Facebook Pixel

15 feb Facebook Pixel

De Facebook Pixel is een code die bijhoudt welke pagina’s jouw websitebezoeker bekijkt. Met de gegevens van de Facebook Pixel kun jij verschillende acties ondernemen met jouw online marketing. Remarketing is namelijk een effectieve manier van adverteren, want je brengt opnieuw iets onder de aandacht bij iemand die hier eerder al interesse in heeft getoond.

Er is enorm veel te lezen over de Facebook Pixel. Wij hebben alles voor jou samengevat in 1 duidelijk en uitgebreid artikel. Na het lezen van dit artikel weet jij wat je met de date van de Facebook Pixel kan doen, hoe je meer likes kan krijgen, hoe jij jouw doelgroep kunt bereiken en hoe je gelijk aan de slag kan.

De mogelijkheden waarvoor jij de Facebook Pixel kan inzetten zijn enorm. Wij zetten de belangrijkste op een rij en werken deze uit in dit artikel.

  1. Remarketing met de Facebook Pixel.
  2. Bijhouden hoeveel verkopen of registraties er zijn (conversietracking).
  3. Optimaliseren en verbeteren van websitepagina’s.
  4. Hoe jij de Pixel installeert op jouw website
  5. Wat de voordelen van de Facebook Pixel zijn

Houd je doelgroep dus goed in de gaten en zet de Facebook Pixelcode vandaag nog op jouw website!

1 | Remarketing met de Facebook Pixel

Remarketing zorgt ervoor dat jouw websitebezoeker nog een keer in aanraking komt met jouw product, service of dienst, nadat zij de website hebben afgesloten.

Een heel simpel voorbeeld is:

Iemand heeft een podcast pagina bekeken op de website van Studio Maestro. Hij leest hier een blogbericht en sluit daarna de website.

Op Facebook laten wij vervolgens een podcast cursus advertentie zien aan deze website bezoeker. Zo wordt hij mogelijk getriggerd om verder te gaan met podcasting. Hij was immers al geïnteresseerd, anders had hij het blogbericht niet gelezen.

Voorbeeld van remarketing zie je ook in deze visual :

FB-pixel---retargeting

giveawayTIP! Download onze Facebook bedrijfspagina checklist zodat jij geen klanten meer misloopt die jouw pagina bezoeken…. Download hier gratis de bedrijfspagina checklist.

Is jouw bedrijfspagina wel goed ingericht? Is het voor potentiële klanten duidelijk waar je ze mee kunt helpen? Het is heel belangrijk om deze bezoekers op de juiste manier te verwelkomen.

2 | Verkopen en registraties bijhouden

De Facebook Pixel maakt het mogelijk om verkopen bij te houden, namelijk met de aangepaste conversie. Op die manier kan je gericht adverteren en zien hoeveel verkopen of leads een advertentie oplevert.

Een conversie kun je zien als een actie van jouw websitebezoeker. Het is het gewenste resultaat dat je wilt bereiken met jouw advertentie. Deze doelen moeten goed ingericht zijn. Zo kan je voor elke advertentie een ander doel hebben, namelijk:

  • Het aanvragen van een e-book.
  • Afrekenen van het winkelwagentje.
  • Aanvragen van een strategiesessie.
  • Inschrijving voor een nieuwsbrief.
  • En nog veel meer..

Met deze informatie weet jij precies op welke pagina jouw websitebezoeker is geëindigd. Vervolgens kan jij met deze informatie een advertentie weergeven aan deze websitebezoeker. Op die manier wordt een advertentie alleen weergegeven aan geïnteresseerde klanten.

Dit is een vorm van remarketing wat eerder in dit artikel is besproken. Het product, de service of dienst wordt opnieuw onder de aandacht gebracht bij de websitebezoeker.

Simpele voorbeelden van persoonlijke advertenties zijn :

  • Een Facebook advertentie met een e-book download waar jij jouw potentiële klant overtuigt, nadat degene jouw homepage heeft bezocht.
  • Een Facebook advertentie waar jij een klant met keuzestress overtuigt om alsnog een contactformulier in te vullen, het winkelwagentje af te rekenen, zich te registreren voor een online cursus of een andere conversie. Laat degene teruggaan naar het punt waar hij/zij de interesse even kwijt was en de website verliet.

website

Ter illustratie

Met Facebook Pixel ontstaan er verschillende mogelijkheden om jouw websitebezoeker weer in contact te laten komen met jouw producten, services of diensten.

Het volgende voorbeeld laat zien wat er mogelijk is:

Optie 1

“Sanne is op zoek naar een goede loopbaancoach en oriënteert zich altijd op het internet.

Ze komt op een website van een coach in de buurt en kijkt rond op deze website. Zo ziet zij dat er coaches zijn die haar kunnen helpen bij haar loopbaan of levensstijl. Op dat moment is ze gemotiveerd om met de coach uit de buurt aan de slag te gaan.

Ze wil dus snel een introductiegesprek aanvragen. Ze komt terecht bij het contactformulier, maar twijfelt en vraagt zich af of ze het eigenlijk wel nodig heeft en klikt de pagina weg.

Vervolgens opent zij haar Facebook en ziet ze een advertentie van de website die zij eerder heeft bezocht. Hier ziet ze een e-book download ‘23 redenen waarom JIJ met een coach aan de slag moet gaan’.

Ze is benieuwd, klikt op de advertentie en vult haar gegevens in. Na het lezen twijfelt ze niet meer en wil ze gelijk aan de slag gaan. Ze vraagt een introductiegesprek aan.”

De advertentie wordt op het goede moment weergegeven dankzij de Facebook Pixel. Op het moment dat Sanne de pagina verlaat, wordt er een cookie of pixel geplaatst die onthoudt waar zij de website verliet, namelijk op de pagina om een introductiegesprek aan te vragen.

NOTE: Voor verschillende pagina’s kunnen er aangepaste conversie-pixels aangemaakt worden, erg handig wanneer jij meerdere producten hebt op jouw website.

Omdat Sanne de website sloot bij het contactformulier kan er een passende advertentie worden weergegeven. In dit geval overtuigt de advertentie met het e-book haar om alsnog een introductiegesprek aan te vragen.

Optie 2

“Sanne heeft na lang twijfelen een introductiegesprek aangevraagd om aan de slag te gaan met een loopbaancoach. Ze zag echter dat het coachingsbureau ook meerdere coaches in dienst heeft die haar kunnen helpen bij een gezonde levensstijl.

Hier was zij al enige tijd naar op zoek en dus bekijkt ze de pagina’s van deze service van de coach.

Vervolgens komt zij op Facebook en ziet zij een advertentie met een e-book download : ‘52 redenen waarom een gezonde levensstijl zo belangrijk is!’

Ze is nieuwsgierig en vraagt het e-book aan. Vervolgens heb jij haar gegevens en is Sanne geïnformeerd over de mogelijkheden bij het coachingsbureau.”

Met de aangepaste conversie-pixel wordt onthouden dat Sanne ook geïnteresseerd is in, bijvoorbeeld, een gezonde levensstijl coach. Op basis van deze informatie kan er op Facebook een passende advertentie worden weergegeven, namelijk een advertentie met een e-book. Het e-book kan haar vervolgens overtuigen om ook met een lifestyle coach aan het werk te gaan.

Wanneer dit niet gebeurt, heb jij wel de contactgegevens van een potentiële klant die jij kan bereiken wanneer zij geïnteresseerd is.

Een aangepaste conversie-pixel van Facebook houdt dus goed in de gaten welke weg een websitebezoeker aflegt. Zo gaat Facebook voor jou op zoek naar de beste doelgroep en op die manier krijgt jouw potentiële klant gerichte advertenties te zien.

giveawayTIP! Download onze Facebook bedrijfspagina checklist zodat jij geen klanten meer misloopt die jouw pagina bezoeken…. Download hier gratis de bedrijfspagina checklist.

Is jouw bedrijfspagina wel goed ingericht? Is het voor potentiële klanten duidelijk waar je ze mee kunt helpen? Het is heel belangrijk om deze bezoekers op de juiste manier te verwelkomen.

Aangepaste conversies versus standaardgebeurtenissen

Misschien heb je ze wel voorbij zien komen, de standaardgebeurtenissen die in de code geïnstalleerd moeten worden op een specifieke pagina. Met deze standaardgebeurtenissen kan jij specifieke acties van de websitebezoeker volgen. Dit geldt ook voor de aangepaste conversies.

Maar wat is het verschil?

Standaardgebeurtenissen hebben dezelfde functie als aangepaste conversies, echter zijn deze lastiger aan te maken. Een standaardgebeurtenis moet binnen de Facebook Pixel code aangepast worden. Er zijn 9 standaardgebeurtenissen die in de code geplaatst kunnen worden. Achter elke pagina moet dus een andere code geïnstalleerd worden.

Wanneer je een aangepaste conversie aanmaakt, is er geen sprake van codes die nog geïnstalleerd moeten worden achter een pagina. Hierdoor is het eenvoudiger om jouw bezoeker te volgen met een aangepaste conversie. Je maakt gebruik van URL-regels wat sneller en makkelijker in te stellen is.

Hoe maak ik een aangepaste conversie?

Allereerst is het belangrijk dat je toegang hebt tot het advertentiebeheer van de Facebook pagina. Kan jij in advertentiebeheer en is de Facebook Pixelcode geïnstalleerd? Volg dan deze stappen :

  1. Open Advertentiebeheer en klik op Hulpprogramma’s > Aangepaste conversies.
  2. Klik op de button Aangepaste conversie maken. Er verschijnt een pop-up.
  3. Voeg hier de URL toe (of een gedeelte ervan).
  4. Selecteer vervolgens een categorie. Staat jouw categorie er niet tussen? Kies dan de categorie die het beste bij de pagina, URL of gedeelte van de URL past.

LET OP! Je kan de URL niet aanpassen dus zorg ervoor dat je het juiste invult.

  1. Geef de aangepaste conversie een naam en beschrijving.
  2. Mocht er een conversiewaarde van toepassing zijn, voeg deze dan toe. Wanneer dit is gebeurd, kan je op langere termijn het rendement van de uitgaven van de advertenties terugzien.
  3. Klik op Maken > Klaar
  4. Vervolgens kan jij een advertentie maken met de doelstelling waarvoor jij de aangepaste conversie hebt gemaakt. Kies dan ook de juiste advertentiedoelstelling. Daarna kan je de Pixelcode met aangepaste conversie selecteren.

URL bevat of URL is gelijk aan

Wanneer je een aangepaste conversie aanmaakt, zijn er verschillende opties om een URL in te voeren. Als je specifiek een pagina in de gaten wilt houden, kies dan URL bevat. Hier moet je dan de hele domeinnaam invoeren, dus ook ‘www’. Het is niet nodig om http/https in te voeren.

VOORBEELD 1 : Verkoop jij iPhones en wil jij de gehele doelgroep in kaart brengen die op jouw site verschillende iPhone pagina’s bekijkt? Kies dan voor URL bevat en vul vervolgens iPhone in. Alle URL’s van jouw website waar iPhone in is vermeld, worden op dat moment bijgehouden.

VOORBEELD 2 : URL bevat kan nog specifieker in kaart worden gebracht. Verkoop jij kleding aan mannen, vrouwen en kinderen en wil jij de doelgroep van kinderschoenen in de gaten houden? Kies dan voor URL bevat kindercollectie/schoenen/. Je kan het zo gek niet bedenken of Facebook houdt het bij.

Wanneer je een aangepaste conversie hebt aangemaakt en Facebook langzaam data verzamelt, kan je er over nadenken wat je met deze informatie gaat doen. Je kan mensen retargeten met een advertentie van jouw diensten en producten, maar je kan ook remarketing inzetten voor meer pagina-likes.

Hier is het belangrijk dat je de like-advertentie aan de juiste mensen laat zien. Je kan op Facebook een advertentie maken voor meer likes, maar wanneer niemand jou kent, is er slechts een kleine kans dat geïnteresseerden jouw pagina gaan liken.

Om dit te illustreren een mooi voorbeeld:

Jij zit op een feestje en je bent sokkenverkoper, je loopt naar een groepje en roept ‘Ik heb nu 2 sokken in de aanbieding’. Waarschijnlijk toont niemand interesse want ze kennen je nog niet.

Dit geldt ook op Facebook, je moet niet schreeuwen met aanbiedingen, jouw services of producten. Allereerst willen zij jou beter leren kennen, voordat ze informatie op gaan vragen of een sale genereren.

Benader dus personen die al eerder kennis hebben gemaakt, denk aan Facebook gebruikers die jouw website eerder hebben bezocht. Zij tonen interesse dus een grotere kans dat zij jouw pagina eerder leuk gaan vinden. Het is hiervoor belangrijk dat er een doelgroep wordt opgezet voor deze advertentie met de data die je met de Facebook Pixel hebt verzameld.

Volg de volgende stappen om met de data van de Facebook Pixel een doelgroep aan te maken:

Stap 1 | Maak een doelgroep aan

Ga naar het advertentieaccount en kies in de navigatiebalk ‘Hulpprogramma’s’ > ‘Doelgroepen’. Kies vervolgens de blauwe button ‘Doelgroep maken’.

Er zijn drie soorten doelgroepen, namelijk een aangepaste, vergelijkbare en opgeslagen doelgroep. Voor retargeting selecteer je ‘Aangepaste doelgroep’.

Stap 2 | Kies het type doelgroep dat je op Facebook wilt maken

Deze doelgroep maken wij om websitebezoekers een advertentie te laten zien met de vraag of zij de pagina willen liken. Kies bij stap 2 (type doelgroep) voor ‘Websiteverkeer’.

Stap 3 | Doelgroep maken

Je krijg een pop-up waar je de gegevens van de doelgroep in kunt zetten. Hiervoor is het nodig dat de Facebook Pixel is geïnstalleerd. Dit is hier ook weergegeven. Vervolgens kan je bij websiteverkeer aangeven of je bezoekers, die een specifieke pagina hebben bezocht, wilt targeten of de hele website. Voor meer likers is ‘Iedereen die je website bezoekt’ een goede optie. Selecteer daarnaast wie in deze doelgroep mag zitten, denk aan de periode. Wanneer een Facebook gebruiker jouw website heeft bezocht kan hij een aantal dagen in de doelgroep zitten. Je kan tot maximaal 30 dagen een websitebezoeker in jouw doelgroep houden. Bij bijvoorbeeld 14 dagen zal degene die jouw website heeft bezocht uit de doelgroep gezet worden, de advertentie wordt dan niet meer weergegeven aan deze persoon.

Stap 4 | Doelgroep klaar

Wanneer jij alle gegevens hebt ingevuld is de doelgroep klaar. Je kan er alleen niet meteen mee aan de slag. Een doelgroep moet namelijk 20 personen bevatten om gebruikt te worden voor advertenties. Het kan dus een aantal minuten duren voordat 20 Facebook gebruikers jouw website hebben bezocht. wanneer het statusbolletje groen is, kan je deze doelgroep selecteren voor een advertentie.

Stap 5 | Advertentie opzetten

Selecteer de doelgroep en kies de button ‘Advertentie maken’. Automatisch wordt jouw advertentieaccount geopend en kan je een advertentie op gaan zetten.

Stap 6 | Campagne selecteren

Meer likes op Facebook is mogelijk met 1 campagnedoelstelling, selecteer ‘Je pagina promoten’.

Stap 7 | Bepaal de doelgroep en budget

In de advertentieset bepaal je de doelgroep en het budget. De doelgroep staat als het goed is al geselecteerd wanneer je vanuit doelgroepen de advertentie hebt opgemaakt. Vervolgens bepaal je hoeveel je wilt uitgeven en kies je eventueel een einddatum.

Stap 8 | Maak de advertentie op

Bij het opmaken van de advertentie kan je een foto selecteren en een begeleidende tekst schrijven.

De advertentie om je pagina te promoten is erg handig. Er bevindt zich een button waar Facebook gebruikers de pagina snel kunnen liken. Zo hoeven zij niet per se eerst naar de Facebook pagina te gaan om deze te liken.

Stap 9 | Meer likes Facebook!

Houd de resultaten van de advertentie goed in de gaten voor meer likes Facebook. Zie je dat het niet veel likes oplevert, verander dan de tekst of de afbeelding en ga door totdat de advertentie het gewenste resultaat behaalt.

giveawayTIP! Download onze Facebook bedrijfspagina checklist zodat jij geen klanten meer misloopt die jouw pagina bezoeken…. Download hier gratis de bedrijfspagina checklist.

Is jouw bedrijfspagina wel goed ingericht? Is het voor potentiële klanten duidelijk waar je ze mee kunt helpen? Het is heel belangrijk om deze bezoekers op de juiste manier te verwelkomen.

3 | Optimaliseren en verbeteren van websitepagina’s

Met de aangepaste conversie-pixel heb jij voldoende informatie om pagina’s van jouw website te verbeteren en te optimaliseren. De Facebook Pixel geeft jou een overzicht van verschillende website-URL’s. Hier kan je zien welke pagina’s vaak bezocht worden en welke niet. Op basis van deze informatie kan jij verschillende conclusies trekken en punten opstellen waar jouw pagina het beste verbeterd kan worden.

Een aantal verbeterpunten kunnen zijn:

  • Call-to-action verduidelijken.
  • Contactformulier simpel houden.
  • Een duidelijk winkelwagen proces.

Call-to-action verduidelijken

Een veelbezochte pagina is de ebook download pagina. Alleen in de resultaten zie je dat het ebook niet regelmatig aangevraagd wordt. Het kan zijn dat de call-to-action niet duidelijk genoeg of slecht vindbaar is, waardoor ebook aanvragen uitgesloten blijven.

Contactformulier simpel houden

De pagina met het contactformulier wordt regelmatig bezocht. Er worden echter maar weinig contactformulieren ingevuld. Misschien zijn er te veel velden die een bezoeker verplicht in moet vullen. Vraag daarom alleen het nodige. Een e-mailadres en de naam zijn in principe al voldoende.

Een duidelijk winkelwagen proces

Bij een webwinkel zijn veel punten belangrijk, denk aan levertijden, bezorgkosten, betaalmogelijkheden en de service. Wanneer de betaalpagina met het af te rekenen winkelwagentje regelmatig wordt bezocht maar niet wordt afgerekend, blijven orders uit.

Kijk dan goed of er voldoende betaalmogelijkheden zijn, de levertijden duidelijk worden weergegeven, met welk postorderbedrijf het pakket wordt verzonden, eventuele bezorgkosten en ga zo maar door. Wanneer het bestelproces duidelijk is voor de klant is het hoogstwaarschijnlijk makkelijker voor de klant om een keuze te maken en vervolgens het winkelwagentje ook af te rekenen.

4 | Hoe je de Facebook Pixel kunt installeren

Hoe installeer ik de Facebook Pixel op mijn WordPress website

Heb je een WordPress pagina en wil je graag gebruik maken van Facebook retargeting via de Facebook pixel? Dan ben je op de goede plek bij dit artikel. Hier leggen wij namelijk uit hoe jij de Facebook pixel installeert voor WordPress.

Wat heb je nodig? :

Wanneer je de inloggegevens hebt van Facebook en WordPress kan je aan de slag. Je zult namelijk moeten inloggen met beide accounts. We beginnen bij het Facebook Advertentieaccount.

1. Log in en klik op Hulpprogramma’s en vervolgens op Pixels
2. Ga naar ‘Een Pixel maken’ en kies een naam voor je pixel.
Let wel op, je kunt per account maar één pixel aanmaken dus kies een generieke naam voor je pixel.
3. Accepteer de voorwaarden en klik op ‘Pixel maken’.

Na het aanmaken van je pixel krijg je de JavaScript-code die je zo meteen nodig hebt. Sla deze code ergens op, kopieer de code naar je klembord of laat dit tabblad open staan in je browser zodat je later gemakkelijk toegang hebt tot de code.

Tijd om de pixel in WordPress te zetten!

Waar je voorheen nog per afzonderlijke pagina de code moest plaatsen, is dit met de nieuwste variant van de Facebook Pixel-code niet nodig. Je moet echter wel bij de bestanden van WordPress kunnen. Je moet namelijk opzoek naar het bestandje dat de header van jouw website maakt. Omdat de header op iedere pagina wordt ingeladen op jouw website, kun je op deze manier erg gemakkelijk je pixel in één keer op al je pagina’s krijgen.

Facebook Pixel WordPress

Facebook Pixel WordPress

1. In je WordPress bestanden ga je opzoek naar het bestand header.php. Dit bestand vind je meestal onder wp-content/themes/jouwthema waarbij je jouw thema moet vervangen door de naam van het thema dat je gebruikt voor je WordPress website.
Eventueel kan je het ook in de ‘editor’ aanpassen. Ga dan naar Weergave > Editor.
2. Als het goed is vind je in deze map het bestand header.php. Scroll helemaal naar beneden tot je de tag ziet staan. Net boven deze tag [ ] plaats je de JavaScript-code die je van Facebook hebt gekregen.
Of, wanneer je via Editor gaat bewerken, kies je het header.php bestand.
3. Gefeliciteerd, je hebt nu de Facebook Pixel code geïnstalleerd op je WordPress website!

Hoe installeer ik de Facebook Pixel op mijn Joomla website

Met een Facebook Pixel kun je gemakkelijk bezoekers van jouw website retargeten op Facebook. Heb jij een Joomla website en wil je graag de Facebook Pixel op je website installeren maar weet je niet hoe? Dan ben je hier aan het juiste adres. Wij leggen je uit hoe jij de pixel op jouw website krijgt (hint: het is eigenlijk best wel makkelijk!).

Wat heb je nodig? :

Wanneer je ingelogd bent kan je aan de slag!

Log in op het advertentieaccount van je Facebook-pagina. Op deze website verkrijg je de code die je straks op je Joomla pagina moet zetten. Lees hier hoe je een Facebook Pixel moet maken. Na het maken van de Facebook Pixel-code ben je al halverwege om jouw Pixel op de Joomla website te krijgen.

Je hebt de pixel gecreëerd en nu is het tijd om de pixel te plaatsen.

1. Ga naar je mappenstructuur van Joomla op je server.
2. Ga vervolgens naar libraries\joomla\document\html\renderer en open het bestandje head.php. Hier kun je de header van je website aanpassen en dat is precies waar je de Facebook pixel moet plaatsen.
3. Scrol in het bestandje helemaal naar beneden. Hier vindt je de -tag. Ga met je cursur voor deze tag staan en druk op enter. In de lege regel de je zojuist hebt gemaakt plak de code die je van Facebook hebt gekregen en sla het bestand op.

Facebook Pixel Joomla

Facebook Pixel Joomla

Geloof het of niet, maar dat was het al! Je hebt zojuist de Facebook pixel op je website geïnstalleerd. Vanaf nu kun je dus remarketing toe gaan passen, bijhouden hoeveel verkopen of registraties er zijn en advertenties optimaliseren en verbeteren!

Hoe installeer ik de Facebook Pixel op mijn Drupal website

Met de Facebook Pixel zijn de mogelijkheden oneindig, zo kan je retargeting uitvoeren, conversietracking, advertenties optimaliseren en nog veel meer. Wil jij de Facebook Pixel installeren op jouw Drupal website? Volg dan de stappen!

Facebook Pixel DrupalHet installeren van de Facebook Pixel code is niet ingewikkeld, schakel hulp in van een webbouwer wanneer het niet lukt.

Je hebt het volgende nodig :

Stap 1 : Ga naar de Facebook Business website en log in op je advertentieaccount.

Stap 2 : Maak een Facebook Pixelcode wanneer je deze nog niet hebt. Hoe dat moet leggen wij uit in het artikel ‘hoe installeer ik de Facebook Pixel?‘.

Stap 3 : Tijd om in de code van je website te duiken. Gelukkig klinkt dit een stuk moeilijker dan het is. Ga naar de server waarop je Drupal website staat en zoek naar het bestand html.tpl.php. In dit bestand vind je de header van je website. Scrol naar benenden tot je bij de tag [] uit komt. Zet je cursor voor de tag en druk op enter om een witregel boven de tag te creëren.

Stap 4 : In deze witregel plak je de code die je van Facebook hebt gekregen voor je Pixel. Zodra je de code in je header hebt geplakt kun je het bestand opslaan en afsluiten.

Je Facebook pixel is nu geïnstalleerd!

Vanaf nu kun je mensen op facebook een reclame laten zien wanneer ze jouw website bezocht hebben. Facebook retargeting wordt hierdoor dus mogelijk. Een unieke kans om meer klanten te verweven!

giveawayTIP! Download onze Facebook bedrijfspagina checklist zodat jij geen klanten meer misloopt die jouw pagina bezoeken…. Download hier gratis de bedrijfspagina checklist.

Is jouw bedrijfspagina wel goed ingericht? Is het voor potentiële klanten duidelijk waar je ze mee kunt helpen? Het is heel belangrijk om deze bezoekers op de juiste manier te verwelkomen.

Hoe pas ik website bestanden aan op mijn website server?

Wanneer je WordPress, Joomla, Drupal of een ander CMS (Content Management System) op je website hebt staan, heb je misschien niet eens door dat je website eigenlijk bestaat uit allerlei mappen en bestandjes. Vaak hoef je je hier ook geen zorgen over te maken, in de back-end van je website kun je immers alles doen wat je wilt. Toch kan het ooit nodig zijn om bij de bestanden van je website te komen. Dit kun je op twee manieren doen, met een plug-in of via FileZilla (of een vergelijkbaar programma). We leggen je beide manieren uit.

Met een plug-in de bestanden op je website server aanpassen

Hieronder vind je de download links voor plug-ins die je kunt gebruiken om vanuit je browser bij je bestanden op je server te komen en deze aan te passen.

Installeer de juiste plug-in voor je CMS. Vervolgens kun je vanuit deze plug-in bij je bestanden.

Met FileZilla de bestanden op je website server aanpassen

FileZilla is een programma dat vergelijkbaar is met bovenstaande plug-ins. Het voordeel van FileZilla boven deze plug-ins is dat je geen plug-in hoeft te installeren (waardoor je website trager kan worden) en dat je een duidelijk programma hebt met brede support dat gewoon goed werkt! Onze voorkeur gaat uit naar FileZilla omdat het ook erg gemakkelijk is om meerdere website in één programma te openen. Hierdoor hoef je niet steeds naar een andere website te gaan als je bij de server van een andere website wil.

Stap 1. Download FileZilla

Download FileZilla en volg de instructies in de installatie van het programma.

Stap 2. Verzamel de juiste gegevens

Om je FTP verbinding op te zetten heb je het IP adres nodig van je website server. Vaak kun je dit vinden op de website waarbij jij je website host. Verder heb je de inloggegevens nodig waarmee je normaal op de back-end van je website inlogt.

Stap 3. Quickconnect je FTP

Open FileZilla en vul boven in de balk je host, gebruikersnaam, wachtwoord en poort in. Je host is het IP-adres, gebruikersnaam en wachtwoord zijn de gebruikersnaam en wachtwoord van je back-end en de poort is ‘21’. Vervolgens klik je op Quicconnect en je hebt nu een verbinding met je server.

FileZilla snelverbinden

Stap 4. Pas je bestanden aan

Nu je de verbinding met je server hebt opgezet, kun je je bestanden gaan aanpassen. In het linker scherm zie je de bestanden van je PC en rechts zie je de bestanden op je server. Je kunt bestanden van je server op je PC zetten en vice versa. Zo kun je ook aanpassingen maken in huidige bestanden.

FileZilla bestanden op je website server aanpassen

Heb je nog vragen over het installeren van de Facebook Pixel? Stuur een mailtje naar de Maestro’s via contact@studiomaestro.nl. Wij helpen u graag verder!

5 | Voordelen Facebook Pixel

1 | Het aantal Facebook gebruikers blijft stijgen!

Facebook blijft populair onder de Nederlanders. In 2015 zaten er 9,4 miljoen gebruikers op. Meer dan de helft van alle Nederlanders zit dus op Facebook. Hiervan gebruiken 6,6 miljoen Nederlanders Facebook dagelijks, dit houdt in dat zij dagelijks minimaal 1 keer op hun tijdlijn kijken. Dit is meer dan de helft! Facebook blijft dus een interessant middel om op te adverteren! Dus als jouw potentiële klant hier niet tussen zit, weet ik het ook niet meer..

2 | Iedere leeftijdscategorie is actief op Facebook

Op Facebook zitten talloze leeftijdscategorieën. Dus wie denkt dat Facebook niet voor jongeren, adolescenten of ouderen is, heeft het flink mis! De leeftijdscategorieën 20 t/m 39 jaar, 40 t/m 64 jaar, 65 t/m 79 jaar en 80 jaar en ouder zijn in 2015 toegenomen met gemiddeld 12%. Het gebruik van Facebook groeit in Nederland dus nog altijd door. Of je nou rollators verkoopt aan een wat oudere doelgroep of kleding aan een jongere doelgroep, op Facebook zit vrijwel iedereen!

3 | Meer inzicht in je doelgroep

Met Facebook Pixel krijg je meer inzicht in jouw doelgroep. Zo kan jij conversies op meerdere apparaten meten. Op die manier zie jij hoe klanten meerdere apparaten gebruiken, voordat zij een conversie uitvoeren. Door jouw doelgroep beter te leren kennen, kan je een band en een lange termijn relatie met deze klanten opbouwen. Op die manier kan jij op een langere termijn meer sales genereren.

4 | Eenvoudig op te zetten met 1 code!

Een Facebook Pixel is eenvoudig op te zetten. Het is namelijk een JavaScript-code die op jouw website geplaatst moet worden. Dit klinkt misschien allemaal heel technisch, maar simpelweg is het een stuk tekst die in een bepaald bronbestand geplakt moet worden.

Als je niet goed weet hoe je dit moet doen, kan je het vragen aan jouw website-bouwer. De Facebook Pixel code moet namelijk in de broncode van de header worden geplaatst. Dit klinkt misschien heel lastig, maar is in nog geen 15 minuten geregeld!

5 | Alleen geïnteresseerde mensen zien jouw advertentie

Een van de voordelen van de Facebook Pixel is dat alleen geïnteresseerde personen, die eerder op jouw website zijn geweest, de advertentie kunnen zien. Zo houdt Facebook in de gaten welke Facebook-gebruiker een pixel heeft na het bezoeken van jouw website.

Daarnaast kan je ook een doelgroep maken met dezelfde insteek als jouw huidige websitebezoekers, welke door Facebook wordt samengesteld. Deze doelgroep wordt ook wel ‘look-a-like’ genoemd. Erg handig wanneer jij nieuwe klanten in contact wil brengen met jouw producten en services.

6 | ROI is groter dan bij een normale advertentie

Het ‘Return on Investment’ is bij Facebook Pixel groter dan bij een andere campagne. Dit komt omdat er gericht geadverteerd wordt op specifieke doelgroepen die aangemaakt zijn met behulp van de Facebook Pixel (zie voordeel #5).

Door een advertentie aan alleen potentiële klanten te laten zien, zal de ROI groter zijn.

7 | Lagere kosten

Doordat de ROI groter is dan bij een normale campagne zullen de advertentiekosten lager zijn. Omdat er specifiek gericht wordt op potentiële en geïnteresseerde klanten is de kans groter dat er een conversie wordt uitgevoerd.

In verhouding zullen de kosten dan lager zijn. Het budget wat vrijkomt kan weer worden gestoken in de Facebook Pixel om nog meer geïnteresseerde klanten te bereiken.

8 | Advertenties zijn persoonlijk

Wanneer een klant al op jouw website heeft gekeken, is het niet belangrijk om nog een keer te vertellen wat het inhoudt. Als het goed is heeft de klant dit al kunnen zien op de eerste pagina’s van jouw website. Hierdoor kan je de ruimte en het geld van de advertentie gerichter inzetten, ze zijn tenslotte al op jouw website terechtgekomen, dus ze zijn hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd.

Dankzij de Facebook Pixel kan jij ze volgen, de weg zien die zij afleggen en waar ze uiteindelijk ‘vastlopen’ voordat er een conversie wordt verwezenlijkt. Herinner ze er nogmaals aan met een advertentie, die je met behulp van Facebook Pixel hebt opgezet. Een klik op de advertentie kan ze precies verwijzen naar waar ze waren gebleven. Denk aan een niet afgerekend winkelwagentje, opt-in pagina voor jouw e-book en ga zo maar door.

9 | Inzicht in de resultaten

Facebook houdt in een overzicht bij wat de resultaten zijn van de Facebook Pixel. Een grafiek geeft het totale verkeer aan op jouw website. Daarnaast houdt Facebook per URL bij wat het totale verkeer is.

Met deze informatie kan jij jouw strategie aanpassen wanneer er bijvoorbeeld veel verkeer gaat naar een bepaald product, service of dienst. Je krijgt dus dankzij de resultaten veel informatie.

10 | Facebook doet het werk voor jou

Een van de voordelen van de Facebook Pixel is dat Facebook het werk voor jou doet. Het enige wat jij hoeft te doen voor de Facebook Pixel is de pixelcode plaatsen op jouw website. Er zijn twee verschillende codes, namelijk de basiscode en de standaardgebeurteniscode. Het is belangrijk dat de basiscode op elke pagina van je website wordt geplaatst. Op die manier kunnen alle websitebezoekers goed in de gaten gehouden worden.

Vergeten de standaardgebeurteniscode in te stellen? Geen probleem! Met de aangepaste conversie-pixel kan jij ook standaardgebeurtenissen, zoals het bekijken van belangrijke content of het in gang zetten van een betalingsproces, in de gaten houden.

11 | Er kunnen 9 gebeurtenissen geregistreerd worden

Met de 9 gebeurtenissen die geregistreerd kunnen worden, kan jij conversies bijhouden, pagina’s optimaliseren en verschillende doelgroepen opbouwen. Binnen de basiscode zullen deze 9 gebeurtenissen geregistreerd worden. Een deel van de code moet hiervoor aangepast en toegevoegd worden. Het deel wat toegevoegd wordt, noemen we ook wel standaardgebeurtenisgedeelte.

Het is belangrijk dat deze gebeurtenissen goed worden ingedeeld, omdat deze de acties, die mensen ondernemen op jouw website, in de gaten houden. Deze code moet op een aantal pagina’s geplaatst worden. Een websitebezoeker hoeft niet op elke websitepagina  een actie te ondernemen. Plaats de gebeurteniscode dus op de juiste pagina!

12 | De resultaten van jouw belangrijkste pagina

Heb jij een pagina met enorm veel waarde voor jouw website bezoekers? Denk aan productpagina’s, monsterartikelen, landingspagina’s en ga zo maar door. Gebruik dan de standaardgebeurteniscode van de Facebook Pixel, waar jij aangeeft dat de weergave van deze pagina belangrijk is.

Op het moment dat een bezoeker deze pagina bereikt, wordt er een pixel geplaatst. Zo kan jij het totaal aantal weergaven van deze pagina volgen.

13 | Het bijhouden van zoekopdrachten

Facebook houdt voor jou bij welke zoekopdrachten er regelmatig gedaan worden, ook één van de voordelen van Facebook Pixel. Op die manier kan jij bijvoorbeeld in de gaten houden naar welke producten jouw websitebezoekers op jouw website regelmatig zoeken.

Met deze kennis kan jij ervoor kiezen om een actie op te zetten voor de meest gezochte producten, prijzen te verhogen, de productpagina te optimaliseren of iets heel anders. Met deze kennis weet jij de behoeften van jouw potentiële klanten en kan jij hier goed op inspelen.

Je weet immers waar ze regelmatig naar zoeken en waar dus het probleem ligt. Biedt de oplossing!

14 | Welke producten toegevoegd worden aan het winkelwagentje

In één overzicht weten welke producten regelmatig worden toegevoegd aan het winkelwagentje? De Facebook Pixel houdt het bij met een unieke standaardgebeurteniscode. Deze code houdt bij welke artikelen worden toegevoegd aan het winkelwagentje. Het kan namelijk de ‘klik’ registreren als een websitebezoeker op de button ‘toevoegen aan winkelmandje’ klikt.

Op deze manier kan jij de behoeften van jouw potentiële klant in kaart brengen en hier slim op inspelen.

15 | De populairste producten voor het verlanglijstje in kaart brengen

Regelmatig worden producten op een verlanglijstje geplaatst. Op die manier kunnen potentiële klanten in de gaten houden wanneer het in de aanbieding is, bestellen wanneer ze het werkelijk nodig hebben of wellicht hebben ze geen geld om het gelijk te bestellen.

Zorg er dus voor dat er geen twijfels zijn en jouw potentiële klant gewoonweg het product wil hebben. Wanneer jij een overzicht hebt van producten die regelmatig op het verlanglijstje staan, kan jij killer-offers opzetten. Hierdoor zetten jouw potentiële klanten niks meer op het verlanglijstje, maar plaatsen zij direct de producten in het winkelmandje en rekenen deze af. Met de standaardgebeurteniscode kan je de ‘klik’ op de button ‘toevoegen aan verlanglijstje’ in de gaten houden. Zo krijg jij een overzicht van artikelen die regelmatig toegevoegd worden aan het verlanglijstje.

16 | Het bijhouden wanneer de betalingsprocedure van start is gegaan

Altijd al de mensen willen aanspreken die bijna zo ver waren om af te rekenen maar dit toch niet doen? Dit is je kans! Zo bestaat er een gebeurteniscode die de gestarte betalingsprocedures in de gaten houdt. Denk aan de ‘klik’ op de button ‘afrekenen’. De mensen die een betaling willen doen krijgen een pixel code, zodat Facebook bij kan houden wanneer klanten een betaling starten.

giveawayTIP! Download onze Facebook bedrijfspagina checklist zodat jij geen klanten meer misloopt die jouw pagina bezoeken…. Download hier gratis de bedrijfspagina checklist.

Is jouw bedrijfspagina wel goed ingericht? Is het voor potentiële klanten duidelijk waar je ze mee kunt helpen? Het is heel belangrijk om deze bezoekers op de juiste manier te verwelkomen.

17 | Bijhouden wanneer de betalingsgegevens worden toegevoegd

Het kan voorkomen dat mensen klaar zijn om af te rekenen, maar na het invoeren van betalingsgegevens afhaken. Dit kan verschillende oorzaken hebben, denk aan twijfels, geen tijd, niet overtuigd zijn van de website en ga zo maar door. Door een pixel te plaatsen op de landingspagina voor de betalingsgegevens kan jij bijhouden welke mensen het betalingsproces eerder hebben verlaten en de bestelling dus niet hebben afgerond.

Zoals eerder aangegeven kan het verschillende redenen hebben waarom men een betaling niet afrondt. Zoek de oorzaak en speel hier goed op in!

18 | Het bijhouden van aankopen

Altijd al iemand willen hebben die de aankopen of voltooide betalingsprocessen bijhoudt. Facebook is vanaf nu jouw vriend! Facebook gaat namelijk ver en kan dus ook de waarde en munteenheid registreren. Plaats de standaardgebeurteniscode op de bedankpagina van de bestelling en hou aankopen bij!

19 | Leads in de gaten houden

Een lead is simpelweg iemand die interesse toont in jouw producten of diensten. Denk aan een aanvraag voor meer informatie, ebook download, kennismakingsgesprek en nog veel meer.

Met de standaardgebeurteniscode van de Facebook Pixel kan jij een lead in de gaten houden en kan jij zien wanneer iemand interesse toont. Dit is een van de voordelen van de Facebook Pixel. Plaats deze gebeurteniscode dan ook op de pagina met het afsprakenformulier, de download voor het ebook of een andere landingspagina.

20 | Voltooide registraties in een overzicht

Altijd al in de gaten willen houden welke registraties voltooid worden? Plaats dan de standaardgebeurteniscode op de bedankpagina van het afsprakenformulier of de ebook download. Deze mensen laten zien dat zij interesse hebben in jouw producten. Wellicht zijn ze geïnteresseerd in een upsell of meer informatie.

21 | Aangepaste conversie

Wanneer jij geen gebeurtenis hebt geregistreerd bij de Facebook Pixel kan je ervoor kiezen om gebruik te maken van de aangepaste conversie. Na het invoeren van de basiscode kan je een standaardgebeurtenis instellen, zie voordeel 12 tot en met 20. Mocht je de Facebook Pixel al hebben ingesteld, maar ben je helemaal vergeten een standaardgebeurtenis te registreren? Dan is er nog geen reden voor paniek. Met de aangepaste conversies kan jij verschillende gebeurtenissen observeren en met deze kennis pagina’s optimaliseren, conversies in de gaten houden en nog veel meer. De Facebook Pixel biedt dus een tal van mogelijkheden.

21 | Informatie delen

Werk jij samen met een marketingbureau of werkt er iemand binnen jouw bedrijf nauw samen met Facebook? De gegevens die jij krijgt van de Facebook Pixel kan je snel en makkelijk delen. Dit is veel eenvoudiger dan wanneer er een tweede Facebook Pixel geïnstalleerd moet worden. Via de bedrijfsmanager kan jij deze gegevens namelijk delen, zodat jullie deze samen kunnen analyseren en op basis hiervan strategieën op kunnen zetten.

22 | Snel schakelen

Met de Facebook Pixel kan jij snel schakelen. De informatie die je krijgt is altijd up-to-date waardoor jij snel en eenvoudig in kan spelen op de behoeften van jouw potentiële klanten, nadat zij jouw website hebben bezocht. Begin dus snel met het installeren van de Facebook Pixel! En…

  • Maak aangepaste doelgroepen aan van de gegevens van jouw website voor remarketing!
  • Verbeter advertenties waardoor jij meer leads binnenhaalt!
  • Traceer conversies en koppel deze aan advertenties voor meer leads!!

De Facebook Pixel biedt genoeg voordelen, geen reden dus om niet te beginnen met het installeren van de Facebook Pixel. Studio Maestro helpt jou graag. Stuur een e-mail met jouw vraag naar contact@studiomaestro.nl of laat een reactie achter. Houdt daarnaast onze Facebook, Twitter en website in de gaten voor de laatste updates over de Facebook Pixel.