Facebook advertenties in Google Analytics

29 aug Facebook advertenties in Google Analytics

Inzicht krijgen in de effectiviteit van je Facebook campagnes is erg waardevol. Natuurlijk kun je in Facebook business zelf al wat statistieken zien, maar de meeste statistieken van je website vind je natuurlijk in Google Analytics. Je bezoekers uit Facebook advertenties komen niet automatisch in Google Analytics, of beter gezegd, ze komen wel in Analytics maar je kunt niet zien dat het bezoekrs vanuit Facebook advertenties zijn. In dit artikel leer je hoe je je Facebook advertenties in Google Analytics krijgt.

Je statistieken onder de verkeerde noemer

Als je al bezig bent met Facebook Advertenties en Google Analytics is het je misschien al wel opgevallen: je advertenties worden niet weergegeven in Google Analytics. Hierdoor is het onmogelijk om een goed beeld te krijgen van je acquisitie in Google Analytics.

Natuurlijk is dit erg vervelend, want Analytics kun je goed gebruiken om inzicht te krijgen in welke campagnes veel invloed hebben op je verkopen om zo je marketingbudget beter te kunnen gebruiken. Tijd om er voor te zorgen dat je Facebook advertenties in Google analytics terecht komen.

Een unieke URL

Google Analytics ziet het verschil niet tussen een gewone bezoeker die op je website komt via een normaal Facebook bericht of via een Facebook advertentie. Gelukkig is er een truckje waarmee je deze informatie toch bij Analytics krijgt.

Via de Facebook Google Analytics URL Builder kun je een URL aanmaken die je kunt gebruiken in je advertenties. Doordat je nu via die URL binnenkomt op je website (en dus niet rechtstreeks vanuit Facebook), weet Google Analytics dat je via een Facebook Advertentie op je website terecht komt.

Facebook URL builder

Nu, als je de URL builder hebt geopend ziet die er best lastig uit. We nemen je stap voor stap door de builder zodat jij ook aan de slag kan met het tracken van je Facebook advertenties in Google Analytics:

  • URL van de website: dit is de link waar je de advertentie naar toe laat linken. Dit is dus de URL van de pagina die je normaal gesproken in je advertentie zou gebruiken.
  • Campaign Source: zoals je ziet, staat deze als het goed is al ingevuld. ‘Facebook’ is de bron van de bezoekers die via de nieuwe URL op je website komen.
  • Campaign Medium: het medium van je campagne, oftewel hoe betaal je voor je campagne? CPC (cost-per-click), CPM (cost-per-mile) of oCPM (optimized CPM).
  • Campagnenaam:  De naam van je campagne waar je de link in gaat gebruiken.
  • Campaign Term: Niet verplicht, maar wel handig. Beschrijf hier je doelgroep van de advertentie. Zo kun je zien of er verschil in gedrag is op je website tussen de verschillende doelgroepen die je hebt binnen Facebook.
  • Campaign Content:  Hier kun je de naam van je advertentie (maar dus niet je campagne) plaatsen om zo in te kunnen zoomen op specifieke advertenties.

Zodra je deze gegevens ingevuld hebt kun je op ‘Create URL’ klikken. Je krijgt nu een link die je moet kopiëren.

De URL gebruiken

Met de link die je in de vorige stap het gecreëerd kun je nu aan de slag met het maken van een nieuwe Facebook advertentie. Maak op dezelfde manier een Facebook advertentie aan zoals je normaal doet, maar in plaats van dat je de link naar de pagina plaatst zoals je dat normaal doet, gebruik je nu de zojuist gecreëerde URL.

Facebook advertenties in Google Analytics

Nu je alles hebt ingesteld aan de kant van Facebook, hoef je helemaal niets meer in Google Analytics te doen! Dit komt omdat de URL die je zojuist hebt gemaakt, gegenereerd wordt via een UTM (Urchin Tracking Module). Misschien dat je de term UTM-tags wel eens ergens hebt zien staan. Nou dan weet je vanaf nu ook ongeveer waar het over gaat 😉

In Google Analytics zie je nu bij Acquisitie → Kanalen de bezoekersaantallen die via Facebook advertenties binnen zijn gekomen! Gebruik deze informatie om je advertenties te optimaliseren.

Facebook advertenties in Google Analytics

Wist je dat je met de Facebook Pixel ook al jouw data kan inzien binnen Facebook Analytics?

De Facebook Pixel is een code die bijhoudt welke pagina’s jouw websitebezoeker bekijkt. Met de gegevens van de Facebook Pixel kun jij verschillende acties ondernemen met jouw online marketing. Remarketing is namelijk een effectieve manier van adverteren, want je brengt opnieuw iets onder de aandacht bij iemand die hier eerder al interesse in heeft getoond. Lees dan het complete artikel over de Facebook Pixel.