optimaliseren zodat jij nog meer uit een advertentie kan halen en het rendement van een advertentie op Facebook kan verhogen.
Alle gegevens van een advertentie kan je terug vinden in Power Editor of Advertentiebeheer.
Tip 24 | Posts promoten
Het is zeker aan te raden om elk bericht die jij plaatst op Facebook te promoten. Hierdoor wordt het bereik groter wat er voor zorgt dat meer mensen het bericht te zien krijgen. Het promoten van een bericht kan al vanaf 1 euro. En hier geldt hetzelfde, hoe meer je investeert, hoe meer jij er uit kan halen. Zo wordt je bereik groter wanneer je het bericht voor meer geld promoot.
Tip 25 | Creëer je eigen content
Heb jij even geen contentinspiratie? Maak dan je eigen content, bijvoorbeeld je eigen quotes. Een quote maken is niet zo heel moeilijk, zet een zin tussen aanhalingstekens en zet er een mooie achtergrond achter. Plaats vervolgens het plaatje op je tijdlijn en kijk wat de reacties zijn. Quotes werken nou eenmaal goed, mensen herkennen zich er snel in waardoor zij het bericht gaan liken, op het bericht gaan reageren of het bericht gaan delen. Al met al is het creëren van je eigen content een goede manier om snel aan meer content te komen.
Wil je het bericht promoten, hou dan rekening met de 20%-regel van Facebook. Een afbeelding mag namelijk maar uit 20% tekst bestaan wanneer je het bericht wilt promoten. Met behulp van het rasterhulpmiddel kan jij kijken of je de afbeelding kunt promoten.
Tip 26 | Plan berichten in
Je hoeft niet elke dag bezig te zijn met Facebook om een berichtje te posten. Zo kan jij er voor kiezen om berichten in te plannen. Wanneer jij content klaar hebt liggen voor twee weken kan jij het in gaan plannen.
Ga naar je tijdlijn om een bericht op te maken. Klik vervolgens op het pijltje rechts naast de knop Publiceren. Kies hier uit de optie Inplannen, geef de post vervolgens een dag en een tijd wanneer het gepubliceerd mag worden.
Tip 27 | Content inspiratie
Ben jij bezig met het creëren van Facebook content maar heb je geen idee waar je over zou moeten schrijven. Lees dan de 103 content inspiratietips voor het schrijven van content voor e-mail, social media en blogs hier.
Succes met het opzetten van je bedrijfspagina! Met deze tips kom je al een heel eind. Kijk verder op onze blog voor meer blogartikelen over adverteren op Facebook en meer informatie over de Facebook Pixel.