SMP014 : 11 tips om nu te starten met podcasten

11 nov SMP014 : 11 tips om nu te starten met podcasten

Podcasting, het is een van de meest onderschatte internet marketing technieken in Nederland. Er zijn nog weinig ondernemers die podcasting als middel inzetten om hun bedrijf op alle vlakken te laten te groeien. In dit artikel geef ik 11 tips om nu te starten met podcasten. Hopelijk kunnen wij je inspireren om aan de slag te gaan met deze techniek.

Wat is podcasting?
Een podcast kun je vergelijken met een eigen radio show. Via audio deel je waarde met je luisteraars. Dit kun je doen door middel van eigen content of via een interview.

Het is mogelijk om je als luisteraar te abonneren op het podcastkanaal waardoor je wekelijks de nieuwste aflevering binnen krijg via de computer of smartphone.

Populaire platformen om podcasts op te beluisteren zijn de iTunes podcast store & Stitcher voor Android.

Beluister hier de podcast “11 tips om nu te starten met podcasten”

Abonneer je op de Studio Maestro Podcast via : iTunes

#1 “JUST START”

4 jaar geleden ben ik in contact gekomen met podcasting in Amerika. Ik was vanaf het begin razend enthousiast en luisterde meerdere podcast aflevering per week. 2 jaar later heb ik besloten om een eigen microfoon & statief te kopen om deze vervolgens 1,5 jaar te laten verstoffen op mijn bureau. Hoe zonde was dat.

Uiteindelijk heb ik april 2015 besloten te starten met podcasten. Ik kan me nu ook geen bedrijf meer voorstellen zonder podcast. Het heeft mij ondertussen al zoveel opgeleverd.

Ik heb 1,5 jaar lang excuses verzonnen om niet te hoeven beginnen en daarom is tip nummer 1. “Just start”. Hopelijk kunnen de andere 10 tips je inspireren om iets met podcasting te gaan doen.

#2 “GEBRUIK HET ALS DE VOET TUSSEN DE DEUR TECHNIEK”

Het is super eenvoudig om nieuwe connecties te leggen binnen jouw branche. Podcasting opent namelijk deuren. Aangezien de techniek in Nederland nog nieuw is staat iedereen open voor een interviewverzoek.

Ik krijg namelijk heel vaak de vraag. “Is het wel relevant voor mijn branche”. Daarop is het antwoordt altijd ja, podcasting is voor elke branche relevant.

Ik heb nog een leuk verhaal over een kennis die recentelijk is gestart met podcasten. Hij heeft de voet tussen de deur techniek gebruikt om in contact te komen met waardevolle bedrijven in zijn vakgebied. Door een interview uitnodiging via de mail is hij in contact gekomen met een CEO van scheepsbouwbedrijf met meer dan 500 werknemers. Normaal gesproken is het bijna onmogelijk om met de personen om tafel te komen, maar door een simpel mailtje zat hij zo aan tafel. Hoe vet is dat!

#3 “BOUW AAN EEN VASTE GROEP LUISTERAARS”

Luisteraars van jouw podcast kunnen zich abonneren, dat betekent dat het aantal luisteraars per aflevering groter wordt. Dit aantal blijft dus constant oplopen en de impact binnen jouw markt wordt hierdoor steeds groter.

Daarnaast leren luisteraars je beter kennen. Ze nemen je namelijk via de smartphone overal mee naar toe. Je zult merken dat veel luisteraars jouw podcast beluisteren tijdens het autorijden, werk, sporten of stofzuigen ;).

#4 “DOORVRAGEN”

Mocht je interviews willen afnemen met jouw podcast dan is de voorbereiding essentieel.

Toen ik mijn eerste podcast afleveringen had voorbereid had ik netjes 2 a4tjes met vragen voorbereid. Hierdoor was de hele tijd gefocust op deze vragen en was ik niet echt aanwezig in het gesprek. Daardoor was ik niet aan het doorvragen op antwoorden, omdat ik steeds terugviel op de vragen die van te voren had opgesteld.

Tegenwoordig heb ik 5 globale vragen en probeer ik op elk antwoord door te vragen. Het echte goud zit namelijk in vragen die je kunt stellen op antwoorden die gegeven worden.

#5 “BOUW AAN JE AUTORITEIT”

Met podcasting kun je heel eenvoudig aan je autoriteit werken. Ik heb ondertussen interviews gehad met Eelco de Boer, Anne Raaymakers en heb interviews in de planning staan met Aartjan van Erkel en Zarayda Groenhart.

Gezien worden met de grote spelers in mijn markt is super positief. Eelco de Boer doet zelf hetzelfde. Op zijn bedrijfspagina zie je Eelco op de foto staan met Richard Brandson. Richard is natuurlijk echt een top ondernemer en niet iedereen kan in zijn gezelschap zijn. Dit brengt Eelco op een hoger niveau. Waarschijnlijk zijn er in jouw vakgebied ook A-players waardoor jij jouw autoriteit status kan verhogen.

#6 “MAAK EEN SLIM PROCES”

Ben je helemaal niet technisch en weet je niet waar je moet beginnen met je podcast? Maak dan een slim proces. Dit heeft Ninke van der Leck ook gedaan. Wij hebben namelijk in samenwerking met de Ninke van der Leck podcast opgezet. Het enigste wat Ninke nu hoeft te doen is het opnemen van podcast afleveringen en wij regelen de rest. Met het opnemen helpen we haar zelfs ook. Bij de lancering stonden we op nummer 1 in de podcast store 🙂

#7 “GROW AS YOU GO”

Vaak worden podcasts afgebeeld met dure microfoons en apparatuur. Dit is echter helemaal niet nodig. Je kunt al een podcast starten met je eigen smartphone. Geen extra investeringen in apparatuur dus. Naarmate je podcast vaker wordt beluisterd kun je er natuurlijk altijd nog voor kiezen om een professionele microfoon te gebruiken, maar dat is in het begin helemaal niet nodig.

#8 “CREËER EEN KILLER NETWERK”

Heb jij de beste connecties in je markt? Mede omdat je veel luisteraars gaat bereiken via jouw podcast zullen steeds meer mensen je kennen. Daarnaast kun je de mensen die je eventueel gaat interviewen ook leren kennen. Hierdoor wordt je netwerk enorm groot en dit zal uiteindelijk natuurlijk voor je gaan werken.

#9 “INTERVIEW JE IDEALE KLANT”

Een mooi verdienmodel dat ik zelf ook toepas. Je kunt er namelijk voor gaan zorgen dat jij met jouw ideale klant om tafel komt. Je kunt door middel van een interview met bijna iedereen connecten. Ik weet namelijk zeker dat als je een goede klik hebt in het interview dat het persoon aan de andere kant van de tafel aan jouw gaat vragen wat doe jij precies? Dit is natuurlijk de ideale kans om toe te slaan en te vertellen waar jij goed in bent.

Zelf vragen ze bij mij of ik nog wat tips heb voor de onze internet marketing. Ik kan dan snel wat quick wins geven die bij elk bedrijf relevant zijn. Hierdoor kan ik direct waarde leveren en hierdoor is de kans aanwezig dat ze in de toekomst of zelfs nu al met mij willen samenwerken. Daarin referrer ik ook weer terug naar het voorbeeld met de voet tussen de deur techniek, hoe makkelijk je met een CEO om tafel kan komen.

#10 “SNELLE GROEI DOOR DELEN”

Zoals ik eerder al had aangegeven heb ik veel interviews gedaan en zo ook met onder andere Eelco de Boer & Anne Raaymakers. In deze interviews zit zoveel waardevolle informatie dat Eelco & Anne deze aflevering ook gaan delen met hun eigen netwerk. Hierdoor kan mijn podcast kanaal enorm snel groeien omdat ik een nieuwe doelgroep bereik. Het is dus een win-win situatie.

Anne heeft de podcast aflevering zelfs op haar eigen website geplaatst en verstuurd via de mail. Dit heeft mij enorm veel nieuwe luisteraars opgeleverd. Je kunt dus snelle groeien door mee te “liften” op het bereik van een ander.

#11 “WEES DE EERSTE”

Als ik jouw de vraag stel: “Hoeveel podcast concurrenten heb jij in jouw branche?”. Ik weet bijna zeker dat het antwoordt op deze vraag geen is. 99,5% procent van de ondernemers is nog niet bezig met podcasting. Nederland ligt echt te slapen op dit gebied. Hier liggen enorm veel kansen. Zeker als kijkt hoe groot podcasting momenteel in Amerika is:)