Facebook carrousel advertentie maken – de mogelijkheden, het stappenplan, tips en meer!

18 jan Facebook carrousel advertentie maken – de mogelijkheden, het stappenplan, tips en meer!

Foto-carrouselEen carrousel advertentie is een manier om met meerdere beelden in een bericht een verhaal te vertellen. In een bericht op de tijdlijn wordt 1,5 foto weergegeven. Op die manier ziet men dat er nog meer foto’s zijn. Men kan scrollen naar rechts om de andere beelden weer te geven. Wil jij een carrousel advertentie maken? Lees dan snel verder!!

Een carrousel advertentie van Facebook is een advertentiemogelijkheid om een verhaal te vertellen. Storytelling is een krachtig middel om potentiële klanten aan jouw merk, product, service of dienst te binden.

Wat zijn de mogelijkheden van een carrousel advertentie?

De carrousel advertentie is voor 3 mogelijkheden geschikt, namelijk :

1. Laat met een carrousel advertentie verschillende blogberichten zien van 1 categorie. Geef elke ‘dia’ van de carrousel advertentie een eigen blogbericht als onderwerp.

2. Laat de content zien van jouw belangrijkste pagina op de website. Geef met behulp van de Facebook carrousel een kleine dia presentatie van de pagina.

3. Stuur jouw website bezoeker met behulp van de Facebook Pixel terug naar waar ze waren gebleven, oftewel retargeting. Denk aan een salespage, zo kan elke ‘dia’ in een Facebook carrousel een bestemmings-URL hebben naar keuze.

Storytelling met een carrousel advertentie

Een verhaal vertellen met een carrousel advertentie is erg eenvoudig. Je kan het zo gek niet bedenken maar met een carrousel advertentie zijn er talloze mogelijkheden, een carrousel advertentie maken kan dus van waarde zijn op jouw Facebook pagina. Wij zetten graag een aantal voorbeelden op een rijtje :

1. 5 voordelen om …

Wil jij duidelijk maken dat het gebruiken van jouw dienst of product voordelen oplevert? Laat dit dan zien in beeld en som de voordelen op. Elk voordeel kan worden weergegeven met een foto en eventueel begeleidende tekst.

2. Testimonials

Laat verschillende testimonials zien, laat per foto zien wat er over werd gezegd en link naar de goede pagina.

3. Overzicht van blogberichten

carrousel advertentie makenBlog jij regelmatig en heb jij verschillende blogcategorieën? Voor elke blogcategorie kan jij een ‘dia’ maken voor de carrousel. Per foto kan jij verschillende blogberichten laten zien en een aangepaste link achter zetten. Op die manier heb jij een overzicht van jouw blogcategorieën op Facebook. Je kan ook al jouw blogcategorieën opsommen en laten zien waar jouw kennis ligt!

4. Video serie

Maak verschillende screenshots van video’s en laat zien dat jij video’s hebt. Leg jij bijvoorbeeld in video’s uit hoe iets geïnstalleerd of toegepast moet worden? Laat zien op Facebook dat jij hier verschillende video’s voor hebt.

5. Producten

Met de Facebook carrousel kan jij laten zien welke producten jij aan biedt. Bied jij verschillende producten, diensten en services aan? Laat het zien met bijvoorbeeld productfoto’s.
Daarnaast kan jij de ‘clicks’ in de gaten houden. Wanneer iemand klikt op meer weten over bijvoorbeeld Facebook Marketing ga je niks sturen over Twitter!

Facebook carrousel advertentie maken?

Wil jij graag zelf een Facebook carrousel advertentie maken? Volg het stappenplan :

Stap 1 : Statusupdates van jouw bedrijfspagina

Ga naar de Facebook pagina waar je een carrousel advertentie voor wilt maken en ga naar de statusupdates.

Stap 2 : Selecteer Facebook carrousel

Waar je normaal een statusupdate schrijft of een foto upload kies je voor de optie Foto/video. Hier kies je de derde optie, namelijk ‘ Fotocarrousel maken’.

carrousel advertentie maken

Stap 3 : URL invoegen

Gelijk krijg je de optie waar de fotocarrousel naar moet verwijzen door een Bestemmings-URL in te voegen. Vul hier bijvoorbeeld de homepage in van jouw website.

carrousel advertentie maken

Stap 4 : Opzetten van Facebook carrousel

carrousel advertentie maken

Vervolgens kan jij jouw Facebook carrousel op gaan zetten :

Punt 1 – Zet hier een titel/begeleidende tekst die bij de foto hoort. Hou het kort en krachtig want veel tekens kan je hier niet kwijt.

Punt 2 – Door op het ‘plusje’ te klikken kan je foto’s toevoegen aan jouw foto carrousel. Vervolgens selecteer je ze door er op te klikken. De volgorde van de foto’s is eenvoudig aan te passen, namelijk door ze te verslepen.

Punt 3 – Boven de carrousel kan je nog een begeleidende tekst schrijven die je ook schrijft bij statusupdates. Laat hier zien wat er te zien is in de Facebook carrousel.

Stap 5 : Bestemmings-URL bewerken

Wil je achter een foto een specifieke pagina? Bewerk dan de bestemmings-URL. Beweeg over de foto en het icoon van ‘links’ verschijnt. Klik hier vervolgens op om de bestemmings-URL aan te passen.

carrousel advertentie maken

Stap 6 : Publiceren!

Klaar met carrousel advertentie maken? Alle URL’s, teksten en foto’s gecontroleerd? Klik dan op publiceren!

Carrousel advertentie tips voor foto’s

1. De foto’s zijn vierkant, de verhouding is dan ook 1:1.
2. Maak jij de afbeeldingen zelf? Zorgt er dan voor dat de minimale grootte 600 x 600 pixels is.
3. De tekst in de carrousel kan maar liefst uit 90 tekens bestaan.
4. De koptekst van de foto kan maar liefst uit 40 tekens bestaan.
5. De linkbeschrijving van de foto kan uit 20 tekens bestaan.
6. LET OP! Wil jij het bericht promoten? Zorg er dan voor dat de foto’s voldoen aan de 20%-regel van Facebook. Een afbeelding mag namelijk nooit meer dan 20% tekst bevatten.
Facebook heeft hier zelf een handige tool voor waar je het van tevoren kan nakijken, bekijk de tool hier.
7. Je kan maar liefst 10 foto’s toevoegen aan een foto carrousel advertentie op Facebook!
8. Gebruik foto’s die herkenbaar zijn voor jouw producten, diensten of bedrijf. Op die manier valt jouw bericht nog meer op in de tijdlijn!

De Facebook carrousel is een goede manier om een verhaal te vertellen. Met verschillende beelden en teksten kan jij de lezer overtuigen om jouw advertentie te bekijken. Wil je meer weten over Facebook adverteren? Hou dan de blog en Facebook van Studio Maestro goed in de gaten. Mocht je vragen hebben, stuur dan een mail naar contact@studiomaestro.nl.